Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till får  (läst 4946 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Betfor till får
« skrivet: 18 dec-06 kl 13:28 »
Hej
Nu har jag märkt att det är många som ger betfor till sina får, men ska de då blötläggas.

Till häst ska dom ju blötläggas ordentligt, men hur är det med får?

Jag har för mej att jag läst någonstans att det ska ges torrt, men kommer jag ihåg rätt????

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Betfor till får
« Svar #1 skrivet: 18 dec-06 kl 15:41 »
Det är bara till hästar som man blötlägger betfor.. till kor o får gårdet bra att blanda in i den vanliga spannmålen...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Betfor till får
« Svar #2 skrivet: 18 dec-06 kl 21:34 »
Det skulle kännas helknasigt när man är van vid hästar  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:Betfor till får
« Svar #3 skrivet: 18 dec-06 kl 23:30 »
Hej
Jag har hört att om man ger blötlagd betfor till får så kan de få vomstörningar.Är det någon som vet om det verkligen är så?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Betfor till får
« Svar #4 skrivet: 19 dec-06 kl 09:54 »
Hej,
Vist går det att blötlägga betfor till får. Det är dock inte att rekommendera. Det blir lätt en felaktig jäsning och det kan fåren vara känsliga för.
Idisslare har en annan konstruktion av matsmältningskanalen än hästar. Den stora skillnaden är att jäskammaren kommer före tunntarmen. Hos häst är det tvärtom. Där har grovtarmen motsvarande funktion men kommer efter tunntarmen. Det ökar kolikrisken och risken för foderstrupsförstoppning när vi ger torra, smakliga fodermedel som äts hastigt. I våmmen på idisslare blir det en naturlig blötläggning. Det finns dock gränser för vad de också tål av. Om ett får eller en ko kommer åt en säck betfor eller kraftfoder kan de råka mycket illa ut. Det kan då leda till snabb uttorkning pga osmotiska skillnader mellan våmmen och kroppen i övrigt. Dessutom bildas syror som sänker pH så kraftigt att mikroorganismerna i våmmen dör.
Denna sk kraftfoderförätning är många gånger ett livshotande tillstånd. Det är viktigt att alltid ha lagret med betfor, spannmål eller annat kraftfoder oåtkomligt för djur som kommit lösa.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Betfor till får
« Svar #5 skrivet: 19 dec-06 kl 10:11 »
Det skulle kännas helknasigt när man är van vid hästar  ;D

Gissa om det gör! Jag var hypernervös den första veckan när fåren fick torr betfor!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 6 användare (1 dolda)
Hantverkare92, skräptanten, Sonesson.mikael@gmail.com, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser