Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter utan märkning eller känd härkomst  (läst 14568 gånger)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
Getter utan märkning eller känd härkomst
« skrivet: 11 apr-13 kl 21:50 »
Hur skall vi kunna informera människor på nätet och Blocket att de inte får sälja sina djur utan märkning och transportdokument?

Själv tog jag hand om 5 stycken, och sitter nu i moment 22.

Ringde till Jordbruksverket och talade om vad som hänt just mig.

Själv kan de eller får inte lämna min mark. Och jag kan inte märka dem eftersom jag inte vet var de kommer ifrån. Och den förra ägaren vill INTE berätta var de kommer ifrån. >:(

Dessutom så så kan de ju bära på olika sjukdomar.

Försöker göra något för de getter och bockar som går som presenter av okunniga människor.
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 22:38 av Mimmis »

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 22:23 »


Själv tog jag hand om 5 stycken, och sitter nu i moment 22.

Ringde till Jordbruksverket och talade om vad som hänt just mig.

Själv kan de eller får inte lämna min mark. Och jag kan inte märka dem eftersom jag inte vet var de kommer ifrån. Och den förra ägaren vill INTE berätta var de kommer ifrån. >:(

Dessutom så så kan de ju bära på olika sjukdommar.

Försöker göra något för de getter och bockar som går som presenter av okunniga människor.

Ett förslag till lösning. Försök hitta nån som har märkta getter som inte ingår i nån särskild avelsbesättning som har lust att hjälpa till. Typ hobby.  De får skaffa ett SE nummer om de inte redan har det .

De får beställa hem öronmärken till årets killingar eller fjolårets killingar "oj vi glömde". Märk getterna och de är nu officiellt födda 2012 eller 2013.

Flytta getterna till nån som kan tänka sig ha dem ett tag.

Anmäl att du slaktat dina getter.

Efter ytterligare ett tag har du köpt några getter- som har öronmärken.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 22:36 »
Kung Tulle, tackar för svar men den stora frågan är hur man räddar andra getter från samma öde. Så att det inte upprepas.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #3 skrivet: 12 apr-13 kl 08:08 »
 När jag fyllde år tänkte mina vänner köpa en mini gris till mej. De lyckades inte. För ingen ville sälja en gris till dom om den skulle bli pressent.

Tror det är svårt att få fram informationen så att folk fattar. Men man kan ju berätta för alla omkring en själv hur det går. Och är man skrivkunnig kanske man kan få lokaltidningen att göra repotage. Men lite av problemet i mycket av det här är ju att det är dina djur som blir nödslaktade om det kommer fram och fel inspektör sätter den sidan till. Det kan ju få en att hålla tyst för att rädda sina egna djur. Man gör som Kung Tulle säjer och så är man tyst för sina egna djurs skull. FEL Fel Fel men lätt väg att gå.

Vi måste själva se till att köpare är seriösa. Slakta hellre djur än att de kommer till fel människor. Ha inte två kön om du inte har räknat ut hur du ska hantera avkommor. Söta bebisar blir stora. Tror det är där vi måste börja.

Mimmis glöm nu inte att de snat börjar para sej. Tror du har nog med de du har. Och kram igen på dej sånna som du behövs.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #4 skrivet: 12 apr-13 kl 08:48 »
Ringde till Jordbruksverket och talade om vad som hänt just mig.
Borde inte Jordbruksverket ha något sidoregister/märkning för djur med okänd härkomst för att tillmötesgå personer som försöker ställa saker till rätta?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #5 skrivet: 12 apr-13 kl 08:57 »
Maila blocket och påpeka detta. När man skall lägga in en annons om hundvalpar så måste man godkänna att man rättar sig efter JBVs regler som bla säger att hundar skall vara chipmärkta och inte yngre än 8 v.

Kanske kan de ha något liknande för dem som tänker sälja getter. Det kommer nog alltid att finnas fuskare men man kanske tänker till en gång extra innan man lägger in annonsen...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-13 kl 09:04 »
Maila blocket och påpeka detta. När man skall lägga in en annons om hundvalpar så måste man godkänna att man rättar sig efter JBVs regler som bla säger att hundar skall vara chipmärkta och inte yngre än 8 v.

Kanske kan de ha något liknande för dem som tänker sälja getter. Det kommer nog alltid att finnas fuskare men man kanske tänker till en gång extra innan man lägger in annonsen...
Smart :)
Det kunde ju stå med i reglerna under Lantbruksdjur.
Säljaren garanterar att djuren är märkta med godkänd märkning.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #7 skrivet: 12 apr-13 kl 09:14 »
Angående märkningen så var jag i samma situation som du. Skrev om det i nån tråd om "hatar öronmärkning" eller nåt, men tar det kortfattat igen:

Jag hade köpt två getter av en tjej jag haft mejlkontakt med, hon hade ett nystartat konto här på forumet. Självklart hade jag läst massor här och på andra ställen om getter, men bara om stängsling, skötsel, mat och sjukdomar. Det med märkningen kom jag ju underfund med först längre fram, att de egentligen ska ha det vid köpetillfället alltså. Då gick det inte få tag i tjejen längre.

Det slutade med att jag nu har skaffat stalljournal + produktionsplatsnummer. I journalen har jag skrivit det jag vet om getternas tid innan deras ankomst till mig.
Däremot fick jag inte märka dem med mitt PPnr, för de är ju inte födda här.
De ska helt enkelt vara här på stället tills de dör, omärkta.

Detta kom jag fram till med hjälp av en dam på jordbruksverket som inte hade några problem alls att tolka reglerna, problemet vara att hitta henne! Pratade med både länsstyrelsen och JBV några gånger innan hon dök upp i luren och sa att "så här ska det vara". Det var bara och tacka och ta emot, jag slapp ju märka gamla sega 5-6 års-öron som kanske ändå bara skulle fastna i slyn.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #8 skrivet: 12 apr-13 kl 10:55 »
Angående märkningen så var jag i samma situation som du. Skrev om det i nån tråd om "hatar öronmärkning" eller nåt, men tar det kortfattat igen:

Jag hade köpt två getter av en tjej jag haft mejlkontakt med, hon hade ett nystartat konto här på forumet. Självklart hade jag läst massor här och på andra ställen om getter, men bara om stängsling, skötsel, mat och sjukdomar. Det med märkningen kom jag ju underfund med först längre fram, att de egentligen ska ha det vid köpetillfället alltså. Då gick det inte få tag i tjejen längre.

Det slutade med att jag nu har skaffat stalljournal + produktionsplatsnummer. I journalen har jag skrivit det jag vet om getternas tid innan deras ankomst till mig.
Däremot fick jag inte märka dem med mitt PPnr, för de är ju inte födda här.
De ska helt enkelt vara här på stället tills de dör, omärkta.

Detta kom jag fram till med hjälp av en dam på jordbruksverket som inte hade några problem alls att tolka reglerna, problemet vara att hitta henne! Pratade med både länsstyrelsen och JBV några gånger innan hon dök upp i luren och sa att "så här ska det vara". Det var bara och tacka och ta emot, jag slapp ju märka gamla sega 5-6 års-öron som kanske ändå bara skulle fastna i slyn.


Vi måste ha pratat med samma dam ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #9 skrivet: 12 apr-13 kl 11:36 »
... ingen ville sälja en gris till dom om den skulle bli present.
:D 
  Men inte nödslaktade.  Tvångsslaktade.

Borde inte Jordbruksverket ha något sidoregister/märkning för djur med okänd härkomst för att tillmötesgå personer som försöker ställa saker till rätta?
Jo, men Verket vill nog inte.

(...) jag slapp ju märka gamla sega 5-6 års-öron som kanske ändå bara skulle fastna i slyn.
Och getterna slapp smärtan vid märkningen.  Ofta skriker de, vilket lär ska finnas på YouTube nånstans.

Överhuvud taget borde inte levande djur säljas på Blocket.   :-X
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #10 skrivet: 12 apr-13 kl 11:42 »


Överhuvud taget borde inte levande djur säljas på Blocket.   :-X
Vad är det för trams hur ska man får reda på salu djur annars ?

Fanny

  • Inlägg: 24
    • Dalarna
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #11 skrivet: 12 apr-13 kl 11:53 »
jag är i ungefär samma situation, har tagit hand om getter som inte är märkta. Ett par av dem kommer från en kvinna som fått dispens (?) från märkning men nu är ju getterna hos mig... Årets killingar tänker jag naturligtvis märka med vårat ppn. Men har jag förstått det rätt om jordbruksverket menar att de gamla omärkta getterna ska förbli omärkta och man skriver in det man vet om dem bara?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-13 kl 11:57 »
Det verkar som om detta förekommer då och då.  Hur ställer sig Verket om man försäkrar att djuren nu nått sin slutstation, och inte kommer att flyttas mera, varken som levande eller som döda?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #13 skrivet: 12 apr-13 kl 12:03 »
Själv kan de eller får inte lämna min mark. Och jag kan inte märka dem eftersom jag inte vet var de kommer ifrån. Och den förra ägaren vill INTE berätta var de kommer ifrån. >:(

Har hon sagt så till Jordbruksverket  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-13 kl 12:56 »
Nej, jag fick uppfattningen att hon sagt så i telefon till Mimmis.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #15 skrivet: 12 apr-13 kl 13:21 »
Hej!
Jag läser alla inlägg här på gettavlan,Och nu till min fråga.
Menar ni att jordbruksverket kan tvångsslakta mina getter som jag har köpt omärkta?
Jag har inga getter än,så vilken tur att jag läser allt ni skriver  :P
Varför kan de tvångsslakta dom? Är det för de kan ha vissa allvarliga sjukdomar eller något sånt?

Jag skulle nog bli galen om jag nu hade köpt omärkta getter och jordbruksverket kom och slaktade dom. Har getterna ingen rätt att leva? och varför denna dramatiska handling?Och händer det verkligen i verkligheten någon gång? eller är det bara hot?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #16 skrivet: 12 apr-13 kl 13:29 »
Såvitt jag vet har det hänt en gång i alla fall.  Det var en gammal tjurskallig bonde som inte VILLE märka eller rapportera sina kor.  Men det är ett antal år sedan, och jag vet inte hur det är nu.  Men hotet finns alltid.  Och nej, getter har ingen rätt att leva.  De är bara "saker" enligt lagen.  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #17 skrivet: 12 apr-13 kl 13:31 »
Vet inte mer än att kor blev slaktade här i närheten för de var inte märkta men det läste jag om i tidningen och det är ju inte alltid sannt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #18 skrivet: 12 apr-13 kl 13:32 »
Nu bara tänker jag helt fritt.. Men hade det inte varit bra om man kunde genomgå en slags veterinärbesiktning med omärkta getter som leder till att man får märka dem men de blir typ som "triangelmärkta" och får alltså inte fara vidare hur som helst.
Det blir vad du gör det till!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #19 skrivet: 12 apr-13 kl 13:33 »
Nu bara tänker jag helt fritt.. Men hade det inte varit bra om man kunde genomgå en slags veterinärbesiktning med omärkta getter som leder till att man får märka dem men de blir typ som "triangelmärkta" och får alltså inte fara vidare hur som helst.
Kanske något att  ta upp med jordbruksverket ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser