Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?  (läst 12084 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« skrivet: 16 feb-09 kl 15:19 »
Hej jag känner att det vore skoj att både smida och ha en tjäckelyxa. Tjäckelyxan känns aningen dyr att köpa så det optimala vore att göra den själv. Jag har en hel del gamla yxskaft som jag funderar på att "bara" vrida ögat på så eggen blir tvär och sen böja den tror ni det funkar? En annan ide jag har är att hitta ett järnrör och såga av, slipa och skruva fast på en träbit. En annan är att böja ett knivblad och sätta fast på båda sidor av ett yxskaft. En annan är att skruva fast ett stämjärn på ett yxskaft men det blir en litet tjäckelyxa ???.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 10:36 »
Enklast och bäst är nog att smida ut den. Dina övriga ideér tror jag är svåra att få bra. Enklast är nog att göra den i helstål. Jag skulle nog, men detta beror ju på vad för material man har, utgå från en bladfjäder. Vika den runt ett dorn med ögats form, välla ihopp och smida ut eggen. Normalisera, grovslipa, härda och anlöpa. Sist finslipa.

Men det är nog inte att betrakta som enkelt att göra en yxa...
*Janne Jörgensen*

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 12:19 »
En idé kan vara att utgå från en hammare, skrota av "klon" och smida ut hammarhuvudet till ett yxblad. Men det kanske blir för litet.
Men en hammare borde varaa OK utgångsmaterial materialmässigt, dvs härdbart. Sedan är ögat klart vilket är bland det svåraste på en yxa.
*Janne Jörgensen*

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 12:54 »
När jag provade att göra knivblad vek vi "vanligt" stål runt en plåtbit med hög kolhalt som sedan blev egg.

Det kanske är värt att göra något liknande med en yxa? Eller blir det för sprött för att tåla yxhugg?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 19:19 »
Tack för tipsen. Det hela är bara i planeringsstadiet och det blir nog inte till förens i sommar eller höst. Jag har samlat på mig några järnvägsspikar tror ni de kan duga till något?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 07:47 »
De är nog i "agronomstål", dvs inte härdbart. Men det går att välla in ett eggstål som sagts ovan. Men det är en hyffsat avancerad övning.
*Janne Jörgensen*

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 08:11 »
Jag skulle hålla utkik på loppisar och auktioner efter gamla tjäckelyxor!

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 11:08 »
Men det är en hyffsat avancerad övning.

Ja, men den är värd att prova på om man är intresserad av att smida egg-verktyg. :)

Kort beskrivning:

*Gör en fåra i grundämnet att lägga in plåtbiten i
*Putsa plåtbiten med sandpapper. Undvik att ta på plåtens ytor efter det
*Värm upp grundämnet tills det är rödglödande och borsta ur fåran ordentligt med en stålborste
*Värm upp grundämnet lika mycket igen, fyll fåran med klumpfri borax och peta ner plåtbiten. Knacka ihop fåran en aning så att plåtbiten inte åker ur.
*Stoppa in i härden igen och värm tills stålet är vitt och sprakar som ett tomtebloss
*Ta ut och slå ihop bitarna med snabba bestämda slag. Man får inte tveka, för då blir det glipor.


Men det kan vara så att den här metoden lämpar sig bättre för skärande verktyg. Det kan nog bli så att det går flisor ur det hårdare stålet om man börjar hugga med det.

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-09 kl 11:41 »
Du skall inte värma så det slår gnistor. Då brinner kolet (i eggstålet) upp och då blir det ohärdbart och hela operationen är onödig.

*Janne Jörgensen*

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 11:45 »
Det ska inte gnistra så länge. Man måste i alla fall upp i närheten av den temperaturen för att det ska gå att slå ihop ämnena.

Pocke

  • Inlägg: 4
  • Trä- och Metall slöjdare
    • Västerbotten
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #10 skrivet: 03 nov-10 kl 22:51 »
Smid ihop efter första gnistan ...så blev jag lärd. Hårt stål går det inte bitar ur om du bara har anlöpt det rätt, efter härdning. Har själv provat att smida yxor med egg-stål från bladfjäder ifrån en järnvägsvagn. Fruktansvärt jobbigt att smida ut men gudomligt bra resultat    ;D  Men läs mer om sånt här i "Knivsmeden" av Håvard Bergland. Han är klassiskt skolad smed och lär ut det mesta som kan vara av intresse. Lycka till  :)

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #11 skrivet: 04 nov-10 kl 16:24 »
 :D
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #12 skrivet: 09 nov-10 kl 08:42 »
Det finns tjäckellliknande yxor från Afrika (tror jag) som bara är ett plattjärn som man smitt ut lite skålat vid eggen, bakdelen smids kilformad maså att den kan fästas i ett träskaft med hål som passar för bakdelen. Ju mer man hugger ju bättre sitter stålet. Sen finns det en modell av tväryxa beskriven i forntida teknik nr 1 från 94 om en tväryxa. Det är egentligen samma princip, men man surrar fast stålet mot träskaftet. Hör med Bäckedal om de har kvar några ex av Forntida teknik.

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #13 skrivet: 13 nov-10 kl 13:14 »
rälsspik går att kola upp så att man får det härdbart, dock duger dom bäst till små skäggyxor.
plattstål går alldeles utmärkt att smida tjäckelyxor, lövhammare, rundmejslar osv utav, man slår upp ett hål och smider det överflödiga materialet bakåt så har man ögat. Dock inte så snyggt.
Gamla, uttjänta grova mejslar el. spett går också bra att smida små yxor utav om man stukar upp lite där man vill ha eggen.
Men det bästa är invällt eggstål, jag rekommenderar boken "practical blacksmith manual" där finns en enkel steg för steg beskrivning hur man går till väga.
Som kuriosa kan nämnas att man på brittiska öarna av tradition inte använder flussmedel när man väller, bra att veta om man läser äldre engelska smidesböcker.
Om man vill smida flera yxor kan det vara bra att tillverka en yxtång och en yxkniv, inte nödvändiga verktyg men väldigt praktiska.
Nu ska jag ut och smida 70 löv, blä, jag blev ju sugen på att smida yxor nu...

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 09:57 »
Går utmärkt att göra en tjäckel om man har en hammare.
Smidde ut en gammal smideshammare jag hittade på skroten (och pröjsade 3 spänn för)
Kapade av banen och smidde ut penen.
Gjorde en nedsättning nära ögat med tjälsätt och smidde sen ut,penade i sidled och vek,slipade,härdade etc.




Funkar utmärkt,tog ett par timmars arbete.
Återanvände det gamla hammarskaftet med.
Själv är bäste dräng!

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #15 skrivet: 19 nov-11 kl 22:52 »
Enklaste sättet är nog att gå till jula o köpa den billigaste sabla skrotyxan du kan tänka dig i lagom storlek, gärna med plastskaft det är viktigt! sen skaffar du följande: 1 batteridriven kap, 1 bil,1 svets (E v en gassvets också om du inte har en ässja så att du kan forma yxan o normalisera-härda-anlöpa)

börja med kapen. skär av yxans egg/blad samt skaftet ock rensa yxögat. släng detta men spara yxögat!

(MItt i natten)
Tag sedan bilen. åk till ett åkeri som har en eller flera vägplogar. tag med kapen ock låna ett lagomt stycke stål från någon av vägplogarnas väghyvelstål. ÅK FORTAST MÖJLIGAST HEM!! 

svetsa fast stålet på yxan tvärsför yxögat.
forma-normalisera-härda-anlöp-skafta. Kart! :D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Xoot

  • Gäst
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #16 skrivet: 19 nov-11 kl 23:35 »
Är dessa svåra att komma över? Menar eftersom vissa har planer på att tillverka en och processen verkar lång.

Är detta en sådan som tråden handlar om?


Vad kan man göra för kul med en sådan? Har en hängandes bakom sovrumsdörren sen över 60år tillbaka.

Händig Man

  • Gäst
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #17 skrivet: 19 nov-11 kl 23:45 »
Är dessa svåra att komma över? Menar eftersom vissa har planer på att tillverka en och processen verkar lång.

Är detta en sådan som tråden handlar om?


Vad kan man göra för kul med en sådan? Har en hängandes bakom sovrumsdörren sen över 60år tillbaka.


Hahahaha och så säger folk att jag kan va extrem i sovrummet ;)

Xoot

  • Gäst
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #18 skrivet: 19 nov-11 kl 23:51 »
Här finns alla sorters redskap av smide hängandes på väggarna.  :P
Tidigt 1800-tal fanns här en skomakare. Tvivlar dock på att "yxan" använts inom den biten. :D

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #19 skrivet: 16 jan-12 kl 11:56 »
Här finns alla sorters redskap av smide hängandes på väggarna.  :P
Tidigt 1800-tal fanns här en skomakare. Tvivlar dock på att "yxan" använts inom den biten. :D

Skamligt nog vet jag ej svenska namnet men på engelska kallas den dypen av yxa för "shipwright's adze" och användes alltså när man byggde båtar. Googla på den termen och du hittar massor med likande yxor.

http://3.bp.blogspot.com/-CqXzD1Dj6QM/TZoCRnZqegI/AAAAAAAAACw/MQIDN0WjREg/s640/adze-types.jpg
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Enklaste sättet att göra en tjäckelyxa?
« Svar #20 skrivet: 16 jan-12 kl 12:00 »
Som tur är hittade jag två tjäckelyxor i farmor och farfars gamla lada. Utan skaft och halvt om halvt oigenkännliga med massor av damm, spindelnät etc. över sig. Rengjorde, skaftade och slipade och den fungerar nu.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser