Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite Hjälp...  (läst 3782 gånger)

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
Lite Hjälp...
« skrivet: 15 apr-12 kl 09:18 »
Hej hej

igår hade jag mitt födelsedagskalas och med sig hade herrskapet en kastrerad getabock vid namn Oskar numer Sven... Han är så otroligt snäll och följer en överallt....Nu till mitt problem.....

Jag har ingen hage, ingen bostad åt honom och vill veta vad som krävs....Just nu är han hos en bonde nattetid så länge så vi kan fixa något samt skaffa en "fru" åt honom.

Matfrågan är inget problem utan just vad han behöver i "boväg". Han är så tillgiven.

Behöver han isolerat hus att bo i eller räcker det med ett hus utan isolering? Hagen är inget problem förutom att man skall bygga högt...Vi har över en hektar tomt så det är kanon för honom....
Men vill som sagt att han skall bo med oss här och inte hos bonden.....Tacksam för svar och visa gärna bilder som illustrerar hur era getter bor.

Tacksam för alla svar!


Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 13:39 »
Jag tror det är fler än mig här inne som blir riktigt förbannade på det herrskapet som tyckte det var en bra idé att skänka bort ett djur i födelsedagspresent till en intet ont anande person som bara råkar fylla år. Ett djur är inte någon jävla leksak som man bara ger bort i present hur som helst!

Men om du ändå beslutat dig för att behålla bocken så är det helt rätt tänkt av dig att ta reda på vad han behöver för att må bra! Här inne finns det många kunniga get-människor!  :)

För det första vill jag strängt påtala att alla getter, liksom alla andra flockdjur, behöver sällskap, men det verkar du redan ha tänkt på. Så om du inte själv tänker ha bocken som ditt husdjur och själv ge honom daglig kärlek, promenader och umgänge - så ska du se till att han får en annan get som sällskap, annars har du en ledsen bock som står och bräker åt dig och rymmer ur sin hage för att ta sig till din veranda och stirrar in på dig i köksfönstret (Ja, jag har försthandserfarenhet av detta) Till nöds funkar det också med andra djurslag så länge som de hittar varandra, är snälla mot varandra och bildar en flockgemenskap ihop.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 13:58 »
Jag vill inte på något vis skrämma dig, men kan tillägga att det är mycket jobb med att stängsla och hålla efter en get, även om man bara har ett par stycken. Det enklaste och billigaste stängslet i mitt tycke(om man inte redan har något slags villastängsel, Gunnebonät eller djurparks-staket), består av fårnät(ej strömförande) kombinerat med två eltrådar på distansisolatorer som löper på insidan som man kopplar ström på. Den ena tråden cirka 10-20 cm över backen som hindrar geten från att krypa genom stängslet, och den andra tråden sätter man lite högre än fårnätet så att geten hindras från att hoppa över stängslet. Stark ström krävs! (alltså krävs bra elaggregat, bra jordning och att hålla efter trådarna så att det inte lägger sig gräs över)

De är mycket mer arbetskrävande och tillsynskrävande än t.ex får, som klarar sig ute i vått och torrt med bara tillgång till ioisolerade vindskydd och dessutom är inte får lika rymningsbenägna.  Får fryser inte lika mycket tack vare sin värmande ull. Getter däremot är ökenvarelser från början och behöver skydd från både regn, kyla och drag. Därför rekommenderar jag att ge dem tillgång till ett isolerat gethus vintertid. Sommartid funkar ett oisolerat hus. De kan inte gå på sommarbete utan väderskydd. De hatar att bli blöta! (och fryser väldigt då)
Eftersom getter från början är bergsklättrare så behöver de torrt och hårt underlag för att hålla sina klövar i bra skick. Dessutom vill de ha saker att klättra på för att stimulera sitt klätter-behov. De är dessutom ganska kräsna av sig och är dåliga på att hålla ett gräsbete öppet, eftersom de föredrar att nypa av endast överdelen på grässtråt, och i själva verket är mer busk- och sly-ätare än rena gräsätare. För att en get inte ska tröttna på sin hage och hoppa över stängslet (Ja, de klarar av att hoppa väldigt högt....) så gäller det att de har god mat i hagen. Förutom färskt gräs i hagen behöver de alltså också bladsly, grenar att tugga på, tallbark är nyttigt och gott, men man kan även variera kosten genom att mata dem med fräscht köksavfall, t.ex rivna morötter, äppelskal, sallad, vitkål och andra grönsaker och frukt. Det bästa för geten är att ha en hage där det växer mycket olika sorters sly, men man kan ju även ta ner grenar och slänga in till dem i hagen. Behöver du ha granslanor barkade så kan du med fördel lämna över jobbet till getterna. De älskar bark!

Vintertid klarar de sig på ett bra hö, får-mineraler med koppar och saltsten (viltsten och vanlig saltsten). Men som sagt, de vill gärna ha ytterligare alternativ att variera kosten med!

biltog

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Lite Hjälp...
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 14:15 »
ett par trådar...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104996.0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=23343.0

hoppas de kan vara till nytta för dig och Sven :)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 14:24 »
Mina getter vill gärna komma in i stallet och bli nattade varje kväll. jag håller på att stängsla och göra i ordning getternas hagar och jag tänker ungefär så här:
En vinterfålla där getterna kan gå på dagarna vintertid, med tillgång till isolerad koja att värma sig i om det är kallt ute. Fri tillgång på hö i foderhäckar eller hönät. (Tar in dem i stallet natte-tid pga rovdjursrisken och för att getterna trivs bäst med detta)

Sommartid växlar jag mellan olika sommarhagar, alla med tillgång till vindskydd/väderskydd. Förmodligen kommer jag fortsätta att ha getterna i stallet nattetid ändå, eftersom getterna trivs med det, och samtidigt kan man se över dem lite extra när de kommer in för natten.

Anledningen till att man behöver flera fållor och hagar är ju för att minska parasittrycket. Vinterhagen kryllar av parasiter som finns i getternas spillning och gräset som växer där har högt parasittryck under våren och sommaren och man bör flytta djuren så snart det börjar växa. Den behöver därför betas av andra djurslag än får /getter eftersom de är immuna mot får/get-paraister, alternativt att man klipper ner växtligheten. Då dör parasiterna och hagen blir "ren" att använda till nästa vintersäsong.

Så här ser mina getters nattabox ut.
(Naket betonggolv på platserna där getterna står och äter hö. Minst ett hönät till varje get med gott om utrymme mellan (de bråkar om de inte får ett varsitt) Torrt och hårt för klövarna. På liggplatserna har jag strött med tjockt lager spån, halm och hö. Dessutom har de en bäddad liten säng! Och ett bord såklart :) Dom älskar sitt sovrum  :D

Önskar dig lycka till med bocken!  :D


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #5 skrivet: 15 apr-12 kl 22:48 »
Bra sagt, Hippievagnen!  Det är mycket djurplågeri som blivit följden av såna dumma presenter, även om just Australorp verkar tycka om denne lille bock.  Du skriver inte hur gammal han kan vara?

Snäll bonde du har till granne.  :D  "Gelzin" hade inte samma tur, jag antar att han blivit dumpad av nån som tröttnat på honom.

Samvetslös uppfödare också, som släpper iväg en killing till okända öden.

Och hjärtligt välkommen till Gettavlan, Australorp, hoppas du ska trivas här med oss.  För du lär komma på flera frågor, både i morgon och i övermorgon och ...  :P

Så det är lika bra att vi blir vänner!  Mitt tips är att inte skaffa någon mer get förrän de värsta inkörningsproblemen är avklarade.  Annars finns det visst getter under omplacering nånstans i Skåne se annan tråd här på tavlan.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Lite Hjälp...
« Svar #6 skrivet: 17 apr-12 kl 18:01 »
Australorp, när det blir dags att skaffa sällskap åt bocken så skaffa en kastrerad bockkilling. De kommer att trivas bra ihop. Köper du en get (hona) kommer hon att brunsta ca var 3:e vecka då hon bräker högljutt och "ropar" på en riktig bock.

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #7 skrivet: 18 apr-12 kl 11:11 »
Svente som vi döpt honom till är en dvärgget "kastrerad bock" på ett år som öppnade sina ögon för första gången på en 4H-gård. Därefter såldes han till ett par med två andra getter (bockar) och där rymde han och sprang iväg hela tiden för att han ville vara med människorna istället. Paret löste det som så att Svente fick bo i hönshuset med hönsen tills vidare och så var det tills han såldes vidare och hamnade här hos mig.

Han verkar ha haft ett liv i "flykt" känns det som och han måste ha ro, så känner jag iallafall. Så jag anser att det nu är mitt ansvar att ser till att han får det bästa möjliga och får slippa flytta runt.

Vi tänkte bygga ett oisolerat skjul intill hönshuset till en början med hage utav "fårnät" (finmaskigare). Sen tänkte vi isolera det efter sommaren och fixa dörrar till så man kan stänga om honom så det blir varm och skönt till höst/vinternätterna. Det kostar ju en hel del men det är en engångskostnad med virke etc så känner jag i nuläget. Sen tänkte vi köpa ett "trådnät" som går att ha ström på som vi kan flytta runt i trädgården så han kan beta färskt hela tiden.

Vi har ju som sagt prövat att ha honom i hundgården, där hoppar han över och bräker tills han ser oss. Sen har vi prövat hönsgården men då går han och gnider kroppen mot nätet så mälorna hoppar ur. Min sambo är vansinnig men det är för att han ser inte det jag ser eller vad man ska säga. Jag ser till Sventes bästa att få slippa flytta och sen tänker jag på det han kanske varit med om innan osv. Vi har prövat att ha honom i en lina men där släppte jag honom från efter 10min.....usch så nu går han löst i trädgården när vi är hemma sen när vi går in etc går vi upp till bonden och stänger in honom i sitt lilla "hyreshus".

I matväg har jag köpt en mineralsten, hö, och pellets för get. Sen går han och äter sly och knoppar i trädgården samt lite gräs men han är mest upptagen om att titta efter oss verkar det som. Tar ett tag för honom att slappna av.....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #8 skrivet: 18 apr-12 kl 13:20 »
Ja, det där verkar vara en människoberoende get!  :D  Kan nog utbildas till julbock, om ni jobbar med honom, se t ex trådar här om att köra med getter m m.

  Jag tvivlar på att han behöver pellets.  Han bör nog inte tillåtas att bli för tjock, ty bockar kan riskera att få urinsten, och kastrerade bockar löper extra stor risk.  Men lite salt kan nog var bra som tillägg.  I övrigt verkar han ju förse sig själv av sånt som getter mår bra av: bark, kvistar och löv!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #9 skrivet: 18 apr-12 kl 13:34 »
Jo precis, så frågan är hur man på bästa sätt gör en inhägnad som han  vill stanna i? :S

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #10 skrivet: 18 apr-12 kl 13:46 »
Men varför vill han inte stanna då?  Om det är för att han vill vara med folk, så är det ju det som är problemet:  Folket har inte alltid tid med honom - Bu-hu-huuää-äää-bää!

En till get KAN lösa problemet, men inte alltid.  Har du nån aning om vad han varit med om tidigare i livet?  Har han haft bra getkompisar, eller är han helt "präglad" på människor?  Just getter har en stor förmåga att ta in individer av andra arter i sin flock.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #11 skrivet: 18 apr-12 kl 13:57 »
Vad jag vet kommer han ifrån en 4H-gård så antagligen är han född där och såld som killing till paret som sålde honom till dem som gav honom till mig i slutändan. Och hos det paret gick han med två andra bockar men rymde hela tiden. Nu vet inte jag vad det var för hage han hade där men iallafall. Han gör ju allt för att vara med oss....jag kan ju inte ha några blommor längre haha alla penseerna jag satte ut för nån vecka sedan är uppätna...*suck* och jag känner att han måste liksom kunna vara i en hage sen så man kan gå in och laga mat eller göra annat och inte bara passa honom hela dagarna. Nu har jag varit ute hela förmiddagen och gick precis in för att greja inne med tvätt och dyrligt men då måste jag gå med honom till bonden som har honom instängd i ett gammalt hönshus. Och där får han ju vara tills jag hämtar honom igen osv. Ett evigt traskande om andra ord.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Lite Hjälp...
« Svar #12 skrivet: 18 apr-12 kl 16:39 »
Du vill bocken väl men det här låter inte alls enkelt. Getter är utpräglade flokkdjur och ska inte hållas ensamma och alls inte stängas in i någon byggnad eller någon annan stans ensamma. 

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #13 skrivet: 18 apr-12 kl 16:41 »
Men som jag förstod de så skulle ni leta en dam till bocken?
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #14 skrivet: 18 apr-12 kl 16:55 »
Jag tycker snarare att det låter som om han redan har adopterat Australorp som flock.  Det låter som om hans erfarenheter av människor är positiva.

En möjlighet kanske skulle kunna vara att bygga något precis utanför ett av era fönster?  Så han kan höra er även när ni inte kan hålla på med honom.

Beklagar penseerna.  Tyvärr, det är bara början ...  ;)


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #15 skrivet: 18 apr-12 kl 20:16 »
hehe japp planerat att skaffa en kompis till honom iallafall. Så fort ha ser min sambo när han går med sina gula arbetsbyxor springer han och möter honom ställer sig på bakbenen och försöker pussa honom....

Nu när vi var ute gick han med oss hela tiden, han lekte liksom med mig som om jag vore en "get" han stångade lite lätt emot mig, gjorde inte alls ont men det är ju getbeteendet. Men så fort jag skulle gå 3m bort så springer han efter i full fart. han är rätt rolig faktiskt. Imorgon börjar bygget för lilla Sven och sen blir det en tripp till Hagelsta getfarm så får vi se om han får en kastrerad getkompis att stångas med istället.

Han är så söt och snäll samt tillgiven, har aldrig träffat en sån snäll get innan haha, dom jag har träffat har tagit satts och stångats jättehårt på en...usch...


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #16 skrivet: 18 apr-12 kl 23:25 »
Getter hälsar normalt nos mot nos på sina kompisar.  Eller också "doftstämplar" de sina kompisar genom att gnugga ansiktet mot vännen.  Eller sidorna, vilket inte är helt bra för ömtåliga knän.  Även föremål i omgivningen gnuggas in med doft, exempelvis staketet.  Det har du visst redan märkt ...

Låt honom aldrig, aldrig någonsin få något "för" att han stångas, ens lite!  Se till att vara ur vägen så att han tappar balansen, eller distrahera honom genom att klia honom på halsen.  Eller vad som helst UTOM att han får öva sig i att stångas mot folk!  För om han ens tänker tanken, och så blir han fullvuxen, och så kommer en treåring på besök ...  :o

En liten killing som försöker stångas kan man med fördel lyfta upp i famnen.  "Titta här, hur mycket starkare jag är än du.  Jag kan lyfta hela dig.  Och smeka dig samtidigt, se så snäll och stark jag är!"  De flesta brukar sluta stångas efter en eller två sådana erfarenheter.  Men inte att visa vänlighet!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Lite Hjälp...
« Svar #17 skrivet: 19 apr-12 kl 00:38 »
Getter hälsar normalt nos mot nos på sina kompisar.  Eller också "doftstämplar" de sina kompisar genom att gnugga ansiktet mot vännen.  Eller sidorna, vilket inte är helt bra för ömtåliga knän.  Även föremål i omgivningen gnuggas in med doft, exempelvis staketet.  Det har du visst redan märkt ...

Låt honom aldrig, aldrig någonsin få något "för" att han stångas, ens lite!  Se till att vara ur vägen så att han tappar balansen, eller distrahera honom genom att klia honom på halsen.  Eller vad som helst UTOM att han får öva sig i att stångas mot folk!  För om han ens tänker tanken, och så blir han fullvuxen, och så kommer en treåring på besök ...  :o

En liten killing som försöker stångas kan man med fördel lyfta upp i famnen.  "Titta här, hur mycket starkare jag är än du.  Jag kan lyfta hela dig.  Och smeka dig samtidigt, se så snäll och stark jag är!"  De flesta brukar sluta stångas efter en eller två sådana erfarenheter.  Men inte att visa vänlighet!  :D

Det ska jag verkligen inte låta honom göra mer :P Doftmärka har jag som sagt märkt av en hel del, han går ofta och stryker sig runt traktorskopan ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite Hjälp...
« Svar #18 skrivet: 19 apr-12 kl 12:43 »
;D Traktorskopan håller nog.  Värre med staketet.  Och som sagt barn!  ;)  Men att gnugga ansiktet mot en kär människas hand är ju rart!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 2 användare
Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser