Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir jag av med getingbon?  (läst 17603 gånger)

Lingonberry

  • Gäst
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #40 skrivet: 28 jul-18 kl 23:28 »
För att det är getingar överallt just nu. Går jag ut så är det en geting på mig efter en minut. Vaktar man inte saft öl så är det en geting I den strax efter 5 min.  Har fått getingar I munnen flera ggr på två veckor även inomhus. Och jag är allergisk. Det är därför.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dom surrar fortfarande runt, men sugröret är för smalt för dom att komma ner. https://jysk.se/inredning/hushallsartiklar/koksartiklar/glas-krestoffer-m-lock-sugror-osort

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #41 skrivet: 28 jul-18 kl 23:34 »


Dom surrar fortfarande runt, men sugröret är för smalt för dom att komma ner. https://jysk.se/inredning/hushallsartiklar/koksartiklar/glas-krestoffer-m-lock-sugror-osort


Till saft ok. Men öl med sugrör köper jag inte.
Fått sluta använda min nya soluppvärmda utedusch också då det är 15-20 getingar där konstant förr att dricka.


Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #42 skrivet: 29 jul-18 kl 10:11 »

Till saft ok. Men öl med sugrör köper jag inte.
Fått sluta använda min nya soluppvärmda utedusch också då det är 15-20 getingar där konstant förr att dricka.


Postat med Alternativ.nu´s app
Låt dom dricka, var barmhärtig

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #43 skrivet: 29 jul-18 kl 10:14 »
Vill du absolut inte ha getingar runt dig så mata dom nånstans en bra bit ifrån där du hålls så blir det lugnare. Getingarna börjar avsluta årets aktiviteter och deras bon är snart övergivna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #44 skrivet: 29 jul-18 kl 10:19 »
Vill du absolut inte ha getingar runt dig så mata dom nånstans en bra bit ifrån där du hålls så blir det lugnare. Getingarna börjar avsluta årets aktiviteter och deras bon är snart övergivna.
Ett normalt år brukar väl augusti vara den mest getingtäta månaden av alla? Fast de kanske ligger före tidsplanen detta varma år, jag vet inte.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #45 skrivet: 29 jul-18 kl 10:24 »
Prova Getingfällor" (byggda av petflaskor) på lagom avstånd från huset, och rena "getingmatare" ännu lite längre bort. Ställ ut vatten till små & stora kreatur som passerar? någon annanstans än vid duschen då alla är törstiga nu & har svårt att hitta vatten. Förstår mkt väl att du inte vill ha dem nära, är tydligen mkt i år.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #46 skrivet: 29 jul-18 kl 10:31 »
Ett normalt år brukar väl augusti vara den mest getingtäta månaden av alla? Fast de kanske ligger före tidsplanen detta varma år, jag vet inte.
"När bobygget och uppfödningen av larverna är över och drottningen är kläckt (i Sverige i slutet av augusti) behöver getingarna snabb energi och de ger sig ut på jakt efter socker"

Enligt wikipedia drar de igång som värst i slutet av augusti. Oavsett om de varit extra tidiga i år el ej, lär de ju hålla igång ett bra tag till ändå...

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #47 skrivet: 29 jul-18 kl 11:54 »
Flera bon här har självdött i olika stadier från tennisboll till handboll, inte sett ett enda riktigt stort än. Borde inte vara överhettning, i alla fall inte på de i verkstaden, så jag tror de haft det svårt med födan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur blir jag av med getingbon?
« Svar #48 skrivet: 29 jul-18 kl 12:25 »
Testade precis att dammsuga upp getingar på väg in i ett stort bo i en hylla på altanen. Tips är att inte göra så utan att ha skyddskläder för nu sitter jag injagad i huset med dammsugaren igång på altanen  :P  Hade kanske funkat att dammsuga boöppningen en sen kväll när de flesta getingarna är inne?
Med skyddskläder på...
Det här ovan angivna boet lät jag sen vara och vi har levt fredligt ihop hela månaden trots att jag hängt lök och stökat precis framför och längs med deras bo, det var bara dammsugaren de surade ihop på. Nu verkar dock getingstyrkan vara kraftigt decimerad och bara enstaka flyger ut och in så de sjunger nog på sista versen för i år.
Otroligt vackert marmorerat bo och snälla getingar.
Ingångshålet nere till höger.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 5 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser