Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta blasten på vitkål?  (läst 2805 gånger)

MrKiloByte

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Äta blasten på vitkål?
« skrivet: 21 okt-19 kl 21:53 »
Hej!
Jag har odlat vitkål i sommar och det blev ganska bra, ett gäng huvuden på 1-3 kg styck. Mycket blast blev det också, alltså de yttre grövre bladen. Jag undrar nu om det är något som går att äta? Någon som har erfarenhet av det och t.o.m. recept? Eller ska vi bara slänga alltihop?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-19 kl 22:30 »
Jag äter allt om det inte ser fööör angripet ut. Även stammen, river eller hackar den grovt!
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

MrKiloByte

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #2 skrivet: 22 okt-19 kl 06:39 »
Tack för svar! Finns det nån risk med om det är för angripet eller känns det bara inte superfräscht? Våra blad har nån småknaprat på lite allihopa.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-20 kl 06:49 »
"Bosrenof"
It hold I with you if!
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-20 kl 10:24 »
Jag äter också allt som ser ok ut. Skär bort det som andra tuggat på, tvätta och ät. Det är nog ingen större risk.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #5 skrivet: 23 mar-20 kl 17:56 »
Jag har dessutom för mig att det gröna på kålsorterna är nyttigare än det vita.  Mera vitaminer och annat. Grönkål extra nyttigt.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Äta blasten på vitkål?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-20 kl 20:56 »
Det är nog bara att käka. Själv så komposterar jag det och gödslar med det nästa år. Huvudena är godare :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser