Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olja i domkraft  (läst 13442 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
Olja i domkraft
« skrivet: 01 dec-18 kl 12:16 »
Jag har bytt tätningar i kolven till en domkraft så oljan tömde jag ut. Så till frågan.   Ska man ha speciell olja till domkraften eller går det lika bra med lätt beg hydralolja av hög kvalitet från en kantpress?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Olja i domkraft
« Svar #1 skrivet: 01 dec-18 kl 12:44 »
Jag brukar använda vanlig hydraulolja men jag har bara enkla domkrafter från biltema eller motsvarande

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Olja i domkraft
« Svar #2 skrivet: 01 dec-18 kl 14:12 »
Du kan säkerligen använda den begagnade oljan du har från kantpressen, sila den genom ett pappersfilter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Olja i domkraft
« Svar #3 skrivet: 01 dec-18 kl 14:35 »
Jag använder vanlig motorolja.
Till bakgavellyften på lastbilen är det en speciell olja som är tunnflytande när det är kallt, jag testade den i en dålig garagedomkraft i vintras som läcker olja och det funkade också ute i kylan.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Olja i domkraft
« Svar #4 skrivet: 01 dec-18 kl 17:02 »
Ok Tack för detta då kör jag i  Hydraloljan.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Olja i domkraft
« Svar #5 skrivet: 02 dec-18 kl 19:58 »
Möjligen kan det vara bra att ha en tunn olja (typ ATF eller hydraulolja VG32) om du ska använda domkraften ute eller i ouppvärmd lokal och vill att den ska fungera bra även i -20 grader. Men om den brukar stå frostfritt till fungerar det säkert bra även med en mer trögflytande hydraulolja.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Olja i domkraft
« Svar #6 skrivet: 03 dec-18 kl 07:06 »
Det finns de som byter två gånger per år. Lägre viskositet på vintern och tjockare på sommaren. Annars funkar det med en tunnflytande om alla packningar är schyssta.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Olja i domkraft
« Svar #7 skrivet: 11 feb-19 kl 18:11 »
Jag kan inte få tryck i domkraften. Går att pumpa upp men den sjunker sakta. Har luftat men hjälper inte. Skruvade ju isär den innan funderar på om det saknas typ oring eller något som gör att det läcker? Kan ju inte se något som läcker.




Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Olja i domkraft
« Svar #8 skrivet: 11 feb-19 kl 23:02 »
Sjunker den lika fort vare sig den är belastad eller inte?
Skiljer sjunkhastigheten beroende på i vilket läge du lämnar pumpspaken?

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Olja i domkraft
« Svar #9 skrivet: 12 feb-19 kl 08:27 »
Den sjunker fortare vid belastning.   Läget på spaken spelar nog ingen roll.  Ser du om det saknas något på bild ett?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Olja i domkraft
« Svar #10 skrivet: 12 feb-19 kl 08:51 »
Är det sänkningsventilen på bild 1? Stålkulan ser ganska ojämn och ful ut, så den tätar nog inget vidare mot sitt säte.  Skaffa två nya stålkulor av rätt dimension. Lägg först in den ena i sätet och slå till den med hammare och dorn så den jämnar till sätet så det passar perfekt. Släng den kulan, lägg in den andra nya kulan och sätt ihop.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Olja i domkraft
« Svar #11 skrivet: 20 okt-23 kl 17:04 »
Hur gick det med domkraften?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser