Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odlingsförberedande?!  (läst 2474 gånger)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
odlingsförberedande?!
« skrivet: 22 nov-04 kl 18:47 »
okej, nu ska vi snart flytta ut i torpet! men jag kan ju inte vänta på att våren ska komma, för att få odla lite! har ni några vinterodlingstips som gör att jag kann hålla ut till våren!?

vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:odlingsförberedande?!
« Svar #1 skrivet: 22 nov-04 kl 20:14 »
Jag är en sådan trist människa som bara odlar på våren och sommaren. Antagligen finns det en massa spännande saker som du kan odla nu, men jag känner inte till något. Det enda jag kommer på är barndommens alla kärnor; apelsin, avocado, citron,... för att inte tala om fågelfrön och krasse... Det viktiga var inte om man hade någon nytta av det, det viktiga var att det växte något i krukorna!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sanna

  • Gäst
Re:odlingsförberedande?!
« Svar #2 skrivet: 23 nov-04 kl 10:01 »
Det beror lite på vad du har att erbjuda de små rackarna...(plantorna, alltså) Själv har jag tillgång till ett garage som är ganska svalt, kanske en 10-15 grader och så har jag skaffat en massa lysrör. Fick dem från ett kontor som skulle kassera dem! Lysrör duger alldeles utmärkt till inomhusodling oavsett vad någon annan påstår. Man behöver inte köpa specialarmatur, eller speciella "växtlampor", jag har både dragit upp plantor och odlat inomhus om vintrarna i åratal med hjälp av vanliga simpla lysrör och det har funkat alldeles förträffligt. Det viktiga är att ljuset är kyligt, dvs att ljuskällan inte avger någon värme.

I mitt garage har jag just nu några tomatplantor från i somras, som fortfarande ger frukt. Det är en liten sort, buskkörsbärstomater, så de tar inte så stor plats. Målet är att hålla dem vid liv till jul, så jag kan få äta mina egna färska
tomater på julafton!  :D

Har också några av sommarens chiliplantor där, de ger riklig skörd
fortfarande. Den sista paprikan skördade jag igår! Det är dock "inflyttlingar", har aldrig provat att köra tomater inomhus året om. fast det borde väl gå - de flesta tomater odlas väl just inomhus i växthus...?

Jag brukar odla kryddväxter också vid den här tiden, men jag har inte kommit igång än. De som har fungerat för mig inomhus är persilja, basilika, citronmeliss, gräslök, kommer inte på fler just nu...peta ner roliga kärnor kan man ju också göra, som manna föreslog. Brukar också ha några vitlöksklyfter nedstuckna i en kruka med jord så att man kan klippa av blasten som kryddgrönt - det är gott! Brukar ha i färsk vitlöksblastklipp när jag wokar. Den krukan kan du ha vid spisen, den behöver inte ha extra ljus. När klyftorna börjar se ynkliga och utsugna ut är det bara ut med dem på komposten och börja om med fräscha nya klyftor.

Så om du vill odla se till att skaffa lysrör och helst en något svalare plats om du har. Skulle inte rekommendera under 10 grader. Fast när du drar upp plantorna från frö kan du göra det i rumstemperatur.

Säkert finns det många här som kan betydligt mer om det här än jag, men så här brukar jag göra... :)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:odlingsförberedande?!
« Svar #3 skrivet: 23 nov-04 kl 11:48 »
åh, va fantastiskt! nu väntar jag bara på att få sätta igång!!!

förresten, när det kommer till chili...jag är en mes och vill inte ha starka sådana. finns det någon sort man kan odla innomhus som är lite mer som paprika? kanske lite mer smak, men inte mycket!

och så var det en sak till...örterna, köper du fröer till dom, eller tar du sticklingar?! är ganska grön ;) på det här!

tack!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Sanna

  • Gäst
Re:odlingsförberedande?!
« Svar #4 skrivet: 23 nov-04 kl 13:43 »
Howdy!

Jag drar upp det mesta från frö. Köpte fröer till en början, men numera är det mesta jag odlar taget från mina egenskördade fröer.

Jag skulle nog vänta lite med tomater och chili, så chilin som tidigast i januari. Tomaterna brukar jag vänta med till mars. Men det beror ju på att jag har dem ute under sommaren, jag har faktiskt aldrig testat att försöka ha dem inne året om. Du kan ju alltid testa... :)

Vad gäller kryddörter kan jag rekommendera http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm De är inriktade på ekologisk odling och på sorter lämpade för det nordiska klimatet.

En mild chilisort är pimenta cambuci - den är bara litelite starkare än paprika - jag har egna fröer av den som du kan få om du ger mig din adress i ett PM. Gräslöksfrön har jag i mängder och lite persilja ligger säkert och skräpar också... :)

Vi hörs!
« Senast ändrad: 24 nov-04 kl 08:31 av Sanna »

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:odlingsförberedande?!
« Svar #5 skrivet: 23 nov-04 kl 18:13 »
åh, du är en ägel!
jag skiickar min adress till dig i ett personligt meddelande!

tack igen!!!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser