Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av panel/ Materialval  (läst 1720 gånger)

Ilse

  • Gäst
Renovering av panel/ Materialval
« skrivet: 05 apr-20 kl 13:59 »
Har börjat borsta/skrapa panelen på mitt gamla torp. Tänker att jag ska renovera istället för att byta. Finns rätt mkt sprickor men träet känns överlag stabilt (timmerstomme under). Jag har tänkt att fylla större sprickor/hål och glipor vid locklist, för att sedan måla med Falu rödfärg. Funderat mig snart tokig kring vad som kan vara bästa materialvalen att använda till denna "grundning"..

Lerklina och toppa med kalkbruk?
Lerklina och toppa med linoljefog?
Använda enbart kalkbruk?
Använda enbart linoljefog?...

Vilket alternativ är bäst?

Fördelar, nackdelar? Kommer Falu rödfärg fästa på kalkbruk eller Linoljefog? eller blir det ett måste att använda Linoljefärg?

Tänker också att jag borde kunna "fylla igen" på ovansidan av vattbrädan och hålla öppet underifrån för fuktens skull, tänker jag rätt?

Tacksam för råd  :)


malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Renovering av panel/ Materialval
« Svar #1 skrivet: 05 apr-20 kl 16:36 »
är det en träpanel som tidigare är målad med slamfärg (Rödfärg) skall du inte göra något utan bara måla om med samma produkt. Större sprickor kan lagas genom att fälla i nytt trä alternativt byta en del av befintlig bräda om sprickan är jättestor. det finns inget spackel som Falu rödfärg fäster på. Lera o kalkbruk används inte på trä då de suger fukt och kan orsaka röta. Inte heller oljespackel/linoljespackel/kitt då slamfärg inte fäster på detta.

Slamfärg/rödfärg innehåller inget bindningsmedel. pigmenten  ligger bara löst på ytan och för att de skall sitta kvar gäller att brädan är ohyvlad/råsågad. Slamfärg målas  bara på tidigare slamfärgsmålat eller råsågad bräda.
slamfärg fungerar som ett UV skydd,dvs hindrar solen att bryta ner träfibern. slamfärg andas,dvs tar upp o avger fukt. Den hindrar inte vatten från att ta sig in i brädan utifrån (regn) men torkar snabbt upp igen. det är själva vitsen med färgtypen. Så om fasaden har torrsprickor skiter man i det då det inte spelar någon roll. Är sprickorna så stora att de stör kan man byta bräda,fälla i nytt trä i sprickan eller kanske vända på brädan så baksidan kommer ut.Är sprickorna genomgående är det enklast att byta bräda. är ditt hus ett timmerhus som jag förstår att det är sitter panelen där för att fungera som ett mekaniskt skydd för timret. huset är inte gjort för någon annan typ av färg än slamfärg. vill du måla med annat måste det finnas en luftspalt bakom panelen då den blir tät och måste luftas bakifrån. En tidigare rödfärgspanel är jättejobbig att byta färgtyp på då det finns massor av små torrsprickor i virket som syns jättetydligt när det kommer annan färg på typ linoljefärg.
mitt råd är att behåll falu rödfärg,ignorera sprickor då de inte spelar någon roll för hållfasthet. Endast när sprickorna är stora kan man göra något åt dem men det handlar bara om estetik. huset i sig mår bra ändå. 

Ilse

  • Gäst
SV: Renovering av panel/ Materialval
« Svar #2 skrivet: 05 apr-20 kl 19:21 »
Tack för så fint svar!
Vissa partier skulle jag behöva göra något åt & handsmidda spikar på flera dm rår inte ens min envishet på. Hade jag hittat en fungerande fyllnad hade jag kunnat fixa fasaden själv. Utöver funktionen som just extra skydd för timmerstommen, så vill jag även laga pga möss. Och längst ner..där locklistpanelen möter vattbrädan (heter det så?) där kan vatten rinna in och eftersom de gjort en gjuten sockel på grunden hade jag velat täta där för att undvika att vatten leds in mot sockeln/grunden. Om jag nu rent obstinat absolut vill kunna göra någon slags tätning 😏 är det möjligt för mig att använda "spån" i kombo med något slags naturligt bindemedel/limaktigt som är fullständigt miljövänligt/byggnadstekniskt korrekt samt även slamfärgen fäster på? Det bara måste fungera med något?! 😁

En annan sak....obehandlad hampa..eller rep av hampa i kombo med trä utomhus, hur fungerar de materialen ihop gällande fukt mm? 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av panel/ Materialval
« Svar #3 skrivet: 05 apr-20 kl 20:25 »
Kan du inte ta ett par bilder på problemområdet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ilse

  • Gäst
SV: Renovering av panel/ Materialval
« Svar #4 skrivet: 06 apr-20 kl 17:51 »
Får hela tiden meddelande att bilagorna är för stora, ska se vad jag kan hitta på 🙃

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av panel/ Materialval
« Svar #5 skrivet: 06 apr-20 kl 19:02 »
Får hela tiden meddelande att bilagorna är för stora, ska se vad jag kan hitta på 🙃

Okej.. 
det finns flera bra program att förminska bilder i.
Alternativt slänger du upp bilden på www.forumbilder.nu och länkar dit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser