Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill skaffa get.Frågor....  (läst 2464 gånger)

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
Vill skaffa get.Frågor....
« skrivet: 22 jul-08 kl 23:45 »
Jag vill gärna skaffa en get. Mina frågor är....
-Ska man ha två för att dom ska trivas?
-Hur stor tomt måste man ha? Räcker det med 1500kvm där en tredjedel består av sly och skog.
-Hur är dom att ta med på promenad?
-Är det Afrikansk dvärget som jag ska välja om jag vill ha en liten get?
-Bock eller get?
-Någon som har getter i västra götaland som jag kan få komma o hälsa på o lära mig lite mer?
-Kanske någon som har till salu?


Abbe
vegetarian

Goatgirl 1

  • Inlägg: 107
    • -
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 02:55 »
Getter ska man ha minst två av, där finns några som har dom med får och det kan också funka bra.  Men dom trivs bäst med andra getter.
Om du vill ha en liten get kan du välja en vanlig dvärgget också. Där finns faktiskt inte så många äkta afrikanska dvärggetter, dom har blivit blandade med dvärggetter. Det märkte jag när jag skulle skaffa getter och mina föräldrar ville ha afrikanska.
Tyvärr så är där många som tröttnar på sina getter och ger bort dom. Det finns några "skojare" som ger bort getter eller får till nån när dom fyller 50 eller nått. Dom i sin tur måste sälja dom vidare eller ge bort dom, så där finns rätt många annonser på getter.
Där finns säkert andra som kan svara på dina andra frågor :)

Vilse

  • Gäst
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #2 skrivet: 23 jul-08 kl 05:26 »
jag skulle vilja ha get men min man har foerbjudit me,,
han har haft getter och hade foer mycket problem med dom.
rymmarartister som aat saker dom inte skulle aeta.

jag har varit paa en stor getfarm och provat paa att mjoelka getter,,jag slogs av hur vaenliga dom var!
naer jag klev ur bilen paa deras gaardsplan saa skockades deras getter laengs staketet foer at kolla in mej o mina hundar.
dom var oeppet gosiga och vaeldigt sociala, stor skillnad mot faar som jag aer van vid!

men som sagt husse saejer nej och hans nej kan inte omvandlas till ett ja.

har alla ni som har getter problem med dom?

vet at man boer ha tvaa saa dom trivs o inte vil rymma,,men husse hade ett par stycken i stor hage med faarstaket o eltraad ovanpaa och dom var alltid paa rymmen och ofta inne i tredagraaden som han hade lagt ner saa mycket jobb paa.

Alore

  • Gäst
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 08:15 »
Vilse - Min get verkar finna sig väldigt bra sålänge jag inte förbjudet henne att göra något, då ska det genast göras... Säger jag att hon absolut inte får gå in i hönshuset och äta hönsmat så är hon där och ska in, och jag lovar att en get kan vara envis. Men det är jag också!  ;D Vi har löst rymningsfrågan genom att ha en bagge ihop med henne. Han är mycket större och tar sig inte ut lika lätt (geten går igenom maskorna på fårnätet), och där han är stannar hon. Himla smidigt!

abbe - Som sagt ska man ha minst två, och markfrågan kan jag inte svara på, men nog låter det som om det skulle räcka. Det går jättebra att ta dem på promenad, vår Emma går lydigare än vilken vältränad hund som helst i koppel! Bock eller get spelar ingen roll rent temperamentsmässigt tror jag inte, men bockar luktar lite speciellt, speciellt under brunstperioden. Men man kan kastrera dem så slipper man det. Det kan ju dock vara en bra idé att ha två av samma kön så att inte geten blir parad alldeles för tidigt, och för tätt. Lycka till, getter är himla mysiga!

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #4 skrivet: 23 jul-08 kl 12:57 »
Tackar för svar. Jag ska försöka åka o besöka någon som har getter så jag får en bättre inblick i vad jag ger mig in på. Vill ju inte ångra mig sedan.
Abbe
vegetarian

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #5 skrivet: 23 jul-08 kl 21:47 »
har alla ni som har getter problem med dom?

Nej. Bara man samarbetar med dom.

Vilse

  • Gäst
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 00:06 »
ska se naer jag aer i svedala igen om jag kan lura husse till att skaffa 2 getter beroende paa var vi hamnar och om det aer passande groenska foer dom.
faar man saetta getter i loeplina i sverige som man goer haer nere?
nej jag ska inte goera det bara undrar :)

jag brukade ta in min gamla bagge i traedgaarden daa och daa och saetta honom i 9 meters inplastad hundlina och skruv i backen,,men det var ett faar och han var mera som en hund aen som ett faar :)
(hundlinan foer att haala honom till graesmattan bara och inte gaa loes paa annat :)

dvärggeten

  • Inlägg: 74
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 07:11 »
Hej Abbe!
Som sagt du är välkommen att besöka oss,vi bor inte så långt ifrån dig!Just nu är det aningen hektiskt då killning pågår för fullt men så fort det hat lugnat ner sig är du varmt välkommen.Kan garantera att du får kompisar för livet om du väljer att köpa en afrikansk dvärgget,de är supersociala och mysiga på alla sätt!Vi bedriver en seriös avel på just afrikanska dvärggetter,och vad gäller rymningar har vi inga som helst problem,bara man hägnar in dem på rätt sätt.Du får gärna maila mig!

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
SV: Vill skaffa get.Frågor....
« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 13:14 »
Hej
Jag mailar dig......
vegetarian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 6 användare (2 dolda)
tuslus, malint, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser