Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop samhällen  (läst 1105 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Slå ihop samhällen
« skrivet: 09 maj-20 kl 12:59 »
Jag har fyra samhällen men vill minska ner till tre. Det som jag vill avveckla har bin på åtta ramar ca och jag tänkte fördela bina i det svagaste samhället på två andra plus spara drottningen i en demokupan på två ramar. Riskerar jag svärmning i de samhällena jag förstärker? Det kanske är fel säsong just nu?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #1 skrivet: 09 maj-20 kl 23:00 »
Om du har bra vårdrag så är det rätt åtgärd om du vill ha honung.
Sedan så får du se till att drottningen har plats att lägga på, bina har plats att bygga och att det är plats för honung.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #2 skrivet: 10 maj-20 kl 00:17 »
Det beror på hur mycket plats de har. Står de på två lådor LN svärmar de väl inte mer än normalt om du tillsätter några ramar med bin. Sedan tillsätter du väl yngel också och då kommer väl bimängden att öka ytterligare eller? Jag skulle bekymra mig mer för ev svärmning i en kupa med en fungerande drottning på ynka två ramar, vilket är snudd på djurplågeri, tycker jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #3 skrivet: 10 maj-20 kl 00:55 »
Det pratas om en demo/ observations kupa och den har bara plats för två ramar, man får sköta den där efter.
http://biodlarn.se/?p=894#8

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #4 skrivet: 10 maj-20 kl 09:21 »
Det pratas om en demo/ observations kupa och den har bara plats för två ramar, man får sköta den där efter.
http://biodlarn.se/?p=894#8

Det finns så många bra filmer om biodling/bin som intresserade skulle kunna titta på i stället för att biodlaren ska knö in ett fungerande bisamhälle på en sådan minimal yta som hindrar bina att leva och utvecklas utifrån sina naturliga förutsättningar.
Om intresserade vill se levande bin går det bra att komplettera filmvisning med att studera flusteraktiviteter vilket inte brukar störa bina nämnvärt.


The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #5 skrivet: 11 maj-20 kl 09:18 »
Jag har ingen demonstrationskupa, men jag kan tänka mig att de som har det är erfarna biodlare som vill sprida intresset för biodling. Så det är välskötta små samhällen, all heder åt de som gör detta arbete. Och ja, de är små, men alla bisamhällen har under olika tider olika begränsande faktorer, det är egentligen det biodling handlar om.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #6 skrivet: 11 maj-20 kl 22:00 »
Nu blev det väldigt kallt ute så jag väntar lite med sammanslagning.
Demokupan har jag varje sommar.
Givetvis vårdar jag dem så att de mår bra och inte blir för många i den lilla kupan.  Christelle, du borde prova, det är fängslande att kunna följa hur de beter sig utan att behöva dyka ner i bikupan. Fast nu var ju frågan något helt annat från början och jag går väl prova och se vad som händer.

 

Lilla ja

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #7 skrivet: 01 jun-20 kl 15:32 »
Det beror på hur mycket plats de har. Står de på två lådor LN svärmar de väl inte mer än normalt om du tillsätter några ramar med bin. Sedan tillsätter du väl yngel också och då kommer väl bimängden att öka ytterligare eller? Jag skulle bekymra mig mer för ev svärmning i en kupa med en fungerande drottning på ynka två ramar, vilket är snudd på djurplågeri, tycker jag.

Ingen risk för svärmning i så små samhällen pga att binmängden aldrig blir så stor att drottningen får svärmlust.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser