Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturligt ogräsmedel?  (läst 24243 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Naturligt ogräsmedel?
« skrivet: 12 jun-12 kl 18:52 »
Vet inte riktigt vart jag skall lägga detta - ni får gärna flytta det om det passar bättre någon annan stans.


Vi har en gigantisk gammal grusgång runt huset. Den är grym att rensa och den lilla ork jag har behöver jag använda till viktigare saker. Kan man hälla något (inte onaturliga kemikalier) i gruset så det inte vill växa där?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Mimie

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 18:54 »
Kokhett vatten brukar fungera bra mot ogräs i grusgångar. Häll ut potatisvattnet på grusgången så är du extra miljösnäll.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 18:57 »
Ogräsättika måste väl vara ett miljövänligt val...

Kan man blanda själv, men procentsatserna kommer jag inte ihåg.
Landsflykting i storstan...

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 18:59 »
Tack, det var ett bra tips till lite mindre gångar och plattgångar. Men oj, det behövs MYCKET kokat vatten om det skall räcka till vår grusgång :o
Det finns inget mer permanent, så att det helt enkelt inte vill gro något..? Typ salt (men det är ju inte bra för djurtassar och annat) eller ättika eller något annat naturligt men starkt liksom?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 18:59 »
Ogräsättika måste väl vara ett miljövänligt val...

Kan man blanda själv, men procentsatserna kommer jag inte ihåg.

aha, skall söka och se om jag hittar något :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-12 kl 19:03 »
Det mest permanenta är nog att täcka med markduk, och sedan hälla gruset över.
Låter dyrt och jobbigt  :P

Ogräsättika behöver du vattna med iaf två ggr under säsong, men jag tycker det fungerar bra  :)
Landsflykting i storstan...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 19:11 »
Det finns något som heter herrgårdsgrus, tror jag att det var. Det har naturligt ett ph-värde som gör att växter inte trivs där. Används mycket i Danmark. Hur miljövänligt det är vet jag inte, men det går ju att läsa på.

Ogräs växer dåligt i ren grus, så se till att det inte tillkommer mullämnen i gången, dvs räfsa bort alla växtdelar noga. Då försvinner även en del grus, man får räkna med att fylla på med ny grus typ vart 3:e år.

Eller låt det bli en gräsgång, som du klipper med gräsklipparen, men det är knappast mindre arbetskrävande än en gång. Klippa gräs är det mest tidskrävande och tråkiga trädgårdsarbetet, därför har jag gäss som klipper det mesta av mitt gräs  o:).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #7 skrivet: 12 jun-12 kl 19:19 »
Vad är syftet med en gigantisk grusgång runt huset? Behöver (eller behövde) det köras runt huset i stor omfattning? Annars har jag hört att breda grusgångar ska kunna hindra myggor. De vill inte flyga över gruset, kanske för att de tror det är vatten. Så kanske man får mindre mygg i och kring huset?

Men för övrigt tror jag ändå att det mest miljövänliga och enkla är att låta det växa igen. Klipp det efterhand så blir det en klippt gräsyta. Ogräset kommer till stor del ersättas av gräs och andra växter som klarar regelbunden klippning. Genom att det finns grus under kommer det nog tåla en del nötning från eran fordonstrafik, om ni inte kör för mycket där.

Näst mest miljövänligt är nog mekanisk rensning med skyffeljärn eller dylikt, men det var alltså för jobbigt.

Sen finns det utrustning för flammning (med gasbrännare) samt kanske för ångning (med vattenånga). Har inte erfarenhet av detta. Vet ej om det är praktiskt och kostnadseffektivt i detta fall. Dessutom finns som sagt ogräsättika.

(Skrev detta samtidigt som ieenilorac skrev sitt, därför en viss överlappning.)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-12 kl 19:26 »
Ja, vi skulle ju egentligen behöva gräva ur och lägga nytt grus, men det finns varken pengar eller tid nu - så mycket annat som behöver göras, vi har ju bara bott här ett år. Får nog bli ogräsättika då, är ju mindre krävande att spruta ut det 2 gånger än att gå och rensa 2-3 gånger per säsong alla fall.

Tack för tipsen :D

...

Syftet att det lades där var förmodligen att det skulle vara rent och snyggt runt huset (är en banvaktarstuga). Syftet för oss är... ja det är ju rätt fint och trevligt att ha trädgårdsmöblerna på och så, och om det där med myggen stämmer vore ju det bra, för vi har rena mygg-barnkammaren strax intill. Dessutom har den varit välskött och fin så det känns synd att bara strunta i den och låta den växa igen. Kör på den gör vi inte, det är en gång-gång ;). Det har legat grus runt hela huset, men norrsidan är igenlagd/igenväxt för länge sedan.
« Senast ändrad: 12 jun-12 kl 19:48 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Annalenahofling

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #9 skrivet: 22 jun-12 kl 06:42 »
Gräv ner ull ca 20 cm tjockt lager du har 3-4 år som du slipper rensa så mycket ogräs på. Ogräset orkar inte ta sig upp genom ull fibrerna. Men lägg för guds skull dålig ull i jorden och använd den bra ullen för husbehov.

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #10 skrivet: 22 jun-12 kl 07:04 »
Gräv ner ull ca 20 cm tjockt lager du har 3-4 år som du slipper rensa så mycket ogräs på. Ogräset orkar inte ta sig upp genom ull fibrerna. Men lägg för guds skull dålig ull i jorden och använd den bra ullen för husbehov.

Mycket ull och mycket arbete blir det för en stor grusgång... nog lättare (och billigare) att gräva upp och lägga markduk i såna fall ;)

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

anders50

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #11 skrivet: 22 jun-12 kl 08:36 »
Jag har ca 175-200 m2 grusgång(singel,bergkross) inne på tomten och stor grusplan/parkering utanför. Jag har alltid använt ett perfekt medel som fungerat perfekt men som man inte får säga namnet på här på alternativ.  ;)

Men nu tänkte jag i alla fall testa den här ogräsättikan, som alla pratar om. Köpte en 5-lit. dunk på Granngården, tror den kostade nåt i stil med 125 kr. lite dyrare än den vanliga ogräsättikan. Det skulle vara extra bra krut i den och vara snabbverkande. 
Läste dock lite fel på bruksanvisningen i affären, tyckte det stod att man skulle ta 3 dl till en vattenkanna...men det var 3 dl per m2 man skulle strila på ogräset!!  Så den dunken räcker bara till ca 16-17 m2...dyrt blir det också.

Men nu har jag testat på en bit av grusgången..ska bli kul att se om det funkar och om det är så snabbverkande.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #12 skrivet: 22 jun-12 kl 08:46 »
Salt funkar bra också. Vi saltar vår gång mot huset på vintern mot is, det gör att vi aldrig rensar ogräs där. Alt lös upp salt i vatten och vattna ut (lite ättika skadar nog inte att man tillsätter) Jag tycker inte ni ska ta bort er "gigantiska" grusplan/gång. Det ser ju både snyggt och prydligt ut. Sen får man försöka hålla fritt från organiskt matrial typ gräsklipp, jord på gruset annars så blir det en grogrund för ogräs. Grus runt hus dämpar mössens vilja att bosätta sig i huset. De vill förflytta sig runt hus i skydd av buskar och rabatter längs med husväggarna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Broberg

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #13 skrivet: 22 jun-12 kl 08:50 »
Jag har ca 175-200 m2 grusgång(singel,bergkross) inne på tomten och stor grusplan/parkering utanför. Jag har alltid använt ett perfekt medel som fungerat perfekt men som man inte får säga namnet på här på alternativ.  ;)

Men nu tänkte jag i alla fall testa den här ogräsättikan, som alla pratar om. Köpte en 5-lit. dunk på Granngården, tror den kostade nåt i stil med 125 kr. lite dyrare än den vanliga ogräsättikan. Det skulle vara extra bra krut i den och vara snabbverkande. 
Läste dock lite fel på bruksanvisningen i affären, tyckte det stod att man skulle ta 3 dl till en vattenkanna...men det var 3 dl per m2 man skulle strila på ogräset!!  Så den dunken räcker bara till ca 16-17 m2...dyrt blir det också.

Men nu har jag testat på en bit av grusgången..ska bli kul att se om det funkar och om det är så snabbverkande.

Mina erfarenheter är att ättika är svindyr, samt att den inte tar död på alla rötter. Alltså spruta ofta för att utarma. Kanske blir marken så sur på sikt att färre ogräs vill växa där? Vet inte om det är så miljösnällt heller...

Den lilla ytan sköter du lätt med skyffeljärn, kratta och räfsa.

Ren Hals

  • Inlägg: 76
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #14 skrivet: 22 jun-12 kl 08:52 »
Ogräsättika ska man inte vattna med eller hälla på ogräset, man ska använda en tryckspruta/pumpspruta (tex en sån här: http://www.jula.se/tryckspruta-5-l-759005) och spruta en fin dimma över ogräset. Sen måste man alltid spruta på ogräset när det är torrt och solen ska lysa ordentligt över den yta man besprutar en bra stund efter besprutningen. Man ska nämligen inte döda ogräset via rötterna utan genom att solen bränner sönder växtdelarna som besprutats av ogräsättikan. Om man gör rätt så blir ogräset helt brunt på någon timme.

Fungerar väldigt effektivt på ogräs i den mindre storlekarna, sämre på typ täta bestånd av jättehög kvickrot. Vissa arter (bla groblad) med tjockare blad är mer motståndskraftiga mot ogräsättikan.

anders50

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #15 skrivet: 22 jun-12 kl 08:53 »
Mina erfarenheter är att ättika är svindyr, samt att den inte tar död på alla rötter. Alltså spruta ofta för att utarma. Kanske blir marken så sur på sikt att färre ogräs vill växa där? Vet inte om det är så miljösnällt heller...

Den lilla ytan sköter du lätt med skyffeljärn, kratta och räfsa.

Lilla ytan??  Skojar du eller läste du fel?   ;D

Broberg

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #16 skrivet: 22 jun-12 kl 09:05 »
Lilla ytan??  Skojar du eller läste du fel?   ;D


Jag har ca 175-200 m2 grusgång(singel,bergkross) inne på tomten och stor grusplan/parkering utanför.

Ok, du skrev visserligen inte hur många kvadrat parkeringen är. Är den av bara bergkross?

anders50

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #17 skrivet: 22 jun-12 kl 09:08 »

Ok, du skrev visserligen inte hur många kvadrat parkeringen är. Är den av bara bergkross?

Där är mer vanligt grus, typ 0-20.

Broberg

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #18 skrivet: 22 jun-12 kl 09:11 »

Där är mer vanligt grus, typ 0-20.

Fram med skyffeljärnet då när ättikan är slut ;)

Annalenahofling

  • Gäst
SV: Naturligt ogräsmedel?
« Svar #19 skrivet: 23 jun-12 kl 19:37 »
Mycket ull och mycket arbete blir det för en stor grusgång... nog lättare (och billigare) att gräva upp och lägga markduk i såna fall ;)

Hej.
Eftersom att det finns så mycket ull som bara slängs idag som man ej tar tillvara på så blir de billigare att lägga ull enligt mig och det är även ett miljömännisgt alternativ samt att om du själv har får så kan du ju få gården att gå runt på ett ekomomiskare plan än att måsta ta bilen åka och köpa markduk osv. Men det är ju upp till var och en hur man vill förvalta den kunskapen som ges.
Vill man ha de induistraliserat eller vill man veta hur man kan göra det billigt, enkelt men de som redan finns i naturen?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser