Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovar  (läst 13912 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #20 skrivet: 15 aug-17 kl 12:28 »
Du verkar ha fått mycket om bakfoten så som du resonerar . Var för skulle det bara vara ardenner som drog vagnar och ha skor menar du . Det är så långsökt som det bara kan . Vagnshästar har funnits i alla tider av olika raser så nog har det behövts skor på mer än ardenner . Till och med vikingarna hade skor på sina hästar .

Därför att ryttare tar inte vägen, mer än stundtals.
Annars hade dom lika gärna eller ännu hellre åkt gig bakom hästen, går snabbare och kan ta mycket mer packning men inte lika bra i svår terräng.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Hovar
« Svar #21 skrivet: 15 aug-17 kl 13:16 »
" One whose arrows are sharpened, and all his bows are bent, THE HOOFS OF HIS HORSES ARE REGARDED LIKE FLINT, and his wheels like the tempest." Isaiah 5:28
 
Kanske pratar här om hästskor eller är det bara en metafor? I vilket fall som helst bevisar det här att konditionen av hästhovar har varit någonting väldigt viktig för tama hästar i fångenskap under mänskliga förhållanden redan då.
kan vara någotdera men primitiva hästskor fanns ju även innan järnet kom. givetvis har man haft bekymmer om sin häst även förr och särskilt inom ett rytteri där hästens kondition många gånger var helt avgörande för en strid.
jämförbart är korstågen där de kristnas tunga rytteri (den bepansrade riddaren) var det främsta vapnet men många slag förlorades trots det pga hästarnas minskade uthållighet då de i ett varmt klimat och en tung ryttare inte orkade strida särskilt länge. rytteriets framgång berodde just på den kraft som man la i ett anfall där man med hjälp av farten bröt igenom arabernas linjer. när kraften/orken tagit slut var de oftast ett lätt byte för arabernas bågskyttar.
på denna tid var alla hästar skodda och det var också en förutsättning för långa marscher.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hovar
« Svar #22 skrivet: 15 aug-17 kl 13:32 »
Hur en hästs hovar ska skötas och hur den ska utfodras är reglerat i lag, Länsstyrelsen har till uppgift att se till att det följs. Att i ett forum sitta och hitta på egna argument och ange dessa för sanningar utan någon som helst samspel med övriga medlemmar och ämnena och inläggen därtill inte gäller hur man bäst använder hästen i självhushållningen tycker jag är motivering nog att stänga trådarna.

Att trådarna, som andra redan skrivit, gör andra medlemmar upprörda och ledsna borde också vara ett argument som räknas. I alla fall om vi nu är flera som anmäler en och samma medlem.

Instämmer helt! De här trådarna drar ner forumet på en låg nivå som det verkligen inte förtjänar.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #23 skrivet: 15 aug-17 kl 14:29 »
Varenda hovslagare vill självklart inte höra att man inte behöver sko en ridhäst.
Ska man då försöka hitta på så många anledningar som möjligt för att man ska sko en ridhäst, även om det inte behövs?

Är en hästs hovar dåliga och oanvändbara ska man givetvis göra något åt det, men inte annars.

WP kan lika gärna vara en person med många användarnamn, som försöker skapa en majoritet.
Men en majoritet behöver inte ha rätt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hovar
« Svar #24 skrivet: 15 aug-17 kl 14:47 »
Vet du varför det inte finns vilda hästar med dåliga hovar? De har dött p.g.a av att de inte klarat sig. Hälta gör att de inte kan söka mat och sakta svälter ihjäl eller så blir de tagna av rovdjur när de inte hinner springa bort.

Förr kunde hästar stå månader i hage eller blev slaktade då de blev halta då de inte kunde arbeta. En felaktig hov syns på hela hästen.

Vissa hästar kan tidvis klara sig bra utan skor men då och då kan de behöva skor då deras fötter gör ont.

Man ska aldrig låsa sig utan det finns många lösningar på ett problem, och då t,ex att en häst kan behöva skos efter konstens alla regler när fötterna är nedslitna.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #26 skrivet: 15 aug-17 kl 16:02 »
Hej Jens,
Kan inte du för tydlighetens skull dra forumreglerna då? Jag vet att jag har läst att forumet om Brukshästar skulle gälla hur man brukar hästen i självhushållningen, likaså skulle hundforumet gälla frågor om hur man använder hunden i arbetet och övriga frågor hänvisades till andra siter. Har det ändrats?

Min mening är att det är välkommet att ställa frågor om djurhållning, be om hjälp om man anser skrivna lagar svårtolkade, hjälp att förstå vad djurskyddet säger, vad litteraturen eller veterinärer menar och be om tips om hur man skapar bästa förutsättningar för sina djur. Också dela med sig av egna erfarenheter och tips men då får man vara beredd på konstruktiv kritik.

Hur en hästs hovar ska skötas och hur den ska utfodras är reglerat i lag, Länsstyrelsen har till uppgift att se till att det följs. Att i ett forum sitta och hitta på egna argument och ange dessa för sanningar utan någon som helst samspel med övriga medlemmar och ämnena och inläggen därtill inte gäller hur man bäst använder hästen i självhushållningen tycker jag är motivering nog att stänga trådarna.

Att trådarna, som andra redan skrivit, gör andra medlemmar upprörda och ledsna borde också vara ett argument som räknas. I alla fall om vi nu är flera som anmäler en och samma medlem.
Instämmer helt . Dessa trådar som en vis TS har startat är  katastrofala dom följer inte djurskyddslagen eller ens sunt förnuft på något vis . 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #27 skrivet: 15 aug-17 kl 16:10 »
Därför att ryttare tar inte vägen, mer än stundtals.
Annars hade dom lika gärna eller ännu hellre åkt gig bakom hästen, går snabbare och kan ta mycket mer packning men inte lika bra i svår terräng.
Suck säger ja bara .Du har uppenbarligen inte fatta vad ja fråga .

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #28 skrivet: 15 aug-17 kl 16:20 »
Var någonstans i djurskyddet står att hästen måste ha skor, det kan jag inte tänka mig att det skulle göra.
Om hästens hovar är så pass nerslitna att den behöver skos, ska den självklart antingen skos, eller få vila och återhämta sig tills hovarna växt ut igen.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #29 skrivet: 15 aug-17 kl 16:39 »
Var någonstans i djurskyddet står att hästen måste ha skor, det kan jag inte tänka mig att det skulle göra.
Om hästens hovar är så pass nerslitna att den behöver skos, ska den självklart antingen skos, eller få vila och återhämta sig tills hovarna växt ut igen.
Du har fortfarande inte fatta min ursprungliga fråga . Alltså är det rätt meningslöst att ens försöka föra en dialog med dig. 

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #30 skrivet: 15 aug-17 kl 18:06 »
Ardenner var bara ett exempel på en tung hästras som behöver skos, av anledning att den går hela tiden på väg, när den drar vagn, och då slits hovarna hårt.
Hade en häst förut som reds varje dag, och den skoddes aldrig, och hovarna var hur fina som helst.
Den verkades inte heller.
Aldrig, förutom en eller två gånger, reds den på asfalt.
0,099% asfalt.
Bara av den anledningen att den inte var skodd.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hovar
« Svar #31 skrivet: 15 aug-17 kl 20:21 »
Hej Jens,
Kan inte du för tydlighetens skull dra forumreglerna då? Jag vet att jag har läst att forumet om Brukshästar skulle gälla hur man brukar hästen i självhushållningen, likaså skulle hundforumet gälla frågor om hur man använder hunden i arbetet och övriga frågor hänvisades till andra siter. Har det ändrats?

Min mening är att det är välkommet att ställa frågor om djurhållning, be om hjälp om man anser skrivna lagar svårtolkade, hjälp att förstå vad djurskyddet säger, vad litteraturen eller veterinärer menar och be om tips om hur man skapar bästa förutsättningar för sina djur. Också dela med sig av egna erfarenheter och tips men då får man vara beredd på konstruktiv kritik.

Hur en hästs hovar ska skötas och hur den ska utfodras är reglerat i lag, Länsstyrelsen har till uppgift att se till att det följs. Att i ett forum sitta och hitta på egna argument och ange dessa för sanningar utan någon som helst samspel med övriga medlemmar och ämnena och inläggen därtill inte gäller hur man bäst använder hästen i självhushållningen tycker jag är motivering nog att stänga trådarna.

Att trådarna, som andra redan skrivit, gör andra medlemmar upprörda och ledsna borde också vara ett argument som räknas. I alla fall om vi nu är flera som anmäler en och samma medlem.

Instämmer...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #32 skrivet: 15 aug-17 kl 20:43 »
Ardenner var bara ett exempel på en tung hästras som behöver skos, av anledning att den går hela tiden på väg, när den drar vagn, och då slits hovarna hårt.
Hade en häst förut som reds varje dag, och den skoddes aldrig, och hovarna var hur fina som helst.
Den verkades inte heller.
Aldrig, förutom en eller två gånger, reds den på asfalt.
0,099% asfalt.
Bara av den anledningen att den inte var skodd.
Man skor efter behov och om du hade varit seriös så hade du skrivit tunga raser då hade ja förstått dig bättre  . Om du aldrig verka den hästen så undrar ja hur den hästen såg ut på sina fötter  egentligen det hade varit intressant att se . Alla hästar som går mycket på väg behöver skos . Inte ens dom snabbare och lättare hästar som drog post passagerare vagnar  var oskodda eller för den delen  lilla shettisen som var tvungen att slita i gruvorna . Samma gäller hästar i arbete vadet än må vara så är dom skodda om man använder dom kontinuerligt . Inte ens vikingarna red barfota före jämnan .

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hovar
« Svar #33 skrivet: 15 aug-17 kl 21:52 »
Här finns reglerna:

http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler


Hej Jens,
Kan inte du för tydlighetens skull dra forumreglerna då? Jag vet att jag har läst att forumet om Brukshästar skulle gälla hur man brukar hästen i självhushållningen, likaså skulle hundforumet gälla frågor om hur man använder hunden i arbetet och övriga frågor hänvisades till andra siter. Har det ändrats?

Min mening är att det är välkommet att ställa frågor om djurhållning, be om hjälp om man anser skrivna lagar svårtolkade, hjälp att förstå vad djurskyddet säger, vad litteraturen eller veterinärer menar och be om tips om hur man skapar bästa förutsättningar för sina djur. Också dela med sig av egna erfarenheter och tips men då får man vara beredd på konstruktiv kritik.

Hur en hästs hovar ska skötas och hur den ska utfodras är reglerat i lag, Länsstyrelsen har till uppgift att se till att det följs. Att i ett forum sitta och hitta på egna argument och ange dessa för sanningar utan någon som helst samspel med övriga medlemmar och ämnena och inläggen därtill inte gäller hur man bäst använder hästen i självhushållningen tycker jag är motivering nog att stänga trådarna.

Att trådarna, som andra redan skrivit, gör andra medlemmar upprörda och ledsna borde också vara ett argument som räknas. I alla fall om vi nu är flera som anmäler en och samma medlem.
Självhushåll till nytta och nöje

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #34 skrivet: 15 aug-17 kl 22:30 »
Man skor efter behov och om du hade varit seriös så hade du skrivit tunga raser då hade ja förstått dig bättre  . Om du aldrig verka den hästen så undrar ja hur den hästen såg ut på sina fötter  egentligen det hade varit intressant att se . Alla hästar som går mycket på väg behöver skos . Inte ens dom snabbare och lättare hästar som drog post passagerare vagnar  var oskodda eller för den delen  lilla shettisen som var tvungen att slita i gruvorna . Samma gäller hästar i arbete vadet än må vara så är dom skodda om man använder dom kontinuerligt . Inte ens vikingarna red barfota före jämnan .

Då är vi överens.
Har tyvärr inga bilder, men jag kratsa hovarna varje dag, och dom var fina.
Så fina som hovar kan vara.
Det första jag märkte i skillnad när jag tog upp hoven på en häst som var verkad, var att det finns ju ingen hov kvar, allt är nerslipat till botten.
Nästan så kratsen halkar utanför kanten, för det fanns ingen kant.

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #35 skrivet: 15 aug-17 kl 22:53 »
Då är vi överens.
Har tyvärr inga bilder, men jag kratsa hovarna varje dag, och dom var fina.
Så fina som hovar kan vara.
Det första jag märkte i skillnad när jag tog upp hoven på en häst som var verkad, var att det finns ju ingen hov kvar, allt är nerslipat till botten.
Nästan så kratsen halkar utanför kanten, för det fanns ingen kant.
Du är det ja ja är inte överens med dig . Med det så avslutar ja diskussionen med dig .
 

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #36 skrivet: 16 aug-17 kl 21:14 »
Det här med hovar är en gåta, men jag kan säga så här.
Destå mer man pillar ju värre blir det.
Unghingsten som jag red in när jag var barn hade hovar som ett nyfött föl, alla konturer skarpt synliga på minsta lilla detalj hur hoven var uppbyggd.
Nyverkade hovar ser inte alls ut på det viset.
Har man en gång börjat verka föl, måste man fortsätta för att hovarna ska se fina ut.
Det är främst den här spjutspetsen inne i hoven jag syftar på.

En häst som inte blivit verkad trampar inte på denna detalj, utan belastningen hamnar helt på delen av hoven som ser ut som en sko.
Medans på en verkad häst, verkar det som denna "spjutspets" växer på sig och bildar någon slags trampdyna.
Därför jag blev så förvånad, nästan chockad när jag lyfte på hoven första gången på min nuvarande häst,och det var då inte många veckor sen den blev verkad.
Det känns inte bra, usch och fy.
Det var efter jag precis köpt häste, hade ju förväntat mig att få se samma hovar som på min barndomshäst.
Men jag trodde det var fastgrott smuts.


Ok, en helt annan sak att fils till hovarna om dom inte slits tillräckligt.
Men då filar man på den delen som ser ut som en hästsko.
Själva spjutspetsen inne i hoven rör man inte, inte ens med kratsen.
Så fick då jag lära mig.

Själva spjutspetsen i hoven på min häst ser förfärlig ut, och tacka fan för det.


« Senast ändrad: 16 aug-17 kl 21:33 av köttkyckling »

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #37 skrivet: 16 aug-17 kl 21:30 »
Så här ska det se ut, fast då på en häst som inte är skodd.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #38 skrivet: 16 aug-17 kl 21:58 »
Då är frågan, var vänder man sig om man vill ordna hovarna på sin häst, men inte vill att dom ska verkas?
Kan det vara så att man måste ta saken i egna händer.
Först och främst ett rejält fotbad "hovbad" som mjukar upp och löser upp allt där, så man får en uppfattning av vad man kan göra åt saken.
Kan bli klurigt att få hästen att stå kvar med ett bakben i en hink vatten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #39 skrivet: 16 aug-17 kl 22:32 »
Trassla nu inte med vattenspilta förrän du åtminstone kan skilja mellan trakt och stråle!   ::)

Gammal hippologisk visdomsregel
Sätt alltid gamla ryttare på unga hästar, och låt unga ryttare rida på gamla hästar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser