Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tänker ni kring pension?  (läst 10726 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #40 skrivet: 04 nov-18 kl 02:26 »
Jag har inte börjat pensionsspara fast jag förstår att jag borde. Det där stora oranga kuväret som dimper ned en gång om året har jag inte brytt mig om, tänkt att jag jobbat så lite i Sverige att det inte spelar så stor roll. Jag jobbar deltid, anställd av Oslo kommune. Jag kommer att få både norsk och svensk pension. Sammanlagt kanske det blir 15000 kr i månaden efter skatt, i dagens pengavärde. Jag har inte det minsta artros än och mina tio respektive elva år äldre syskon har det inte heller. Har jag inte särskilt ont i kroppen då jag blir pensionär vill jag satsa på självförsörjning i hög utsträckning. Ha en get eller två som mjölkar och odla mycket.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #41 skrivet: 04 nov-18 kl 10:14 »
Jag är 37år, gör som någon annan gjorde. Sparar i aktier. Har fördelen att jag kan låta min firma sätta av en bra slant varje månad. Placerar pengarna i olika aktier, blandar mellan svenska och utländska stora bolag som gör vinst. Har ett batteri av olika tjänstepensionskonton med en utbetalningstid om 5 år vardera som står på bolaget men är dedikerade mig så dom finns kvar även om bolaget försvinner. Jag kan välja själv när jag aktiverar dom. En åt gången eller flera samtidigt. Jag kan tidigast börja ta ut dom från det att jag fyller 55år. Avlider jag så tillfaller pengarna min fru så hon slipper lämna hus och hem i samband med min bortgång.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #42 skrivet: 04 nov-18 kl 10:29 »
När jag och min fru var unga tänkte vi också gå i pension vid 55. Nu kan jag efter ett långt arbetsliv tycka att vi var rätt naiva. Det går säkert men då måste men vara väldigt målmedveten, vilket vi tydligen inte var.


En kompis under studietiden sa att han skulle jobba extremt mycket fram till han var trettio för att sedan gå i pension. Han gick inte i pension då även om han nog haft ekonomisk möjlighet till det. Han är över femtio nu och jobbar fortfarande.
Jag tror inte det är så kul att pensionera sig så tidigt eftersom nästan ingen annan gör det. De flesta andra i ens ålder jobbar och sliter och hur kul är det att göra resor och allt annat själv?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #43 skrivet: 04 nov-18 kl 10:58 »
Jag skulle nog nästan kunna gå i pension nu, vid 37 års ålder. Det förutsätter ju att jag lever extremt snålt och har sparpengarna någonstans där det ges en hygglig ränta. Men jag har ingen lust, jag har inget annat att fylla upp mitt liv med än jobbet i alla fall

levain

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #44 skrivet: 09 nov-18 kl 21:46 »
En god ide är att spara ihop och investera i en utdelningsportfölj som genererar ca 4% årlig avkastning i form av utdelning. Jag har en målsättning att vara ekonomisk fri inom 5år, d.v.s utdelningarna täcker mina utgifter. Det finns många bloggare som resan gjort denna resan och idag lever på utdelningar t.ex Miljonär före 30, Farbro fri, Utdelningsseglaren osv.

Det finns bolag som höjt utdelningen i över 50år vilket gör att risken för att utdelningarna ska sjunka är synnerligen liten. Börsen avkastar historiskt 7-8% per år.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #45 skrivet: 09 nov-18 kl 23:39 »
Lyckliga må ni vara, jag har också haft hyggligt höga inkomster men tyvärr inte sparat några större summor, om ens man kan nämna det. Eventuellt kan en glädjas åt att det gett en viss omsättning av kapital och gett lite arbeten åt andra.

Dock tror jag lite på att född fattig, dör fattig. Inte genetiskt men att synen på pengar och dess betydelse kan vara väldigt olika. Kan man köpa sig lycka?



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

TEF 20

  • Inlägg: 103
Hur tänker ni kring pension?
« Svar #46 skrivet: 10 nov-18 kl 09:06 »
Många skriver om aktier. Det är inte fel att sätta av pengar på börsen, åtminstone i en generationsfond. Även små belopp ger ränta på ränta effekt.
Många pratar också om värdet av att ha ett betalt boende. Det är också bra men många tänker inte på att de låser fast sig i ett billigt men tungarbetat boende. Jag har hört många äldre på landet som vill flytta till en lägenhet men inte har råd att köpa och inte satt upp sig i kö. Vi har försökt att lösa detta genom att sätta upp oss i bostadskö i, för oss, intressanta städer. Kostar för Gbg Sthlm och Malmö 700kr/år och ger oss möjligheten att realisera ett betalt hus och flytta till något bekvämt när vi blir äldre. Jag är medveten om att det inte är så vidare alternativt men en billig trygghet (i förhållande till att ge sig in i en hysterisk brf marknad där priserna börjar på tre milj) eftersom man inte vet hur livet ser ut i framtiden.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #47 skrivet: 10 nov-18 kl 09:57 »
Ja, man kanske skulle bygga sig en liten undantagsstuga, med värmepump och handikappanpassad dörr/inredning medans orken finns. Det är ju aldrig fel att vara förberedd, och under tiden har man en gäststuga. Bäst att bygga den så det går att ta den på ett eller två lastbilsflak ifall man vill flytta på sig den dagen.


En gubbe jag jobbade med för ett tag sedan köpte sig ett hus i Ångermanland för en liten summa (90 000 har jag för mig). Underhållet så ytterst litet behövde göras och en nästan ny vedpanna. Han var van att bo ensam, men var social på sitt sätt, och tyckte inte att det var fel att flytta nu när pensionen slog till.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #48 skrivet: 12 nov-18 kl 19:46 »
Min pensionsförsäkring är skog - det blir en ny årsring varje år oavsett hur börsen går.
Som bonde kan man inte bli pensionär. Det är alldeles för roligt att jobba.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #49 skrivet: 12 nov-18 kl 22:51 »
Tydligen finns det massor av idéer i denna fråga. Ett av problemen är väl ändock att man inte vet när det är dags, att dö menar jag. Det gör viss skillnad om jag dör i morgon, om tio år eller om trettio år.

Vad är vitsen att samla på hög om jag inte överlever vintern? Det finns folk som har frusit ihjäl även i Sverige.

Om jag går i pension vid 65 så säger rådgivarna att man ska ta ut privat pensionsförsäkring och tjänstepension på fem år, satsa dessa pengar på nåt bra konto. Tänk om jag blåser alla dessa pengar istället, då blir jag asfattig om fem år, men å andra sidan kanske jag dör vid 70, då borde jag leva ljuva livet under dessa fem sista år.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #50 skrivet: 14 nov-18 kl 09:58 »

Många pratar också om värdet av att ha ett betalt boende. Det är också bra men många tänker inte på att de låser fast sig i ett billigt men tungarbetat boende.
Jag tillhör dem som gärna ser att en stor del av vårt boende är betalt den dagen jag pensioneras. Jag tror det beror på en del på var man bor och var man vill bo. Vi är helt ointresserade av att bo i en större stad. Vi köpte vår gård i rätt tid och den har stigit i värde så den kan om vi vill säljas och vi kan köpa ett mindre hus eller en lägenhet för den delen beroende på vad vi vill och mäktar med när det är pensionsdags.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #51 skrivet: 14 nov-18 kl 14:16 »
Att man inte kan förutse hur långt livet blir är väl OK. Tänk att kryssa dagarna i almanackan som en fånge och se hur det blir färre och färre.
Vi har aldrig haft det så bra som vi har idag och ändå är det så många som tror att de inte ska klara sig ekonomiskt.
Kan det vara så att de som vill att vi ska spara i fonder (som de får förvaltningsavgift för) har lyckats ovanligt bra med sin marknadsföring.

 

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #52 skrivet: 14 nov-18 kl 15:08 »
Jag tillhör dem som gärna ser att en stor del av vårt boende är betalt den dagen jag pensioneras. Jag tror det beror på en del på var man bor och var man vill bo. Vi är helt ointresserade av att bo i en större stad. Vi köpte vår gård i rätt tid och den har stigit i värde så den kan om vi vill säljas och vi kan köpa ett mindre hus eller en lägenhet för den delen beroende på vad vi vill och mäktar med när det är pensionsdags.

Mycket är inviduellt gällande pensionen och det låter som ni har en plan vilket är det viktiga. Tror dock att många glömmer det och därför inte har råd att flytta, detta trots en betald bostad.


Postat med Alternativ.nu´s app

TEF 20

  • Inlägg: 103
Hur tänker ni kring pension?
« Svar #53 skrivet: 24 nov-18 kl 10:34 »
Mycket är inviduellt gällande pensionen och det låter som ni har en plan vilket är det viktiga. Tror dock att många glömmer det och därför inte har råd att flytta, detta trots en betald bostad.


Postat med Alternativ.nu´s app

Nedan länk illustrerar hur jag tänker. Inte alternativt på något vis men ett billigt och enkelt sätt att planera sin pension. Även om det inte är alternativt så är det nog vara extra tänkvärt om man lever billigt med låg förvärvsinkomst eftersom det levnadssättet brukar genera en låg pension.

http://www.gp.se/livsstil/de-ångrar-inte-steget-från-villa-till-lägenhet-1.4419458


Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 24 nov-18 kl 10:48 av TEF 20 »

Mullesvamp

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #54 skrivet: 24 nov-18 kl 15:24 »
Vi har fått höra från kända politiker som Anders Borg att pensionerna inte räcker till, och Fredrik Reinfeldt har sagt att tanken på att jobba till 75 års ålder inte är främmande, samt att kända professorer inom nationalekonomi har påpekat att det svenska pensionssystemet garanterat kommer att kollapsa. Vill du jobba till 75 års ålder? Ens om du lyckas göra det så har det sagts att det inte är säkert att det finns några pensioner. Man bör alltså inte förvänta sig att få pension från staten i form av allmän pension, utan istället spara själv. Jag tror att det bästa är realtillgångar, såsom mark och fastigheter, men även om du har realtillgångar så vill du ju ha avkastning också. Mark kan stiga i värde, men du får ju inga pengar förrän du säljer marken. Aktier hänger samman både med ekonomin i Sverige och resten av världen. Det är bra så länge ekonomin går bra, men det är inga realtillgångar. Om man har allt placerat i aktier så tror jag definitivt att man ahr gjort ett dåligt val.

piggetröska

  • Gäst
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #55 skrivet: 24 nov-18 kl 15:57 »
Tydligen finns det massor av idéer i denna fråga. Ett av problemen är väl ändock att man inte vet när det är dags, att dö menar jag. Det gör viss skillnad om jag dör i morgon, om tio år eller om trettio år.

Vad är vitsen att samla på hög om jag inte överlever vintern? Det finns folk som har frusit ihjäl även i Sverige.

Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Det var kanske innan Svensk Hypotekspension blev till?

De ger något som i folkmun kallas för 'dölånet'. Du lånar på värdet på din bostad och varken amorterar eller betalar ränta.

Lite grann som att äta kakan och ha den kvar,  på riktigt.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #56 skrivet: 19 jul-22 kl 22:30 »
Min pensionsförsäkring är skog - det blir en ny årsring varje år oavsett hur börsen går.

Vi var många som tänkte så innan torrsommaren 2018, nu när barkborren har dödat eller tvingat fram avverkning av mycket av den den mogna granskogen och granblandskogen har iaf jag misslyckats med att få till en ny årsring på skogen vart år.

Börsen däremot har känns billig ett par ggr under de gångna åren och skogs/pensionsspengarna får nog växa i en bred globalfond ett tag nu..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #57 skrivet: 20 jul-22 kl 08:12 »
Vi har fått höra från kända politiker som Anders Borg att pensionerna inte räcker till, och Fredrik Reinfeldt har sagt att tanken på att jobba till 75 års ålder inte är främmande,
Farfar arbetade ända till 88 års ålder. Han var toffelmakare. Ingen av hans många syskon(eller hans två föräldrar) blev lika gammal. Tydligen hade han fått en ovanligt bra kombination av sin fars och sin mors gener.
FRÅGA Hur många i detta forum är det som tycker att pensionsåldern skall vara beroende av ens fysiska hälsa i kombination med ens arbete.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #58 skrivet: 20 jul-22 kl 08:33 »
Det där med pensionsålder får vi nog hålla på det privata planet, annars blir det samhällsdiskussion...

Tycker det är skönt att vi fortfarande har ett system som gör att man inte behöver jobba när orken tryter. Jag kommer fortsätta att jobba, men kommer vara tvungen att välja bort vissa jobb vartefter kroppen inte fixar det. Till slut kanske det bara blir lärarjobb man klarar. Eller så blir man så senil att de yngre ledsnar på att höra "-Så gjorde vi förr, och det fungerade" ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 5 användare (1 dolda)
Berberis, xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser