Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka hölster till sekatör?  (läst 3757 gånger)

Vissel-Johanna

  • Gäst
Tillverka hölster till sekatör?
« skrivet: 26 mar-19 kl 22:56 »
Är det någon här som tillverkat ett hölster till en sekatör? Tänkte skriva frågan under Skinn men tänkte att det kanske går i andra material också.
I brist på annat gjorde jag ett av mjölkkartong förra våren (mycket fult ihoptejpat) och det höll till vintern. Men det var inget vidare för det hände att sekatören ramlade ur och sen gick det hål i kartongen så småningom. Men mina fickor sparades några hål i alla fall, och plånboken också.

Kanske har ni andra tips kring att sy fodral som ska vara lite fasta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-19 kl 23:18 »
Det går säkert att sy ett snyggt i skinn, men en shampoflaska som du skär av och gör två jack i så du kan trä i bältet fungerar fint.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-19 kl 12:16 »
Vad finurligt! Nu blir det väl till att köpa schampo efter flaskans form så att den passar sekatören... :) Endel förpackningar går verkligen att använda till annat än man tror.
Kanske gör mig en sådan tills vidare medan jag fortsätter fundera.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-19 kl 12:27 »
Du kan ju kolla på hur man gör hölster till pistoler? Tänker att det är lite liknande att sy till en sekatör som en westernrevolver och det bör väl finnas olika avancerade sätt på tuben.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-19 kl 13:02 »
Du kan ju kolla på hur man gör hölster till pistoler? Tänker att det är lite liknande att sy till en sekatör som en westernrevolver och det bör väl finnas olika avancerade sätt på tuben.


Alltså där sa du nåt! Ibland behöver man verkligen andra synvinklar. Verkar finnas massor med folk som kan sånt. Konstigt egentligen att det inte är lika populärt att sy sitt sekatörhölster. ;D Det här sätter ju igång fantasin, tänk att göra hölster till båda mina sekatörer, låna en häst och galoppera iväg med vässade sekatörer, hiskligt så fort man kan dra dem då, det kan ju behövas, behöva klippa av grenar i farten t.ex. Även bra kunna försvara sig mot anfallande björnbärssnår och havtornstornar. :)
Nämen ska kika på det där och fundera på det här med lädersömnad, borde kanske nosa lite mer på det... Det finns alltid så mycket mer att lära sig om allting... Vilket ju är en del av det roliga.

Tänker att det inte behöver vara så "formpressat" som de man kan köpa, kanske räcker om det liknar en bred knivskida?
« Senast ändrad: 27 mar-19 kl 13:07 av Vissel-Johanna »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-19 kl 13:55 »
Plastflaskor (polyeten och polypropen) går bra att värma så man kan runda av kanter eller forma på andra sätt. En och annan tratt för äppelmos och vattenautomater för vaktlar har det fixats här. En stor fördel med plastbyttorna är att man ju bara lånar dem ur återvinningen ;D Gratis att misslyckas med utformningen.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-19 kl 17:06 »
Plastflaskor (polyeten och polypropen) går bra att värma så man kan runda av kanter eller forma på andra sätt. En och annan tratt för äppelmos och vattenautomater för vaktlar har det fixats här. En stor fördel med plastbyttorna är att man ju bara lånar dem ur återvinningen ;D Gratis att misslyckas med utformningen.

Bra med gratis misslyckanden.:) Hur värmer du plasten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-19 kl 17:19 »
Varmluftspistol, eller försiktigt med tändare om jag är för lat för att plocka fram verktyg. Elda inte på plasten (sotigt) utan håll lågan nära bara.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-19 kl 08:35 »


Tänker att det inte behöver vara så "formpressat" som de man kan köpa, kanske räcker om det liknar en bred knivskida?

Får du tag på riktigt vegetabilgarvat läder, alltså inte kromgarvat som det ofta är i väskor eller stolsitsar, så kan du lägga det i blöt några minuter och sen forma det kring din sekatör och låta torka. Sen håller det formen tills det blir blött igen.
Svep in sekatören i plastfolie så slipper den ligga mot fuktigt läder och bli rostig medan det torkar och du får en väldigt tajt passform.
Svep in sekatören i något tjockare först, kanske tyg eller en wettextrasa, innan plastfolien så får du lite mildare passform.
Så gör man en knivskida som passar. Sen syr du sadelmakarsöm.

Allt du behöver finns på Slöjddetaljer. Det blir ju lite grann med nålar, tråd, två sylar, lädersax, läder (kanske shaftläder tillomed), bivax. Kanske du vill passa på att modellera in mönster i lädret? Då tillkommer några modelleringsjärn (mitt första gjorde jag av en 4tumspik). Vill du färga lädret? Knacka dit nitar istället för/tillsammans med söm?
Men sen har du grejer så du kan sy det du behöver även i framtiden. Laga en grimma kanske? Eggskydd till yxan? Eller lien?

Jag gillar läder. Kanske märks :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #9 skrivet: 28 mar-19 kl 13:46 »
Tack Svart för den beskrivningen! Jag hade dessutom just börjat fundera på det här med att blöta lädret så det känns bra att läsa om hur man kan göra.

Jag har rotat fram ett par läderbitar som jag hade, tror det är nån sorts provlappar egentligen. De är möjligen lite för mjuka men tänkte jag kunde prova med dem (om inte annat som en prototyp).
Det verkar som om det är stor skillnad mellan kromgarvat och vegetabiliskt garvat läder. För en nybörjare, finns det något sett att se/känna skillnaden? Eller bara prova att blöta och se om det går att forma?

Vad använder du för tråd? Lintråd?

Mönster hade jag inte tänkt men låter kul att använda fyrtumsspik eller vad man nu råkar ha för oupptäckta modelleringsjärn:)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #10 skrivet: 21 okt-19 kl 17:23 »
Det går säkert att sy ett snyggt i skinn, men en shampoflaska som du skär av och gör två jack i så du kan trä i bältet fungerar fint.
Tack för tipset. Ett hölster av en schampoflaska: det var ju lätt. Det svåra var att vänta tills flaskan var tom.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-19 kl 07:24 »
Tuggben till hund (kohud) kan också vara bra att blöta och forma.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #12 skrivet: 22 okt-19 kl 08:59 »
Jag syr med vaxad lintråd.
En liten klump bivax används när jag har tunnat ut tråden i änden, då vaxar jag den igen för att den ska hålla ihop så jag kan trä nålen. Sadelmakarsömmen syr jag med en nål i var ände på tråden och låter nålarna mötas i hålet som jag gjort med sylar i lädret. Det är lite omständigt men det går att få en riktigt fin söm.

Om du skär ett snitt eller klipper av ett hörn på din läderbit så kan du se en gråvit rand inuti. Då är det kromgarvat. Det har jag för mig iallafall, det är länge sen jag provade nu. Jag köpte en stor laddning läderbitar i fabriksbutiken på ett garveri ovanför sthlm när jag var uppe i Gränsfors på smideskurs, de hade bara vegetabilgarvat så nu behöver jag inte fundera på vilket jag har längre :)

Tuggben kan man absolut använda. Jag har dem till kanter på vikingasköldar och istället för glas på medeltidslyktor. Slabbigt och halt att jobba med när de är blöta men blir som hårdplast när det torkar igen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tillverka hölster till sekatör?
« Svar #13 skrivet: 25 mar-21 kl 13:14 »
Jag gör ungefär som Svart.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser