Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?  (läst 2309 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« skrivet: 08 maj-13 kl 14:34 »
Jag fick just svar från Vidilab på det parasitprov som jag lade på postlådan i måndags morse, som jag samlade in under natten till måndagen. Jag blev en smula förvånad, då svaren var noll över hela linjen. Hur troligt är det? Eller är det ett misslyckat prov? Klippt från provsvaret nedan, även om formatteringen blev konstig...

Provsvar - Antal parasitägg / koccidier per gram träck (EPG / OPG)




Trichostrongylida
0
0


Chab/Oes
0
0

Nem.Fil.
0
0

Nem.spath.
0
0

Nem.battus.
0
0

Moniezia
0
0

Övrigt
-
-
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-13 kl 15:58 »
Du kanske avmaskade dom i höstas ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 16:03 »
Jag köpte dem i höstas. Om jag inte minns fel så var endast baggen avmaskad. Dock hade besättningen (varav mina får är en liten del) tidigare haft problem med någon (stora magmasken?) tidigare och gick igenom avmaskningar då.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-13 kl 16:08 »
Antagligen avmaskades de i samband med försäljningen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-13 kl 17:53 »
Tro på det!
Jag samlade in bajs fr 3 tackor,tog plupparna innan de träffat golvet och skickade in till Vidilabb i måndags.
Provsvar kom; Trichostrongylida 100 samt Chab/Oes 50. Pratade med veterinären på Vidilab ang provsvaret,det behövs ingen avmaskning sa han. Om jag vill vara petig ska jag ta ett samlingsprov på lammen innan de skiljs av för att sedan gå ut på en skördad slåttervall...så av ren skär nyfikenhet ska jag ta ett på lammen första veckan i augusti.

Förra året samlade jag in två samlingsprov fr 3 ungtackor; provsvar Trichostrongylida 50
Det andra fr tackor äldre än 5 år och provsvarer visade noll..

Är numera petig med att ta reda på vilka avmaskningsrutiner säljaren har,dokumenterade träckprov osv innan jag tar hem nya djur. Nya djur står i karantän 3-6 veckor och avmaskas med Ivomec eller Dectomax beroende på hur den behandlats tidigare.
Mina tackor avmaskades senast 2009 och betesplaneringen sköts efter A-B-C-D principen.
 
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-13 kl 19:33 »
En av lammproducenterna jag klipper till hade problem med tackorna tidigare i våras , dom tappade hull.
Hon tog träckprov enl konstens alla regler och fick också 0 som provsvar från vidilab. Hon trodde inte på dom siffrorna och skickade ett prov till SVA också , riklig mängd med homoncus fanns i det provet.... Avmaskade sina tackor och nu börjar dom få lite hull igen...
Chansen att man har 0 är vad jag tror ca 0 ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

 

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 20:11 »
Hon tog träckprov enl konstens alla regler och fick också 0 som provsvar från vidilab. Hon trodde inte på dom siffrorna och skickade ett prov till SVA också


Detta här låter ju inte bra alls. Fårhälsovården använder ju både Vidilab & SVA... :-\ Vad ska man nu tro på? Va där det för vits med att skicka träckprov om inte provsvaret är pålitligt ?

Har någon annan råkat ut för detta??
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 20:37 »
Det är ju värt att konstatera att vissa saker inte testades, bland annat Haemonchus och Fasciola, därmed kan man ju inte förvänta sig några resultat för det.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 21:09 »
Det är ackrediterade laboratorier så kontrollen på undersökning och rutiner är sträng. Jämförande test skickas till andra lab, även internationellt. Så rutiner och analysrr är korrekta, det kan man nog med säkerhet säga. Sedan kanske provet har hanterats ovarsamt i postgången, legat i en låda för länge osv. Du kanske har hamnat precis i den del av parasitens livscykel där det inte finns några ägg. Det finns många tänkbara felkällor.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #9 skrivet: 09 maj-13 kl 09:34 »
Bara en allmän reflektion eftersom jag är mikrobiolog och arbetar på ett analyslab.
Ett negativt provsvar betyder inte 0 förekomst av parasiter utan en förekomst som ligger under metodens detektionsnivå. Oftast används mikroskopi för att påvisa parasiter och det är relativt okänsliga metoder. Vårt lab svarar aldrig ut "noll" utan "negativt" (=under detektionsnivån).
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-13 kl 11:14 »
sarbe453; Din kommentar var det vettigaste jag läst på länge ;D
Vi som inte är microbiologer måste förlita oss till de som analyserar våra provpåsar :)
Och...jag kommer fortsätta anlita Vidilab :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #11 skrivet: 09 maj-13 kl 12:09 »
Jag pratade med en veterinär på fårhälsovården, som sade just som sarbe, det betyder inte 0 utan under detektionsnivå.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: 0 förekomst av parasiter - hur troligt är det?
« Svar #12 skrivet: 09 maj-13 kl 16:00 »
Det kan vara konstigheter med proverna, jag lämnade ett prov en gång som jag samlat in på morgonen, Här töms postlådan bara en gång/dag kl 10.00. Jag var noga med att lägga det på lådan på måndag morgonen för det var en helgdag mitt i veckan, kanske det var Kristi Himmelsfärdsdag. Jag räknade med att det skulle gå samma dag och vara framme senast onsdag. Då skulle man hinna kolla provet. Annars tänkte jag att det kanske kollades på fredagen. Jag fick svar veckan efter och provet hade kollats på måndagen, alltså en hel vecka efter att det var taget. Det provet visade 0 på allt. Jag ringde och pratade med dem och de trodde att det kommit fram i tid men ingen visste säkert. Fårhälsovet visste inte heller vad man skulle tro men hon antog att provet legat för länge i värmen. Det var precis när jag höll på och avmaskade för att bli av med Haemonchus så jag beslutade att se det som om det var positivt och avmaskade med Ivomec, det tyckte vet var det bästa. Men tydligen kan de köra ett prov, som var postat en hel vecka tidigare och skicka det som ett helt negativt prov.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (2 dolda)
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser