Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Ört som smakar lakrits.  (läst 19045 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Ört som smakar lakrits.
« skrivet: 10 aug-18 kl 10:23 »
Jag har en ganska hög ört som smakar lakrits..Tror det är en brödkrydda. Den smakar som danska bröstkarameller då man tuggar på bladen. Men när man tuggar de avlånga fröna smakar det inget speciellt.

Jag slog upp namnet men glömde lika fort. Är det en Spansk Körvel? Tror det var nåt på K. Man kunde ha bladen i sallad mm.

Om de har den i bröd, Mal man då fröna? Kommer smaken ut då eller? De är ju bara hårda ock sega utan nämnvärd smak.

Jag skördade fröna i går. Tog jag dem för sent? Ska de malas eller vad? Någon som vet?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ört som smakar lakrits.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-18 kl 11:02 »
Har du en bild? Det finns flera örter med lakritssmak, anis, dragon, fänkål mfl

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Ört som smakar lakrits.
« Svar #2 skrivet: 10 aug-18 kl 23:26 »
Jag har en ganska hög ört som smakar lakrits..Tror det är en brödkrydda. Den smakar som danska bröstkarameller då man tuggar på bladen. Men när man tuggar de avlånga fröna smakar det inget speciellt.

Jag slog upp namnet men glömde lika fort. Är det en Spansk Körvel? Tror det var nåt på K. Man kunde ha bladen i sallad mm.

Om de har den i bröd, Mal man då fröna? Kommer smaken ut då eller? De är ju bara hårda ock sega utan nämnvärd smak.

Jag skördade fröna i går. Tog jag dem för sent? Ska de malas eller vad? Någon som vet?
Det är inte libbsticka (lovage på engelska)? Den blir ju typ 2.5 meter hög

Postat med Alternativ.nu´s app


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ört som smakar lakrits.
« Svar #3 skrivet: 11 aug-18 kl 09:03 »
Libbsticka smakar inte lakrits, den smakar selleri.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ört som smakar lakrits.
« Svar #4 skrivet: 11 aug-18 kl 09:17 »
De gröna omogna frökapslarna hos spansk körvel smakar tydlig lakrits medan de färdiga (torra) och utvecklade fröerna inte gör det. Bladen smakar lakrits hela säsongen.
Sätt fröerna du tagit runt den planta du har. Nästa år när de vuxit en bit kan du flytta plantorna dit du vill ha dem. Om en inte tar bort fröerna brukar spansk körvel fröa av sig runt där de står om jorden är någorlunda bar och lucker.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Ört som smakar lakrits.
« Svar #5 skrivet: 11 aug-18 kl 18:13 »
Tack för svar!

Ja det måste vara spansk körvel: Jag visste att det var nåt på bokstaven k. Jag såg det i en bok för ett tag sen. Sen har jag googlat lite.

Ja fröna smakar ingenting direkt. Är bara sega ock träaktiga. Men bladen smakar lakrits. Jag hackade ner dem i en sallad. Men jag tog nog för lite så det gav ingen större smaksensation. Jag ska prova igen med lite mer blad.

Det vore ju kul att ha dem till någonting. Plantan har blivit ganska bred i omfång ock står på helt fel ställe. Den skuggar 2 rosor. En okänd ros ock en egentillverkad Maidens Blush..umgmöns rodnad eller nåt sånt. Jag skulle hellre vilja ha dem i utkanten av trädgården. Jag kan ju så några frö intill. Små plantor är ju mer lätthanterliga att flytta.

Ofta sätter man växter ock buskar inne i trädgården, sen blir man störd av att de blir så stora ock ger för mycket skugga. Att de breder ut sig på helt galet valt planterings ställe. Så jag försöker tänka mig för lite bättre. Hellre utåt i trädgården med de som dominerar för mycket.


Man ser dessa kryddväxter längst en del gamla vägar. Förmodligen har de använts till någonting. Men jag vet inte till vad riktigt.  Jag får läsa på mer.

Man tänker lite på de där karmellerna från Danmark, Bröstkarameller när man känner smaken.  Men det var nog Anis i dem. Undrar om Anis skulle funka i en sockerkaka eller i en kardemummakaka? En lite lakritssmakande kaka skulle nog vara intressant.

Jag får läsa på om Anis sen.

Ibland tröttnar man på kinkiga blommor i trädgården. Det skulle räcka med kryddväxter ock rosor. Fast fjärilsdragande blommor är intressant med.  Jag var i stadsparken i Lidköping häromdan ock jag har aldrig sett så många fjärilar på en gång..De satt ock nosade på Rudbeckia ock någonting i blått.  Jag får ta mer kort så man minns vad man sett ock kan artbestämma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 2 användare
ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser