Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Sima"!  (läst 11754 gånger)

Raffe

  • Inlägg: 39
SV: "Sima"!
« Svar #20 skrivet: 08 feb-09 kl 00:29 »
Tack massey-35 för svaret.
Jag har bryggt öl för många år sen och då hade jag en stor plast tunna som ölet skulle jäsa i innan man tappar det på flaskor. Alla dom tillbehören inkl tunnan är borta numera. Jag hade en tanke på att man har samma process när man gör Sima och vill få upp den i lite mer procent, (ungefär som en öl). Men det löser ju alla bekymmer om man kan låta flaskorna bara stå och "vänta" på rätt tillfälle att kylas ner. Betydligt lättare att förvara en än stor tunna eller dunk. Frågan är ju bara om man ska låta det stå 1 eller kanske 2 veckor och hur mycket socker man vågar tillsätta. Och hur stor risk för ”explosion” det är med tanke på kolsyra trycket. Å andra sidan så tål väl en Pet flaska ganska mycket tryck.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: "Sima"!
« Svar #21 skrivet: 08 feb-09 kl 08:32 »
När mjöden står i rumsvärme brukar jag inte skruva åt korkarna helt. Just för att undvika olyckor. Det blir nog bra i alla fall.

Nog jäser det i kylskåpet också, men mycket långsamt....

Raffe

  • Inlägg: 39
SV: "Sima"!
« Svar #22 skrivet: 12 apr-09 kl 01:10 »
Ja då är det väl snart dags att sätta i gång med Sima bryggandet.

Någon som vet  vilken sorts jäst man kan använda?
jag vet att det går med vanlig färsk jäst, men om man provar med mjöd eller öl jäst, kan det möjligen fungera? (Finns väl någon turbo jäst också att köpa hur fungerar sådan jäst till Sima)? Hur mycket vågar man ta i såfall, och blir det någon skillnad i smak eller kvalitet?


K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #23 skrivet: 15 apr-09 kl 18:38 »
Har en omgång med turbojäst på gång nu så jag vet svaret om ca en vecka...

Raffe

  • Inlägg: 39
SV: "Sima"!
« Svar #24 skrivet: 16 apr-09 kl 00:39 »
Ok väntar in ditt resultat, är det vanlig turbo jäst man kan köpa i vanlig livsmedels affär?
Hur mycket jäst och hur mycket vatten har du haft?

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #25 skrivet: 16 apr-09 kl 18:32 »
Har haft i 1/3 tsk turbojäst köpt i vanlig mataffär, till 8 liter vatten. Det ser lovande ut i alla fall. Man lägger ju i russin i flaskorna också och de har ju också lite jäst på sig i skalen. Jag återkommer nästa vecka...:-)

Raffe

  • Inlägg: 39
SV: "Sima"!
« Svar #26 skrivet: 17 apr-09 kl 00:36 »
Det låter bra, ska kanske sätta igång en omgång i helgen. Bara jag får tag på jästen, den fanns inte i min lokala butik.

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #27 skrivet: 19 apr-09 kl 20:07 »
Vanlíg brödjäst är det man brukar ha -den funkar så ta den istället. Turbojöst provade jag bara för att jag var nyfiken och hade det hemma... :-)

Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #28 skrivet: 02 maj-09 kl 18:21 »
Pappa är finlandssvensk så vi har druckit mjöd ända sedan jag va riktigt liten. Farmor brukade hälla upp den i PET flaskor och mamma har glasflaskor (mammas är godare). Mamma jäser sin mjöd i matkällare, det blir då mycket kolsyra men relativt lite alkohol. Jag har jäst min i rumstemperatur flera år, det blir mindre kolsyra och mer alkohol.

Dag 1: Skala av det gula skalet på 2 citroner med potatisskalare och lägg i en gryta eller 10L-spann. Ta bort det vita skalet och skiva citronerna och lägg även dem i spannen. Tillsätt 500g farinsocker, 500g socker, 1dl sirap och 8L kokande vatten. Låt svalna till ca 37 grader. Tillsätt 25g jäst (vanlig kronjäst från affären) i lite av mjöden och rör ner den. Täck grytan/spannen med lock eller plastfolie och låt stå till nästa dag.
Dag 2: Häll upp mjöden i flaskor, lämna gott om utrymme för jäsningen. Tillsätt 1 tsk socker och 3-4 russin i varje flaska. Pys flaskorna varje dag. Korken ska vara åtskruvad mellan pysningarna.

Tar typ en vecka innan den är optimal. I år gick nåt snett. Den jäste inte som den skulle. Blev helt ok, men inte så bra som den brukar.

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #29 skrivet: 03 maj-09 kl 10:34 »
Efter 2 veckor vet jag svaret, vanlig jäst är bättre än turbojäst. Först jäste det nästan inte alls i kylen och då ställde jag ut flaskorna igen och då jäste det för mycket och blev lite grumligt.....:-)

Lycka till alla mjöd-bryggare där ute!

Raffe

  • Inlägg: 39
SV: "Sima"!
« Svar #30 skrivet: 05 maj-09 kl 17:15 »
Tack för receptet och tipsen, ska prova det lite senare då jag inte har haft tid att göra det till valborg i år. Men man kan ju ha det till midsommar också, eller något annat tillfälle.

Hur lång är hållbarheten när man har släppt sista pyset och och skruvat åt korken?
Någon som vet?





Pappa är finlandssvensk så vi har druckit mjöd ända sedan jag va riktigt liten. Farmor brukade hälla upp den i PET flaskor och mamma har glasflaskor (mammas är godare). Mamma jäser sin mjöd i matkällare, det blir då mycket kolsyra men relativt lite alkohol. Jag har jäst min i rumstemperatur flera år, det blir mindre kolsyra och mer alkohol.

Dag 1: Skala av det gula skalet på 2 citroner med potatisskalare och lägg i en gryta eller 10L-spann. Ta bort det vita skalet och skiva citronerna och lägg även dem i spannen. Tillsätt 500g farinsocker, 500g socker, 1dl sirap och 8L kokande vatten. Låt svalna till ca 37 grader. Tillsätt 25g jäst (vanlig kronjäst från affären) i lite av mjöden och rör ner den. Täck grytan/spannen med lock eller plastfolie och låt stå till nästa dag.
Dag 2: Häll upp mjöden i flaskor, lämna gott om utrymme för jäsningen. Tillsätt 1 tsk socker och 3-4 russin i varje flaska. Pys flaskorna varje dag. Korken ska vara åtskruvad mellan pysningarna.

Tar typ en vecka innan den är optimal. I år gick nåt snett. Den jäste inte som den skulle. Blev helt ok, men inte så bra som den brukar.
[/quote]

Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
SV: "Sima"!
« Svar #31 skrivet: 05 maj-09 kl 18:19 »
Tror att jag sparat den i 3-4 veckor iaf. Den brukar gå åt.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser