Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka kycklingar! Hjälp!  (läst 1722 gånger)

Loke Joelsson

  • Inlägg: 2
Sjuka kycklingar! Hjälp!
« skrivet: 18 jan-20 kl 08:28 »
Fick fyra kycklingar i kläckaren i början på förra veckan. De harmest levt på äggula och bröd och lite undulatfoder. Näste någonstans att undulatfoder inte var bra och att man kunde ge dom krossat havre, så jag gjorde det. Nu är de två största, som åt mest av havret jättesjuka. De har ingen ork, och de öppnade näbben som om de ville spy, och såg ut som om de höll på att dö.
Har get dom olja och massage. Har ingen spruta men fick i den dåligaste genom att få upp näbben med naglarna och tippa i lite olja på en sked. Den piggare av dom, men inte mycket, har jag inte fått i något. Dränkte in bröd i olja och la in det till de andra två som verkar friska ifall att.
Finns det något mer jag kan göra? Det är den viktigaste frågan.
Och vad gjorde jag för fel? Är havre inte bra? Skulle jag ha krossat det mer eller lagt det i blöt? Funkar undulatfrön bra att ge dom. De blev inte sjuka av det.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-20 kl 09:00 »
Jag ger alltid mina kycklingfoder redan från början. Men någon som har mera erfarenhet kan säkert hjälpa dig. Men skall du kläcka fram mera kycklingar, så ge dem kycklingfoder, så får de i sig allt som de behöver näringsmässigt.

Loke Joelsson

  • Inlägg: 2
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 18 jan-20 kl 09:34 »
Första veckan försökte vi ge kyckligfoder, det var åtminstone vad det stod på påsen, men vete fan... Vi hade fem kycklingar från början men den femte dog då, så vi tog bort det. Finns det något märke som är bra?

Nu tror jag det är på lite bättringsvägen. Den som var sämst har skitit två jätte skitar, så tar det som ett bra tecken. Den verkar ha piggat på sig lite grann, men jag skulle fortfarande kalla den dödssjuk. Den andra går det lite sämre för. Fick i den olja till slut, men den är jävligt hängig nu. Den sket men det såg ut att mest vara olja/vatten och väldigt lite faktiskt bajs.

Hittade dem för ca 3 timmar sedan tror jag och har i princip hållt på sedan dess. Ska jag fortsätta massera och ha mig (ju mer desto bättre? Hur mycket kan man göra?) eller kommer jag bara trötta ut dem. Är det kanske bättre att de får vila lite? Har varit vaken i snart 20 timmar och ska jobba inatt. Men om det är större chans att de klarar sig om jag håller mig vaken så håller jag mig vaken.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 19 jan-20 kl 19:40 »
Tror inte de gör någon större skillnad nu, tror nog grejen är att du inte gett rätt foder, kycklingfodret löser ju upp sig i kontakt med vatten och blir som en gröt, tex havre kräver ju grus till vuxna hönor för att kunna mala ner det tillräckligt för att ta upp näringen, det har ju inte en kyckling, havrekross stoppar nog allt vad matsmältning heter, ungefär som om de får i sig sågspån och annat olämpligt.

Jag brukar ge mosad gula som första måltid sen är det kycklingfoder, jag har kört med svenskafoder/granngårdens för kycklingar och det har alltid funkat till både höns och vaktlar.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 20 jan-20 kl 14:43 »
Hackat hårdkokt ägg och söndersmulat havregryn är bra allra först. Kycklingfoder sedan en bra garanti för att de får allt de behöver

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 20 jan-20 kl 20:09 »
Vad skulle kycklingar om de kläcktes i naturen äta de första veckorna, sug på den ett tag, begrunda och kom igen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 20 jan-20 kl 21:38 »
Vad skulle kycklingar om de kläcktes i naturen äta de första veckorna, sug på den ett tag, begrunda och kom igen.

Känns ju svårt att efterleva, så varför inte istället ta kunskap av vad andra som fött upp haft för erfarenheter?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 20 jan-20 kl 21:52 »
Kycklingar som kläcks i vilda naturen, i Sydostasien där våra hönor har sina förfäder äter nog frön, grönt och småkryp som mammahönan krafsar fram.  Gissar jag, efter att ha sett hur mina mammahönor brukar jobba för att krafsa fram ätbart ur jorden. Och skala solrosfrön åt sina små. Kycklingar har slukat daggmaskar redan vid tre dagars ålder hos mig. Inte den största sorterns mask, men större än jag trodde var möjligt.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 21 jan-20 kl 18:29 »
Känns ju svårt att efterleva, så varför inte istället ta kunskap av vad andra som fött upp haft för erfarenheter?

Svårt, inte direkt.

Men inte äter de äggula, undulatfoder och limpa iaf.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 22 jan-20 kl 12:59 »
Svårt, inte direkt.

Men inte äter de äggula, undulatfoder och limpa iaf.

Även om jag är en av de första som tycker att man ska hålla sig till ursprung så mycket som möjligt så tycker jag det är jobbigt att leta kryp och frön ute till mina kycklingar för att de ska bli mätta.
Att använda ett kycklingfoder eller annat som är tämligen lättordnat och beprövat är ju inte ett problem.

Om de går med mamma och de får hushållsrester så slinker det nog ner både ägg, grönt och limpa här hemma iallafall. Gillar mamma det, så gör barnen.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 22 jan-20 kl 23:22 »
Även om jag är en av de första som tycker att man ska hålla sig till ursprung så mycket som möjligt så tycker jag det är jobbigt att leta kryp och frön ute till mina kycklingar för att de ska bli mätta.
Att använda ett kycklingfoder eller annat som är tämligen lättordnat och beprövat är ju inte ett problem.

Om de går med mamma och de får hushållsrester så slinker det nog ner både ägg, grönt och limpa här hemma iallafall. Gillar mamma det, så gör barnen.

I brist på bättre så är väl nästan allt annat än ett kycklingfoder uteslutet, om man nu ska tänka på kycklingarnas bästa.
Det är inte så svårt som många gör det till.

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Sjuka kycklingar! Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 23 jan-20 kl 13:36 »
Hej,
Kanske idé att ta reda på vad det är med dem före tvångsmatning på måfå?. Och: bra att kunna höns innan man skaffar dem. Detta låter förfärligt, blir illa till mods av framställningen. Sjuka djur äter inte, och du har inte sagt hur allt runtomkring var och är. Var de pigga och normala vid kläckningen, och arbetade sig alla ut ur ägget själva? Hur långt ifrån var  närmaste mobiltelefån, klockradio, WiFi, "smart" mätare och liknande farligheter under ruvningen och efter kläckningen?Ta bort allt sådant LÅNGT . Kan det ha hänt dem något du inte vet om? Ge mer information,
 Har du lyckats tidigare? Var havren blötlagd/kokt, brödet ekologisk t fullkorn? Ska de äta av sin egen art?
Har du Karin Neuschütz´ hönsbok?
Hoppas detta hjälper att de klarar sig o du med, Offra inte din nattsömn på måfå, om du ändå inte vet vad du gör. Lös veterinärböcker , skulle jag gjort, sök på nätet, fråga nån som vet.

Vänligen, båten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser