Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råspont direkt på åsarna  (läst 1498 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Råspont direkt på åsarna
« skrivet: 07 jul-19 kl 08:35 »
Jag ska taka en timmerstomme som har mittås och två sidoåsar, en på var sida. Det är tre meter mellan mittåsen och väggbandet. Ca 140 mellan mittås och sidoås och 160 mellan sidoås och väggband.
Blir det för klent med 20×95 råspont om jag lägger den utan rafter, vinkelrätt mot åsarna från mittåsen till väggbandet istället för att först lägga rafter på cc 60 och sedan råspont längs med åsarna. Det ska vara plåt på taket och snözonen är 2,5.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #1 skrivet: 07 jul-19 kl 14:01 »
Vad ska du ha för takmaterial?

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #2 skrivet: 07 jul-19 kl 14:57 »
Plåt

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #3 skrivet: 07 jul-19 kl 22:03 »
För brukade de använda 1 1/2 tum tjocka bräder utan någon spont då de trödade på det viset som du beskriver.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #4 skrivet: 08 jul-19 kl 08:03 »
Ja, på vår lada har de blandat slanor och bräder. Jag tänker att det en förlorar i tjocklek vinner en i styvhet med spontade brädor. Det blir så förbaskat dyrt med sånt virke. 20.95/m tar de för 34x120 här på xl...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #5 skrivet: 08 jul-19 kl 11:48 »
Plåt

Så råspont, papp, ströläkt, bärläkt, plåt. Kommer att hålla.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Råspont direkt på åsarna
« Svar #6 skrivet: 08 jul-19 kl 12:44 »
Så råspont, papp, ströläkt, bärläkt, plåt. Kommer att hålla.
Topp! Tack :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser