Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långsam odlingslimpa  (läst 4446 gånger)

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
Långsam odlingslimpa
« skrivet: 13 feb-18 kl 12:48 »
Hejsan! Jag hoppas att nån skulle vilja bidra med lite tankar om en tilltänkt odlingslimpa. Det rör sig om en trädgård med det tunnaste lager jord med gräsmatta ovanför den gamla sjöbotten, vilken är full med sten. Dessutom finns där ett gammalt sjukt äppelträd som inte ger någon frukt. Min idé är att man sågar ner detta (vilket behövs göras oavsett) och bygger odlingslimpan ovanpå. På så sätt tänker jag att man kommer runt att behöva gräva upp den för att slippa en stubbe mitt i gräsmattan. Tror ni det blir problem med denna stubbe mitt i trädgårdslandet?

Det andra kapitlet i historien är att det i dagsläget saknas kompost, och det finns därför inte så mycket att göra limpan av. Min tanke är att såga ner trädet, försöka ta bort gräset så väl det går, göra en ram och fylla den med kvistarna. Sedan tänkte jag att man kan fylla på med kompost och växtdelar under sommaren och hösten, för att sedan nästa vår toppa med jord och börja odla. Visserligen trist att vänta, men jag tror inte vi får till så mycket material innan säsongen börjar, och att köpa nog med jord för att växterna ska kunna växa i bara denna blir nog lite väl dyrt. Men: fungerar det att göra på detta sättet? I de beskrivningar jag läst verkar de bygga upp hela limpan på en gång. Borde man lägga växtdelarna på hög och sedan sätta samman det hela till hösten?

Alla tankar och tips välkomnas!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #1 skrivet: 13 feb-18 kl 14:22 »
Det finns en fantastisk trädgårdsodlare som heter Nils Åkerstedt. Han odlar sand! Så min fråga är har du tillgång till sand? Eller är du bered att skaffa? Han hade fantastiska odlingsresultat, och enkelt var det! Du får se om du hittar om hans odlingsmetod på nätet. Annars får du återkomma så ska jag citera ur hans bok.
kretslopp

 

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #2 skrivet: 13 feb-18 kl 16:38 »
Webbplatsen Gröna rader har tips om odling i sand: http://gronarader.se/

Att ha en gammal stubbe i trädgårdslandet skulle jag inte våga. Ruttnande trä och små fina växande rötter går inte så bra ihop.


Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #3 skrivet: 13 feb-18 kl 16:50 »
Odla i sand? Jomen det har jag nog hört talas om nu när ni säger det... Har dock inte tillgång till sand, utan det skulle bli till att köpa och då köper jag nog nästan hellre jord. Känns lite mer tryggt och bekant. :-[

Berberis, skulle förruttningsprocessen skada rötterna menar du? Jag har ju läst om att folk har i kvistar och stockar och allt möjligt i botten på sina odlingslimpor, så jag tänkte att grönsakerna skulle vara okej med det? Det är ingen enorm stubbe det rör sig om och vi skulle nog försöka se till att den hamnar ett par dm under jordytan. Tror du det skulle kunna fungera?

Jag ska kika ett varv på sanden ändå. Många tack för spännande svar, hoppas på fler!

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #4 skrivet: 13 feb-18 kl 17:15 »
Det finns en trädgårdsbok som har ett (litet) kapitel om odlingslimpa. Ditt bibliotek kan ha den eller "fjärrlåna" den åt dig.
Det är en tjock bok med många intressanta tips. Lena Israelsson - Handbok för trädgården.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #5 skrivet: 13 feb-18 kl 17:18 »
jag vill också tipsa om Sara Bäckemos böcker och blogg.
kretslopp

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #6 skrivet: 13 feb-18 kl 19:05 »
Webbplatsen Gröna rader har tips om odling i sand: http://gronarader.se/

Att ha en gammal stubbe i trädgårdslandet skulle jag inte våga. Ruttnande trä och små fina växande rötter går inte så bra ihop.


http://gronarader.se/boken-om-marktackning-och-om-odling-i-sand/

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #7 skrivet: 14 feb-18 kl 08:11 »
Kanske man kan lägga i omogen kompost (=gräva ner matrester) och första året odla något som inte är så känsligt eller krävande, men som bidrar till att strukturera marken?
Ingen människa är illegal

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #8 skrivet: 14 feb-18 kl 09:34 »
Intressant ämne.  Men jag förstår inte varför en stubbe i trädgårdslandet skulle vara problem.  Ofta ser man ju t.ex.  lingon växa på gamla stubbar.

Även om det inte växer så bra precis kring färsk stubbe så sprider den väl inga gifter eller sjukdomar?

Själv skulle jag inte tvekat att grunda första året med grovt material, typ  kvistar och ris. För att sen fylla på med trädgårdsavfall (löv, gräsklipp mm),  Jordkokor med gräs neråt och så småningom jord och kompost.  Varför skulle det göra skillnad att det grova materialet har legat längre på platser än det mer näringsrika och rottrådsvänliga?     Att de där  böckerna utgår ifrån att man lägger allt i ett svep beror väl bara på att man normalt inte vill vänta.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #9 skrivet: 14 feb-18 kl 10:59 »
Jag är tveksam till stubben. Ruttnande trä i sig är inget problem (läs gärna om hugelkultur) men den kommer nog att skjuta skott! Många skott... Och det kommer du inte att tycka är så kul.

Limpan kanske du kan bygga snabbare om du t ex kan få tag i en ensilagebal. Det brukar alltid finnas de som gått sönder och blivit obrukbara som foder, utmärkt att bygga odlingsbäddar av. Får du upp höjden en bit kan du börja odla direkt, så hemskt mycket jord behövs inte. Jag brukar bara ta en liten skopa till varje planta eller potatis jag sätter ner. Ska man direktså gör man en ränna i materialet och häller ut jord där.

Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #10 skrivet: 14 feb-18 kl 12:42 »
Att stubben skulle skjuta skott hade jag inte tänkt på! (Vilket jag verkligen borde gjort, bredvid den står ett väldigt fint mälarkrikon som kommit från rotskott.) Frågan är hur länge det skulle ta den att ge upp om man höll efter dem? Trädet är ju sjukt, men inte så sjukt att det verkar direkt döende så det finns nog kraft i det. Kanske tar det på krafterna att ta sig upp genom limpan, speciellt när stubben blir täckt? Jag är frestad att pröva oavsett, men det hänger till viss del på hur många villiga ogräsrensare som visar sig finnas.

Jag gillar tanken med en ensilagebal. Inte säker på hur man får tag i en sån, men det borde väl inte vara omöjligt. Det är väl mer kor som äter ensilage än hästar? (Större djur ligger långt fram i tiden för mig.) Och hushållskompost finns ju att tillgå.

Så, lite blandade bud om stubben, men det verkar inte vara några problem att samla komposten under lång tid om vi inte hittar nån ensilagebal. (Annat än de estetiska då, men det låter som grannens problem.) Supertack för alla svar och lästips! :D

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #11 skrivet: 14 feb-18 kl 12:59 »
Jag skulle ringbarka trädet och vänta tills det dött. Sen använda grenar osv som grund i odlingsbädden. Tror du blir galen på rotskotten annars. Trädet ger inte upp i första taget.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #12 skrivet: 14 feb-18 kl 15:39 »
Sara Bäckemo har i sin blogg beskrivit hur hon gjorde en odlingsbäd på ett äppelträd som hon grävde ned. Jag tror det hette hugglekompost.
kretslopp

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #13 skrivet: 14 feb-18 kl 16:52 »
Gika, att ringbarka trädet låter ju intressant, men då är det ju "i vägen" för det tilltänkta trädgårdslandet i ett antal år framöver som det verkar. :P Skulle ringbarkning fungera om man tog in grenarna nog för att kunna bygga bädden runt trädet medans det dör? (Skulle se rätt kul ut, som ett odlingsskepp.) Eller är det själva grenarna och löven som använder upp energin?

kretslopp, jag tror jag hittade det inlägget: https://sarabackmo.se/min-forsta-badd-enligt-hugelkultur/ Det låter ungefär som det jag tänkt, med skillnaden att bädden inte är där trädet växte. Men det känns lovande!

Jag skulle nog vilja ha bädden där trädet är. Är rätt mycket skuggor över tomten och jag tror det ändå är en av de bättre plasterna att ha den på. Jag ska fundera mera. :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #14 skrivet: 14 feb-18 kl 17:52 »
Jag är tveksam till stubben. Ruttnande trä i sig är inget problem (läs gärna om hugelkultur) men den kommer nog att skjuta skott! Många skott... Och det kommer du inte att tycka är så kul.

Det beror ju helt och hållet på vilket träslag stubben består av. Våra olika svenska träslag har ju enormt olika egenskaper, så också gällande benägenheten att slå skott.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #15 skrivet: 14 feb-18 kl 18:07 »
Just denna stubbe är äpple :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #16 skrivet: 14 feb-18 kl 18:24 »
Då har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna bli nya skott från den. Åtminstone om dess stam varit avsågad några månaders tid.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #17 skrivet: 14 feb-18 kl 19:14 »
Då har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna bli nya skott från den. Åtminstone om dess stam varit avsågad några månaders tid.

Och såga när det just ska till att börja växa på våren, så har det svårast att ta igen det.
Ingen människa är illegal

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #18 skrivet: 14 feb-18 kl 20:26 »
Då har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna bli nya skott från den. Åtminstone om dess stam varit avsågad några månaders tid.
Tja... Vi sågade ner ett äppelträd som var dött. Stendött, inte ett löv hade det. Det är nu, 3 år senare, en frodig "äppelbuske", 150 cm hög.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Långsam odlingslimpa
« Svar #19 skrivet: 14 feb-18 kl 22:08 »
Tja... Vi sågade ner ett äppelträd som var dött. Stendött, inte ett löv hade det. Det är nu, 3 år senare, en frodig "äppelbuske", 150 cm hög.

Sannolikheten för att er nya "buske" är frösådd, och inte härstammar från stubben är överhängande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, Tiomilaskogen, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser