Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta brunnslock till grävd brunn  (läst 5934 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
Täta brunnslock till grävd brunn
« skrivet: 24 jul-18 kl 13:54 »
Upptäckt att springorna på värt brunnslock är lite väl breda- kan se ner i brunn. Hur tätar jag dessa smidigast- med träläkt över springorna? Än har jag inte dött, vet inte hur länge det varit så här, men regnvatten lär ju komma ner :/
En annan fråga grävd brunn- vi har inte vad jag vet något filter som rengör vattnet- behövs det- var sätter man det isåfall å hur ofta behöver det bytas?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #1 skrivet: 24 jul-18 kl 14:25 »
Morfar brukade bygga brunnslock av 2" spontvirke som var korsat.
Det går nog att nåta i med lindrev och tätningsmassa om det bara är små glipor.
Naturtjära är visserligen inte så nyttigt att få i sig i stora mängder, men den är ofarlig i mindre mängder (man kokade bland annat sårsalva till djur på tjära förr) och betydligt mindre skadlig att förtära än att andas in och det är ju en ren naturprodukt som består av destillat från tallved, så, de mängder som eventuellt kan läcka är knappast skadliga till skillnad mot plastbaserade ämnen och annat men inte vet vad det innehåller.
Likaså linolja.

Jag skulle fundera över något av detta att impregnera och täta med.


Man behöver egentligen inget filter om vattnet är friskt och tjänligt, om man vill ha något så räcker det som regel med ett tvättbart garnfilter som tar bort eventuellt grums i vattnet.
(Är man osäker kring tjänligheten så bör man skicka in ett vattenprov för analys så kan man se om det till exempel är kontaminerat av bakterier i sådan mängd att det kan orsaka magsjuka, osv) Men har ingen blivit illamående av vattnet så torde bakteriehalten vara under skadliga nivåer, det är för det mesta samma bakterier man redan har i kroppen så det skall till ganska stora mängder, tex från avlopp eller gamla gödselplatser, eller läckage av ytvatten genom marken, innan det blir otjänligt eller måste kokas. Det är sällan det beror på locket, det är mest till för att skydda mot löv, fågelbajs, grodor och annat (samt som säkerhet att man inte ramlar i, därför måste det vara starkt gjort om man bygger om det).

Själv använder jag ett cementlock.

Edit, Regnvatten är sterilt och drickbart så länge det inte kontaminerats av saker från marken.
Vad som däremot kan vara obra är om ytvatten sugs in i brunnen från sidorna, man kan täta med lera (grävmaskinsjobb) om så är fallet.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 15:40 »
Från sidan är det tätt för där är extra virke, det är springorna mitt på, ja ingen har blivit sjuk än och det där har nog varit ett tag 😂 Men jag ska kika på lindrev å tätningsmassa. Trycker jag bara ner lindrev då i springan?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #3 skrivet: 24 jul-18 kl 15:43 »
Ja, eventuellt med ett järn, men går nog med en mejsel eller liknande tror jag.

Det borde gå att fästa ribbor ovanpå om man drar i tubmassa under ribborna, eller tätar på annat vis.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #4 skrivet: 24 jul-18 kl 15:48 »
Jag kan testa ochbörja med lindrev. Vad är skillnad på lindrev och lintråd? Håller det väta? För det kommer ju komma regn å snö ovanpå tätningen som kanske tränger in i lindrevet.



Ja, eventuellt med ett järn, men går nog med en mejsel eller liknande tror jag.

Det borde gå att fästa ribbor ovanpå om man drar i tubmassa under ribborna, eller tätar på annat vis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #5 skrivet: 24 jul-18 kl 18:06 »
Finns säkert syntetisk nåtmassa på tub till detta annars som torde vara avsevärt enklare att använda, men jag vet inte vilken det skall vara här. Kan tänka mig någonting i stil med sikaflex, silikonfog, eller liknande bör fungera, det skall ju trots allt inte ligga i vattnet menar jag, om detta blir för krångligt, de kan säkert tala om mer exakt vad man använder idag på järnhandeln.

Lindrev är ospunnet lin eller blånor, man brukar ha det till båtar bland annat, en finare kvalitet använde(r) man till VVS arbeten för att täta skruvkopplingar med linolja.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #6 skrivet: 24 jul-18 kl 21:59 »
Sikaflex är ett fabrikat på byggtätningsmassor bland alla andra, och liksom alla andra tätningsmassemärken så finns det alla möjliga olika sorter som heter Sikaflex också. En del mer lämpliga, andra mindre lämpliga för en viss tillämpning.
För länge sedan (tidigt 90-tal) var det underförstått att man menade en uretanmassa om man talade om Sikaflex, men så är det alltså inte nu längre.

Även om regnvattnet i sig är sterilt, så är det ju inte så trevligt om det sköljer ner t ex fågelskit från översidan av locket ner i brunnen. Så man bör nog ha locket tätt.
Dock är det ju inte precis något avancerat snickeriprojekt att bygga ett nytt lock med dubbla lager av spåntat virke enligt The Pink SuperSheeps förslag.  Det kanske till och med är enklare än att täta det gamla locket. Åtminstone det övre lagret bör vara av något träslag som tål röta bra, t ex lärkträ. Eller också kan man bygga med dubbla lager av billigt virke från närmaste byggvaruhus och lägga en skiva vattentålig marinplywood överst.

Beträffande filter så håller jag med om att man till att börja med bör fundera på vad man eventuellt har för problem med vattenkvaliteten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #7 skrivet: 24 jul-18 kl 22:08 »
På tal om det Torbjörn skrev så tänkte jag fylla på med att tipsa om att det går att borra hål för pumpar och annat om man så behöver i ett cementlock om man är försiktig, det finns industriborrmaskiner man kan hyra  komplett med skär om man inte har egen. Glöm inte att göra mindre hål för fästbultarna också (tex för expanderbult) om det är en handpump som skall stå där... (Själv hittade jag ett begagnat på ett rivet industriområde som jag fick ta, som råkade passa exakt, men de är inte så dyra om man köper från rätt ÅF)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #8 skrivet: 24 jul-18 kl 23:47 »
Det är idag ett trälock med gammal handpump på. Ena springan är rätt bred så vill helst inte kladda på med något som råkar ramla ner i brunnen... utan något som är ofarligt och som tätar bra

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #9 skrivet: 25 jul-18 kl 00:44 »
 :D...Kanske torkan som gjort lite större springor...Lite vatten på kanske så det sväller igen om nu inte enorma springor. Något som är svårt att täta mot är sniglar...dom kan göra sig riktigt smala ...

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #10 skrivet: 25 jul-18 kl 23:02 »
Sniglar är inget bekymmer där jag bor :)


:D...Kanske torkan som gjort lite större springor...Lite vatten på kanske så det sväller igen om nu inte enorma springor. Något som är svårt att täta mot är sniglar...dom kan göra sig riktigt smala ...

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #11 skrivet: 26 jul-18 kl 17:21 »
om jag spikar på läkt då? Skulle det funka?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #12 skrivet: 26 jul-18 kl 18:04 »
Ja, fast det kommer ju inte att bli helt tätt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Täta brunnslock till grävd brunn
« Svar #13 skrivet: 26 jul-18 kl 20:16 »
Bara en tanke, men kan man inte lägga ett spontat & limmat lock på tvären mot de befintliga locket?

Alternativt två lager tunnare på kors?

/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser