Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidigaste betäckning av får  (läst 2087 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Tidigaste betäckning av får
« skrivet: 10 aug-05 kl 16:14 »
Ja jag har tänkt att skaffa mig några får nu till hösten. Det kommer att vara tacklamm.
Min fråga är då när tidigast kan man betäcka tackorna måste de vara 2 år eller hur ligger det till.

Tänkte jag skulle ta mig till biblioteket då jag får tid och låna Erik Sjödins bok, men innan dess så får ni vara mitt bibliotek  ;)

//En ovetande
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

MånskensMagnus

  • Gäst
Re:Tidigaste betäckning av får
« Svar #1 skrivet: 11 aug-05 kl 14:29 »
En hel del matnyttig information hittar du i "Gutefårägarens handbok", även om det inte är gutefår du har. Du hittar den på nätet: hem.passagen.se/ragnar23/

Om dina tacklamm är fina och välväxta och i god kondition finns det inget som hindrar att du avlar på dem redan till hösten.

/Magnus

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Tidigaste betäckning av får
« Svar #2 skrivet: 12 aug-05 kl 11:04 »
Finemang!!!

Tack så mkt för den matnyttiga sidan!!! :D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser