Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ofrivillig bi-"odlare"  (läst 1524 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
Ofrivillig bi-"odlare"
« skrivet: 08 aug-20 kl 07:58 »
Hjälp! Jag har fått en fantastisk gåva från naturen, nämligen en hel hop bi som kryper in i ett kvisthål i takfoten. Jag älskar bin men har inga kupor (även om jag funderat på det från och till). Nu är det så att takfoten ska skrapas och målas och överlag är det väl inte så bra att ha bin i huset så hur gör jag för att få dem att flytta? Går det? Jag vill ju inte ta kål på dem. De är än så länge lugna och trevliga, jag har kunnat måla husväggen under utan större ståhej men jag börjar bli lite nervös över hur det ska gå. Huset är 150 år gammalt och jag har satt mycket pengar och tid på att restaurera det så jag skulle gärna slippa dessa snyltgäster. Kan jag bygga något annat åt dem och få dem att flytta dit? Min gård är bra för bin, det har jag sett till. Jag har en damm och massor av blommande växter under hela sommarhalvåret. Kan dessa vilda bin bli tambin? Många frågor här, jag är glad om jag kan få tips på hur jag ska tackla detta dilemma.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #1 skrivet: 08 aug-20 kl 09:33 »
Skall du få ut dom levande så är det bara att öppna upp och fysisk flytta kakorna OCH drottningen, här är en länk på hur det går till.

https://www.youtube.com/watch?v=3PItsOrxWVU

Det finns inga vilda och tama bin, det som skiljer är att "tama"bin bor i en bostad som vi har valt åt dom.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #2 skrivet: 08 aug-20 kl 13:04 »
Vill Du inte själv så kontakta bindlarna i trakten för hjälp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #3 skrivet: 08 aug-20 kl 14:57 »
Åh nej! Det där ser jobbigt ut. Jag har inte direkt lust att börja riva sönder den gamla takfoten som är i prima skick i övrigt när allt annat är fixat. Skräp också! Finns det ingenting annat man kan göra utan att döda dem? Förstör de huset om de får bo kvar?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #4 skrivet: 09 aug-20 kl 03:25 »
Åh nej! Det där ser jobbigt ut. Jag har inte direkt lust att börja riva sönder den gamla takfoten som är i prima skick i övrigt när allt annat är fixat. Skräp också! Finns det ingenting annat man kan göra utan att döda dem? Förstör de huset om de får bo kvar?

Nej, de förstör inte huset.

Ta det lugnt!

Jag vet ett fall där bin bodde i väggen på en bondgård i flera årtionden. Utan att ställa till med besvär. Ända tills någon anhörig började oroa sig för att barnbarnen eventuellt skulle bli stungna när de ibland med sina föräldrar var på besök.

Anticimex tillkallades och bina blev terminerade.

Suck.

Bin pollinerar växter. Det är bra, det behövs.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #5 skrivet: 09 aug-20 kl 05:05 »
om du lyckas med att tämja dem så kan du väl säga åt dem att flyga och fara, inget är omöjligt med Gud sade Jesus!  Yess


så här tyckte google om husförstörande bin

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #6 skrivet: 09 aug-20 kl 08:44 »
Tack för input! Jag vill absolut inte störa dem mera än nödvändigt. Jag avvaktar ett tag och kollar med någon lokal odlare vad de ger för tips. Jag är inte rädd för dem, tvärtom, jag gillar dem. Men jag vill inte börja riva sönder mera nu när jag har restaurerat i flera år.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #7 skrivet: 09 aug-20 kl 11:10 »
En sak som kan komplicera lite är att har man lån på huset så har man försäkring, som oftast ställer villkor på hur man ska göra när man upptäcker något som kan orsaka kostnader, tex ett bisamhälle som har fått tid på sig att expandera i en mellanvägg. Bina kan lätt äta sig igenom mjuka material som cellplast eller tretex, eller förstöra fuktskydd och luftspalter. Så man bör åtminstone kolla vad tex anticimex säger.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ofrivillig bi-"odlare"
« Svar #8 skrivet: 09 aug-20 kl 18:11 »
Svärfar och svärmor hade bin i väggen i lillstugan, och oftast störde de ingen. Men när jag en gång tog med åkgräsklipparen dit och klippte för nära huset så blev de ilskna. En stor surrande inkräktare...

Bina bodde där några år utan att huset for illa. Svärfar kunde säga att han väntade på att det skulle droppa honung ur stupröret ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser