Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030  (läst 5335 gånger)

Anna Lingman

  • Inlägg: 3
hej
Jag har en gammal Husqvarna 2000 modell 6030 som funkar dåligt, men jag tror det är nån inställning eller nåt jag gör fel, för jag har haft den inlämnad på service men det hjälpte inte.
När jag syr så går tråden ofta av. Antingen snurrar den sig FLERA VARV runt det som jag i Maskinguiden läst mig till heter "tilldragaren", dvs den del som man trär tråden i som åker upp o ner när man syr. Ibland så har tråden också VÄNT SIG så det är ett slag på tråden vilket ju borde vara omöjligt!
Ibland så fastnar tråden stenhårt i skåran till höger om den numrerade ratten som reglerar spänning (jag är också osäker på var tråden ska ligga i förhållande till den metallskivan som är där...).

Jag kan alltså sy korta bitar (ett par dm) men sen skiter det sig :( och jag måste trä om och hålla på.

Snälla hjälp mig, det känns så onödigt att behöva köpa en  ny maskin när jag har den här men det blir aldrig att jag syr eller lagar nåt för varje gång så blir jag galen! >:D Allt jag vill är att kunna sicksacka och sy raksöm, är det för mycket begärt...?  ;D

Vet inte om det är till hjälp att förstå felet, men jag har också andra problem och det är att tråden ibland korvar sig med undertråden och blir ett trassel (jag har gjort rent under frammataren). Kanske hänger dessa fel ihop med varandra....?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #1 skrivet: 06 feb-19 kl 08:37 »
Jag tycker det låter som ett problem med trådspänningen för övertråden.  Prova att, med maskinen trädd och stillastående, dra för hand i övertråden och känn om det går ungefär lika tungt som på en annan symaskin som är inställd så den fungerar bra med samma slags tråd.

Nu minns jag inte hur trådspännaren ser ut på de nyare Hva 2000 som t ex 6030, men vanligtvis finns det ju en skåra mellan två konvexa brickor som tråden ska gå i. Brickorna är alltså likadana på båda sidor om spåret, men båda är vända med den avrundade sidan mot tråden.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #2 skrivet: 06 feb-19 kl 09:40 »
Det är väldigt viktigt att tråden är av bra kvalitet när en syr på maskin, det duger inte med billiga rullar. Trär en inte övertråden korrekt kan det också bli mycket krångel, likaså behöver en kolla trådspänningen så den är är rätt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anna Lingman

  • Inlägg: 3
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #3 skrivet: 06 feb-19 kl 10:39 »
Tack för tips.

Det finns bara en bricka där man trär tråden!
Trådspänningen varierar ju kan man säga, som sagt så fastnar den ju ofta och sitter stenhårt, men ibland så är den nog för lös eftersom tråden kan göra öglor och kasta sig själv runt tilldragaren.
Har tyvärr inte nån symaskin i min närhet som jag kan jämföra trådspänning med, men det var ju annars en bra ide.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #4 skrivet: 06 feb-19 kl 11:38 »
Har symaskinen betett sig sådär så länge du har haft den, eller har felet kommit av sig självt?

Man skulle ju kunna tänka sig att någon tidigare ägare har plockat isär trådspännaren och satt ihop den fel eller tappat bort någon del.

Anna Lingman

  • Inlägg: 3
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #5 skrivet: 06 feb-19 kl 12:01 »
Den har väl egentligen alltid varit så men det har blivit värre och värre! 
Förut kunde jag ändå sy lite kläder och sånt, det skulle aldrig vara möjligt nu.
Man kan väl tycka att service-personen borde upptäckt om det saknas delar då jag tydligt påtalade felet till honom... Enligt handboken ser det ut att vara en skiva bara.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #6 skrivet: 06 feb-19 kl 12:24 »
Byta till tunnaste tråd. Kolla oxå så att undertråden är korrekt uppspolad byt oxå så att den är samma som övertråden.
Läser i min instruktionsbok om övertråden går av:
Felträdd
övertrådsspänning för hård
nålen böjd
nålen fel insatt
över och undertråd ligger inte under pressarfoten vid systart
trådarna inte dragna bakåt vid syslut

Undertråden går av:
inte korrekt trädd i spolkorgen
trådrester i spolkorgen
spolen skadat och roterar inte ok

Sömmen rynkar sig:
övertråd felträdd
stygnlängden för lång för tyget
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #7 skrivet: 06 feb-19 kl 15:57 »
Förresten, en sak till: Använder du nål med rätt längd? Det finns ju en del symaskiner av andra märken som ska ha en något kortare nål än Husqvarna, men som ändå har samma fäste som Husqvarnas nål.

tamburin

  • Inlägg: 8
  • Tidens tro drabbar människan.
    • Småland
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #8 skrivet: 21 feb-19 kl 12:27 »
Hej!
Det finns ju inga "rätta" svar men jag kan delge mina erfarenheter....

Jag har samma modell som du, en 6030, och efter lite jobb med inställningarna syr min man nu ett båtkapell med tjock tråd på den och det funkar bra. Ibland är det lite trassel med undertråden, speciellt vid backkörning, men då rycker jag ut som maskinreparatör och tar ett snack med undertråd och pressarfot och de brukar lyssna!! Vi spolar inte för mycket tråd på undertrådsspolen för då blir det trassel. Lämnar ett par mm. Det sitter en lite skruv på undertrådsspolehållaren, den kan man skruva på för att släppa på spänningen av undertråden. Prova.

Du ska ha tråden till höger om plattan när du trär. Tråden fastnar lätt om trådspänningen är för hård.  Ställ den på nr 6-7 och prova. Kapelltyg är tjockt och då passar 8 bra för oss. Tråden är ju också tjock, en sån som sväller vid kontakt med vatten så att inte kapellet kan läcka.
Pressarfoten ska inte vara för hård, vid röda pricken brukar vara lagom. Vi har nål 90 eller 100. Lite grövre alltså.
Lycka till!

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: tråden snurrar sig runt tilldragaren Husqvarna 2000 mod 6030
« Svar #9 skrivet: 28 feb-19 kl 14:19 »
Jag använder tråd med tjocklek 080 på övertråden och 120 på undertråden. Då fungerar maskinen bra och övertråden varken trasslar eller går av. Men det går inte att ha den tjocka både uppe och nere, då funkar ingenting.

/Ingela


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser