Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kronisk" förkylning var ILT..  (läst 13750 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #20 skrivet: 28 okt-06 kl 03:30 »
Iaf så ringde jag till SVA ialla fall för att rådgöra. De ordinarie som håller på mer med ILT osv var borta hela dagen. Men den här kvinnan tyckte att det lät som om jag hade fått in ILT i min besättning. Jag trodde att jag skulle ramla av stolen.

Avliva alla fåglar? Fast de andra är ju friska? Förutom Bhrama tuppen som rosslar lite men knappt märkbart nu. Men om han hade ILT så borde han väl vara död nu även alla andra eller?

Smittar ILT till ankor?

Varför skulle man bli förvånad om man har ILT  ???

I Sverige förkommer ILT huvudsakligen hos hobbyhöns.
Och har sannolikt ganska stor spridning i Sverige bland hobbyhöns...
sisådär var femte flock har det.

Graden av sjukdom kan variera från inga symtom alls till grava sjukdomstecken !

Under 70 % dör resten blir till synes friska men är smittspridare...
som kan smitta många fler hobbyhöns hos vänner o bekanta som sen ska medicineras med vitlök  ;D

ILT-virus kan infektera hönsfåglar, främst tamhöns, men även rapphöns, fasaner och påfåglar.

Rosa
(vars granne har ILT )  :(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #21 skrivet: 28 okt-06 kl 08:57 »
Men alltså vad är det då för mening att avliva alla djur som till synes ser friska ut? De som är dåliga självklart nu då man verkar  ha fått en diagnos men de friska? Jo de är ju smittbärare.... Men om man behåller de friska och avlar på dem och inte tar bort de "friska" kommer då ILT för alltid finnas kvar i besättningen eller är det som med marek, de blir imun innan slutet eller hur fungerar det.

Vi säger att jag avlivar alla höns och sanerar och köper sen in nya..... vad kan då säkerställa att de inte har ILT eftersom det nu verkar vara en vanlig sjukdom? Alltså om de inte har några symtom, för vad jag förstår så kan de bryta ut vid stress och vid nya miljöer osv.

Ett ljus i mörkret verkar vara att de inte smittar ankor iaf. Tack gode gud för det
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #22 skrivet: 28 okt-06 kl 11:26 »
Skicka in den självdöda hönan -eller- några ägg från hönsen.
SVA kan kolla om det finns antikroppar mot ILT i ägg och ge dig klara besked! Jag vet hur det känns :(
Oron är värst...
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

rina

  • Gäst
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #23 skrivet: 28 okt-06 kl 17:37 »
 :( Varför jag valde att ta bort mina djur var...att vem är smittbärare vem är inte det skulle jag kunna ha en ruvhöna med kycklingar vilken oro tyckte jag då att vänta och se !!! Jag har läst att del bär antikroppar men smittar inte vidare en del smittar vidare jaha vem gör vad då tyckte jag....jag hade mycke kontakt med SVA och jag gjorde som dom rådde mig... samlade ägg efter mina djur och kläckte... sen bort med djuren...SORGLIGT men kändes rätt för mig då. Då var det smitta i var femte besättning sa dom idag vet jag inte hur det är.....men helt klart att så fort du köper in ett djur vet du inget alls vad den varit utsatt för slags smitta. Så bäst är att köpa in ägg då....
ILT kan ju slå så olika jag hade ett stort utbrott och fattade direkt att detta var allvarligt. Men en del har ju enstaka sjuka djur som dör.....i en flock..
Idag har jag ju köpt in en del djur så idag vet jag inget om mina djur det finns inget bra sätt att testa djuren..  ägg kan man ju skicka in då...men tuppar då om man köper in en ny sån??
Men detta kändes bäst för mig då detta hände mig.......är nog lite mer försiktig idag.... :(


Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #24 skrivet: 29 okt-06 kl 09:39 »
Vi hade fick in ILT i vintras, jag har beskrivit hur vi gjorde med valet om avliving etc i tråden "skumma ögon" här på forumet, om du vill läsa.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #25 skrivet: 29 okt-06 kl 10:29 »
qvotar in det här eftersom många har svårt att hitta i de gamla trådarna  8)

Hej!
Vi fick in ILT i vår hönsgård i vintras, via nyinköpta hönor. (Vi skickade för obduktion, så vi vet.)
Ungefär en tredjedel av hönsen dog, men även de som överlevde visade symtom. Skum runt ögon och näbb var ett av symtomen,de som blev värre däran fick också väldigt svårt att andas, rosslade, nös, och liksom astmaandades. Det är pga av att de får en inflammation i luftstrupen.

Om man har haft ILT och hönsen överlevt, kan man tro att det bara är en vanlig snuva, men det kan också vara så att en latent virusstam har blossat upp.

Efter vår epidemi i vintras har ett par hönor dött sporadiskt i samma symtom, fast resten av flocken varit frisk.
Har man en gång ILT i hönsgården, räknas det inte med att man blir av med viruset förrän man gjorts sig av med alla hönor, städat hönshuset och låtit det stå tomt i 3-4 veckor, då viruset bara tillfälligt överlever utan hönsen.
Vi valde att ha kvar våra höns trots att de nu har latent smitta, men det innebär att vi fick gå ur genbanken och nu inte kan sälja höns till någon, för då för vi troligen smittan vidare, trots att hönsen verkar helt friska! Hos oss är det alltså inte något större problem nu, eftersom våra förökar sig bra själva och kycklingarna vanligtvis får en lättare infektion som små och sedan blir ganska immuna. Men det är verkligen skittråkigt att inte kunna byta höns med folk längre.

Så min rekommendation är att om man misstänker ILT ska man inte bara avfärda det som snuva utan försöka ta reda på vad det är, annars finns risk att man bidrar till smittspridningen sedan, trots att man har friska höns.
De vi köpte kom från en välhållen hönsgård med höns som såg ut att trivas bra, men en vecka efter att de kommit hem till oss var de de enda som inte var sjuka. Samma sak skulle antagligen hända om vi gav bort ett par välmående hönor till någon osmittad flock.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #26 skrivet: 30 okt-06 kl 15:20 »
Finally har jag fått tag i hönsvetarna på SVA.... Hon var ganska tveksam till att det var ILT eftersom det har på gått för länge för unghönan. Hon fick ju detta i början av juni och det blev värre nu på slutet innan hon dog så det har ju alltså varat i 4-5 månader och ILT tar sina "offer" tidigare....
MEn hon kunde ju inte säga till hundra att det var så. Så om det dör ngn fler av hönsen så ska jag skicka in om jag kände för det för att säker ställa dödsorsaken. Kunde även vara ngt som heter GAPMASK....

Nu har iaf min oro lagt sig lite så jag få helt enkelt avvakta och se om det händer ngt. Har en hel massa kycklingar som vi har kläckt i sommar och ja de har då inte visat ngn symptom ännu.... Vi får väl se hur det hela slutar.

Men tack till Er alla som har spekulerat och har hjälpt mig att försöka komma på vad det kan vara. Det är ett mkt bra forum detta då man kan få hjälp av dom som har erfarenhet osv. Jag bugar och tackar!!!!!! ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #27 skrivet: 01 nov-06 kl 00:08 »
Hon var ganska tveksam till att det var ILT eftersom det har på gått för länge för unghönan. Hon fick ju detta i början av juni och det blev värre nu på slutet innan hon dog så det har ju alltså varat i 4-5 månader och ILT tar sina "offer" tidigare....
MEn hon kunde ju inte säga till hundra att det var så.

Vilket konstigt svar  ???

ILT förekommer ju i 4 former....
akut - subakut- kronisk mild form och subklinisk sjukdom.
När och om fågeln dör måste ju berop på vilken form den drabbats av  ???

Typiskt för ILT är att
vid andning hörs rosslande , gurglande eller pipande ljud. Fåglarna håller ofta näbben öppen för att försöka få luft, andningssvårigheter..
Vid subakuta utbrott ses ett långsammare förlopp.
Vid mild form ganska ospecifika symptom, dödligheten i dessa falll är låg och djuren "tillfrisknar" efter någon vecka. Men ca 80 % av dem kommer att vara smittspridare...
Hönsägaren själv tror att det bara var en förkylning som gick över  :-\

Gapmask
Symptom av gapmaskinfektion ses huvudsakligen hos unga fåglar och består av andningssvårigheter, avmagring och svaghet.
Fågeln sträcker ofta på halsen och gapar för att få luft. Den kan även skaka kraftigt på huvudet.
Gapmaskarna brukar man kunna se, om man klipper upp luftstrupen på den döda fågeln...

Du får berätta hur det går !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: "Kronisk" förkylning var ILT..
« Svar #28 skrivet: 26 nov-06 kl 14:55 »
Jaha hur har det nu gått för mina hönor nu under denna tid? Jo det har trillat av några till. En kyckling dog, men den hade ju dränkt sig i ankornas plaskvatten tyvärr.... Sen hade jag en unghöna som låg död på morgonen när jag kom ut, såg aldrig ngt fel på henne under kvällen, sen i morse så såg jag åter en unghöna som inte såg bra ut, tänkte att henne nackar jag efter att jag mockat åt hästarna, ja det gick fort alltså hon var död när jag kom in *suck* (man ska aldrig skjuta upp ngt)

Jag skickar inte in några fåglar till SVA jag har redan svaret i min hand = ILT

Velar fram och tillbaka om hur jag nu ska göra med mina höns. Får se hur många som blir dåliga och  måste bort.  Det är minsann inte lätt att få tag i höns här uppe har jag märkt och är det så att jag tar bort alla höns så köper jag inte in några nya utan då får det bli kläckägg och hur ska jag få tag i detta? Kan man skicka via posten. Hur gör ni då ni vill få tag i ngt speciellt men inte har möjlighet att åka så långt och inga vänner och bekanta som kan ta med?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser