Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängden golvströ i hönshus vid kycklingar  (läst 1235 gånger)

nenna-b

  • Inlägg: 1
    • Småland
Mängden golvströ i hönshus vid kycklingar
« skrivet: 30 jul-19 kl 10:40 »
Relativt ny med att ha höns och väntar inom de närmaste dagarna på första omgången kycklingar. Har både en höna som ruvar och ett gäng ägg i en kläckaren.

Funderar nu på om hönan kan gå med sina kycklingar i hönshuset och om vi kanske har för mycket golvet där. Det vill säga att kycklingarna inte kommer att kunna ta sig någonstans.

Vi lade på ganska mycket kutterspån i början och har efterhand tagit bort en del: städat och inte fyllt på med nytt för att få ner mängden. Men det är ändå minst ett par cm golvströ i hönshuset.

Hur mycket är rimligt? Och hur mycket klarar kycklingar av?

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Mängden golvströ i hönshus vid kycklingar
« Svar #1 skrivet: 12 aug-19 kl 09:00 »
Vad kul att du ska börja med höns! Min erfarenhet är att de klarar mycket spån, eller snarare att mängden spån inte är några problem, men du får väl vara lite på din vakt i början och se hur de hanterar det. Jag brukar inte lägga ut så mycket spån då det blir mer att städa ut. Jag har alltid mina kycklingar i en mindre inhängnad till en början där de får växa till sig lite innan de kommer ut det större utrymmet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mängden golvströ i hönshus vid kycklingar
« Svar #2 skrivet: 12 aug-19 kl 10:10 »
Vi har sett ett problem med kutterspån och små kycklingar, men det har bara varit med maskinkläckta. De kan äta spånet och dö.


Den hönsgården som har mest strö här har också de hönor som behöver mest kloklippning. Klorna växer som klövarna på vinterstallade får. Så kompensera gärna med en tuff utegård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser