Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?  (läst 2074 gånger)

PaulineH

  • Inlägg: 4
    • -
Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« skrivet: 20 jan-19 kl 21:01 »
Är det möjligtvis någon som har något ägg från moden modern engelsk stridshöna eller dansk lanthöna? Inte för att köpa, utan enbart bild på ägg.
Har en levande äggkläckare vid namn Bettan. Bettan är en dvärgkochin (naturligtvis) som gett sig fan på att bli mamma. Jag har enbart haft dvärgkochin och köpte för inte så länge sedan en liten dansk lanthöna och två MES:ar. Det går ju att se skillnad på formen på äggen från de alla, men jag har inte riktigt lyckats luska ut vilka ägg som tillhör danskan och vilka som tillhör engelsmännen. Har inte kunnat ta någon "på bar gärning" helt enkelt.
"Problemet" ligger lite i att jag under tidigare ledighet var borta en del och under ett par dagar plockades inte äggen lika väl som de skulle. Bettan såg sin chans att bli mamma och beslagtog olovligt ett par ägg. Hon är sur som citron och det är nästan så det krävs skyddshandskar för att kolla vad hon har lagt sig på. Hon ligger dock både på egna och på andras. Hennes ägg känner jag igen, men jag hade hemskt gärna velat veta om det är en dansk eller engelsmans ägg som kläcks i övrigt. Då fadern troligtvis är en korpulent, friserad kochin vid namn Ragnar så kommer väl eventuell korsning vara något udda konstruerad som den är, utan att man ska behöva ge sig in och gissa på vem den biologiska mamman är. Vet jag redan innan vem som lagt ägget vore det ju kalas i alla fall.

Så summa summarum - bild på ägg fån dansk eller engelsman mottages gärna som referens för att särskilja damernas stulna äggsamling. Har googlat utan vidare framgång.
Skulle någon vara lysande på att identifiera ras utifrån ägg så kan bild ordnas omedelbums!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-19 kl 21:29 »
Vet inte hur ägg från dansk lanthöna ser ut, men jag höll i ett MES-ägg på förmiddagen. De är rätt spetsiga och helt vita.

PaulineH

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-19 kl 23:06 »
Åh! Bra att veta, då är det förmodligen de jag gissade på. Slänger upp en bild så kanske du kan verifiera min misstanke?
Kochin är de två till höger. Tänker att MES är de till vänster, då de är mest spetsiga och kanske något vitare i tonen än de mittersta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-19 kl 23:53 »
Mina ser mest ut som nr 2 och 3.

PaulineH

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-19 kl 18:04 »
Det till vänster blev lite konstigt på bild noterar jag. IRL såg den och nr två nästan identiska ut.
Men tack, då vet jag lite vad jag ska kika efter. Det mest suspekta stulna ägget hade precis kläckts idag såg jag, och där verkar ha kommit ut något väldigt långbent utan benfjädrar. Håller tummarna för att rätt tupp är pappa och det är en ren MES, även om kochin-tuppen stulit en MES-dam. Kvarvarande är dock märkta utefter äggformen, så tackar så mycket för ditt svar :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-19 kl 23:07 »
Lycka till!

Här släpper ungarna ihop olika raser för att de vill se vad det blir för något, men de har inte fått laborera med MES-arna för frun. Och tur är väl det, för jag vill inte ha fler värmekrävande sorter, hur gulliga de än är...

PaulineH

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bild på ägg från Dansk lanthöna eller MES?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-19 kl 21:32 »
Tack!

Tyvärr gick det sådär. Ena MES-ägget innehöll i allra högsta grad en korsning. Andra innehöll vad jag först tänkte kanske, kanske kunde vara en renrasig, men efter att den börjar få en lite friserad look på fjädrarna och lite fjun på benen så verkar inte den heller vara en produkt av MES-pappan.
Experimentera i all ära, men friserad dvärgkochin och MES kändes inte som ett solklart experiment  :P
Positiv aspekt på Bettans barn är dock att de fått stor värmelampa = lyckliga MESar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser