Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manometer ställd emot vägg/röret till brunn  (läst 1493 gånger)

Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« skrivet: 12 maj-19 kl 20:04 »
Hej, min pumpautomat av Meec ifrån Jula är ställd emot väggen/inkommande rör ifrån brunn. Det gör att jag inte kan se manometern.

  Pumpen slår av/på efter bara någon dl vatten, så gissar att det är påfyllning av luft som behövs.

Frågan är hur jag ska veta hur mycket luft som ska i? När jag inte ser manometern
 Mvh

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #1 skrivet: 12 maj-19 kl 20:36 »
Spegel?
Det ska det väl vara lite mindre tryck i den än frånslagstrycket har jag för mig. Så du öppnar ledningen och trycker i luft till kanske 1,8 bar om frånslagstrycket är 2 bar, ungefär. Gäller hydropress, vilket det sannolikt är i en sån automat. Hydrofor gör inget om du trycker i för mycket luft för den följer med vattnet ut.


Hjärnsläpp: Det är som Torbjörn skriver nedan tillslagstrycket man ska gå på, inget annat!!!
« Senast ändrad: 13 maj-19 kl 09:18 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #2 skrivet: 12 maj-19 kl 21:16 »
Spegel?
Det ska det väl vara lite mindre tryck i den än frånslagstrycket har jag för mig. Så du öppnar ledningen och trycker i luft till kanske 1,8 bar om frånslagstrycket är 2 bar, ungefär. Gäller hydropress, vilket det sannolikt är i en sån automat. Hydrofor gör inget om du trycker i för mycket luft för den följer med vattnet ut.

Så pass att man inte ser med spegel  ::)

Men då vet jag ungefärligt vilket tryck som skall vara i en sådan automat.

Tack

« Senast ändrad: 13 maj-19 kl 09:20 av torpjens »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #3 skrivet: 12 maj-19 kl 23:17 »
Det är tillslagstrycket och inte frånslagstrycket man ska utgå ifrån.
På billiga pumpautomater står trycken oftast stämplade på undersidan av tryckströmbrytaren.
Vanligt är t ex 2 bar tillslag och 4 bar frånslag.  Förladdningstrycket ska vara 0,9 gånger tillslagstrycket.
Lämpligen mäter man förladdningstrycket med en däcktryckmätare för bil (helst digital) i luftpåfyllningsventilen, då hydropressen är tom på vatten.  När det finns vatten i hydropressen är ju luft- och vattentryck lika, så då kan man kolla till- och frånslagstrycken med samma däcktryckmätare. På så sätt riskerar man inte att bli lurad av att olika manometrar visar fel på olika sätt.

Det viktigaste är dock att förladdningstrycket inte är högre än tryckströmbrytarens tillslagstryck.  Om det är lite för lågt så fungerar allting ändå men man kan inte utnyttja hydropressens volym fullt ut och får onödigt täta till- och frånslag.

SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #4 skrivet: 13 maj-19 kl 17:36 »
Testade bara för att se vad som hände, efter tömning o se vad som hände när man startade den.

Då gick den precis som när jag flyttade in i Januari?    8 ??? Dvs gick rätt länge att spola utan tillslag

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #5 skrivet: 13 maj-19 kl 17:54 »
Då skulle jag gissa på att membranet är trasigt.

SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #6 skrivet: 13 maj-19 kl 18:15 »
Då skulle jag gissa på att membranet är trasigt.
Finns det något sätt att kontrollera detta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #7 skrivet: 13 maj-19 kl 20:13 »
Om du tömmer den igen och fyller på luft så får du inte upp trycket. Eller så skruvar du ur luftpåfyllnadsventilen nu när du har vattentryck på. kommer det vatten aär det trasigt.

Men du kan ju använda den som den är, den fungerar ju som en väldigt liten hydrofor. Håll koll bara så inte luften tar slut utan att du märker det, för motorn gillar inte att starta flera gånger i minuten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #8 skrivet: 13 maj-19 kl 20:29 »
Tror också på trasig blåsa. Råkade ut för det upprepade gånger på en automat sen bytte jag hydropressdelen till en glasfibertank, lika stor och lika placerad, sen dess har det hållit. Rostigt på insidan av hydropresstanken och rosten hade gnagt hål i blåsan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #9 skrivet: 13 maj-19 kl 21:51 »
Tror också på blåsan. Hände mig också för ett par år sedan.  Kom vatten ur ventilen när jag kontrollerade trycket då.

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Manometer ställd emot vägg/röret till brunn
« Svar #10 skrivet: 24 maj-19 kl 14:29 »
Min billiga pumpautomat från Jula fick täta till- och frånslag i vintras. Billigt kinaskit tänkte jag och rev blåsan ur hydropressen, övertygad om att den spruckit. Inget fel på blåsan, orsaken var ett litet läckage i blåsans däckventil. Nästa gång intervallen blir för korta tömmer jag hydropressen och kopplar till en cykelpump på blåsan. Det bör då bara komma ut vatten när jag pumpar, inte luft, förutsatt att blåsan inte spruckit.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser