Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som ev inte bajsat?  (läst 1898 gånger)

glim

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Lamm som ev inte bajsat?
« skrivet: 25 jul-10 kl 00:23 »
Har hand om ett gäng tackor nu över sommaren och nu har ett par av dom (oväntat) lammat. Det har överlag gått bra men ett av lammen verkar inte ha bajsat? Dom andra lammen har varit kladdiga i rumpan av första bajset (gult) men den här är helt spotless. Är det möjligt att hon faktiskt har bajsat och inte varit så lös i magen så att det kladdat eller kan hon vara förstoppad? (I min värld är alla lamm gul-kladdiga i rumpan i början, det är så jag minns det från lammen vi hade när jag var liten  :-[)

Dom föddes i torsdags så de blir tre dagar gamla imorrn. Hon verkar äta bra, hade lite svårt att hitta och hålla kvar spenen i början men nu verkar det ok. Är rund om magen och kanske lite spänd men inte värre en syster tycker jag. I övrigt är hon pigg som tusan och undrar varför hon måste vara instängd i en lamningsbox när världen utanför verkar så spännande  8)

Vilse

  • Gäst
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 01:30 »
Ärligt talat. jag må vara lite slapp,,eller? men jag har aldrig tittat efter om ett lamm som är uppe och går och är pigelint har bajsat eller inte,,,,
många lamm har det varit,,men aldrig kollat detta om det inte varit något uppenbart fel med lammet,,har jag fel eller?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-10 kl 08:10 »
Vissa lamm syns det på andra inte. Jag brukar heller inte bekymra mig för sånt. Kanske tackan tvättat henne ::)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 09:08 »
Kolla att lammet har en analöppning! Har lammet det, så hade jag precis som Vilse och Birgit inte bekymmrat mig om det o:)

Jag menar lammet äter bröstmjölk, så vad kan gå fel?? Antingen får lammet i sig mat, eller inte. Har man inkomster blir det utgifter... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

glim

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 09:45 »
Tack för svar, då ska jag sluta nojja  ;)


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 23:37 »
Hur går det för lammet?  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

 

glim

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Lamm som ev inte bajsat?
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 09:21 »
Det går jättebra, hon har bajjat duktigt nu  ;D Dom är pigga och glada båda två och har fått igång det ensamma bagglammet som föddes en vecka innan dom (han var lite stiff innan). Så nu är allt frid och fröjd  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser