Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deprimerad höna?  (läst 3339 gånger)

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Deprimerad höna?
« skrivet: 29 maj-17 kl 20:06 »
Hej!
Jag blev med höns för första gången i påskas, dvs ca 2 månader nu. Dvärghöns, fem hönor och två tuppar av obestämd ras.  Fantastiskt roligt! De har varit i grupp sen flera år och går fint ihop.
Nu till min fundering. En av hönorna verkar vara liksom deppig... hon ligger mest ensam i ett rede eller i ett hörn. Jag får ofta lyfta ut henne på morgonen. Hon värper inte och går inte med de andra när de knallar iväg ut ur hönsgården... Hon rör sig ok såvitt jag kan bedöma och äter och dricker bra.
Vad tror ni som har erfarenhet?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Deprimerad höna?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-17 kl 23:06 »
Sådant kan vara svårt att tyda för en nybörjare. Antingen kan hönan vara ruvlysten eller också kan hon vara sjuk. Rätt stor skillnad alltså på tänkbara orsaker. För en erfaren hönsägare är det  lätt att känna igen tecknen. Den ruvlystna hönan låter och beter sig på ett särskilt sätt,  kurrar, kluckar och skriker ilsket om hon blir antastad. Sådant gör inte en sjuk höna.  En sjuk höna är passiv och  kanske  tilloch med apatisk.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Deprimerad höna?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 17:14 »
 Tack för svar
Ja då låter det väl mera som att hon är sjuk på något sätt. Hon är väldigt passiv... Vad gör man då?  Ska jag ge henne ett ägg och se om hon vill ruva (hon värper inte själv)? Eller bör jag ta bort henne?  Det verkar ju i alla fall inte vara nåt som smittar, för hon var så här redan när hon kom till oss för 2 mån sen...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Deprimerad höna?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 18:52 »
Om det finns minsta misstanke om att det är ruvning, så lägg ett ägg nära ett hörn där hon brukar vara. Om hon är ruvlysten kommer hon att lägga sig i hörnet  och rulla in ägget under sig.
 Men det du skrev nu, att hon varit sådan   såpass länge,  det låter ju inte så bra. Kolla hennes hull och jämför med de andras. Kolla även i rumpan. Blött och kladdigt där är ett dåligt  tecken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Deprimerad höna?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-17 kl 20:50 »
Ren och fin i rumpan men slokar med stjärten. Jag tycker hon känns ungefär som de andra i vikt och hull, kanske lite lättare... Jag ska prova att ge henne ett ägg så får vi se vad som händer.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Deprimerad höna?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-18 kl 14:47 »
Lite i efterskott, men kom du på vad som var fel? Har en höna som beter sig lite halvknäppt för tillfället. I förrgår låg hon på värpstället typ hela dagen, kom fram o slafsa i sig pytte lite mat till lunch o kom fram en sväng på kvällen men stog mest o slokade, igår va det bättre men hon låg i värpredet många timmar i två omgångar o när hon va framme va hon långsam o slö men åt drack, såg deppig ut. Imorse sprang hon ut o betade o jagade kusor efter ett tag försvann hon in i värpredet igen o där har hon legat i tre fyra timmar. Torr där bak fin pigg blick inget fel jag kan se förutom att hon slokar ...

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Deprimerad höna?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-18 kl 10:04 »
Jag kom på va som va fel med min, hon vill ruva fast silveruddsblå är visst inte så kända för det, nå har snott alla ägg så hoppas vi hon ger sig snart. Om inte annat är hon nog inte mogen än för hon ville sova på pinnen med de andra o dumpade äggen igår kväll ;)

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser