Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  appenzeller tofs?  (läst 2507 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
appenzeller tofs?
« skrivet: 04 dec-13 kl 20:58 »
Hej!
Jag har letat på näter o inte hittar jag något svar.
Jag undrar om appenzeller tupp parar sig med en höna utan tofs på huvudet. Blir det då så att kycklingarna får eller inte får hätta?

Om en appenzeller höna parar sig med en tupp utan tofs. Blir det då tofs på kycklingarna?

Jag har 5 appenzeller tuppar som jag ser parar mycket.Har även andra tuppar som parar hönsen. O nu har jag kläckt fram 22 kycklingar o ingen får tofs på huvudet. Det är såklart blandraser o det är så jag vill ha det. Men undrar hur det nu är med generna.
Det skulle vara så kul att få lite svar på frågan som gnager  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: appenzeller tofs?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-13 kl 15:51 »
Anlaget/genen för tofs betecknas Cr (Crested) och är i princip dominant. Om Appenzellern (tupp eller höna kvittar) är rasren (homozygot för Cr) så får all avkomma i första generationen någon form av tofs.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

 

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: appenzeller tofs?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 18:05 »
Tack för ditt svar Ronny!
Då är det nog så att dom inte har fått till det riktigt vid parning. Men ska nog ta en tupp o en fin höna i rätt storlek o se hur resultatet blir. Jag kan ju haft otur o tagit fel ägg, men jag tror att vissa av hönsen nog är lite stora faktiskt.
Tack igen  :) Härligt att ni gen kunniga finns här  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dentaku

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: appenzeller tofs?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-13 kl 18:25 »
Min mamma hade en appenzellertupp till sina blandrashöns och i somras blev det 5 kycklingar. Alla hade någon form av tofs. Jag försökte ta bilder av dem men det här är nog den bästa jag har.



Den enda hönan i kullen är den med brunt på bilden och har vi kunnat lista ut att mamman är korsning isbar/faverolle, eftersom lilla Betty som hon döpts till nu börjat värpa små gröna ägg.  :)
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: appenzeller tofs?
« Svar #4 skrivet: 14 dec-13 kl 19:27 »
Ja just sånna!
Vilka fina det blev  :D
Grattis till dom fina.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dentaku

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: appenzeller tofs?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-13 kl 15:53 »
Mamma hade inte planerat några kycklingar men en av hönorna började ruva och hon hade inte hjärta att plocka bort henne.  ;) Tyvärr blev det som sagt bara en höna men eftersom pappatuppen visade sig alltmer elak både mot sina hönor och mot folk så sparade hon en av tuppkycklingarna på bilden också.  :)
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: appenzeller tofs?
« Svar #6 skrivet: 26 dec-13 kl 10:22 »
Jag hade också två Appenzeller tuppar till mina blandisar och när kycklingarna kläcktes hade ingen av dom tofs men efter några veckor växte tofsen fram så det kommer nog med tiden om tuppen har lyckats i sitt arbete.  ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: appenzeller tofs?
« Svar #7 skrivet: 26 dec-13 kl 16:08 »
Argona: Ja så har jag tänkt att det säkert är. Att tofsen kanske kommer med tiden. Men nu är kycklingarna FÖR gamla och utan tofs.
Jag ska sätta ihop en grupp med en app tupp i vår o se hur det går.
Spännande med blanras för de blir ibland riktigt fina.
Och om en tofs är inblandad kan det bli fräckt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: appenzeller tofs?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-14 kl 15:54 »
jag har fått fram korsningar och dem fick alla mer eller mindre huvudbonad, vissa väldigt tidigt medans andra något senare under sin uppväxt.
Samma om du parar med ett 5 tåigt gjur typ faverolle så får avkommorna fler än 4 tår :)
även en blind höna hittar ett korn...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: appenzeller tofs?
« Svar #9 skrivet: 19 jan-14 kl 21:35 »
jag har fått fram korsningar och dem fick alla mer eller mindre huvudbonad, vissa väldigt tidigt medans andra något senare under sin uppväxt.
Samma om du parar med ett 5 tåigt gjur typ faverolle så får avkommorna fler än 4 tår :)

Spännande  :)
Jag gör ett nytt försök och det är Apptuppar från dig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

legolas40

  • Gäst
SV: appenzeller tofs?
« Svar #10 skrivet: 17 feb-18 kl 10:47 »
Hej! jag läste i ett utav dina blogg ,att du hade fått tag på rapsfrö (förhoppningsvis orostat),,,nu undrar jag om du kan avslöja för mig ,var eller hur jag kan skaffa mig 1-2 kg av det.   

Jätte varma hälsningar ifrån mig och mina kanariefåglar!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 3 användare
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser