Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  någon som vet någon om import av getras/getinsemination?  (läst 1918 gånger)

elebo

  • Inlägg: 98
Hej
Jag har lite mjölkgetter av svensk lantras. Jag har letat överallt på internet efter get insemination och har bara hittat en firma i USA. Jag upptäckte då att de har mjölkgetter som är hornlösa av naturen. Tror ni att det är möjligt att köpa in inseminationer från hornlösa mjölkgetter för att blanda med svenska? eller måste man importera hela geten.
Jag tycker att det vore perfekt med naturligt hornlösa mjölkgetter, vad tycker ni?
Har någon någon kunskap om detta och tror ni att man skulle kunna få killingar sålda som är en blandning med en ny ras som ger hornlösa getter?

Om man måste importera ett avelsdjur, hur kompliserat är det då? Rasen finns i england och skottland också.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-10 kl 23:03 »
Jag utgår att det här är ett allvarligt menat inlägg och att du inte driver med oss....  :P

Är det bara kulligheten (hornlöshet) du är ute efter så är det helt onödigt att importera. Det finns - och är tämligen vanligt - i svensk lantrasget. :)

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-10 kl 00:20 »
De e krångligt med import har luskat en del 6 månaders karantän men det går att ta in från Danmark och då låta djuren vara separerade/isolerade där i 6 månader.  Jag själv är sugen på nubier eller boer kolla länken

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/farochgetterinforsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000378.html

http://www.rostrupvej.dk/

Sussilo

  • Gäst
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-10 kl 06:39 »
Elebo, varför i all sin dar ens fundera på att importera det som med lätthet går att få tag på i Sverige? ???

elebo

  • Inlägg: 98
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 10:05 »
Oj visste inte att det fanns i sverige. Jag har försökt googla på det, men det har inte gett några träffar. Svensk lantrasget har jag redan, men de har horn. Finns det alltså hornlösa i samma ras??
Vet ni om det finns möjlighet att låna någon hornlös bock någon månad i augusti? De skall ju brunsta då?; vill ogärna ha bock året om. Bor i sandviken. Eller kan man som sagt köpa semin och injesera bocksperma?

Sussilo

  • Gäst
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #5 skrivet: 01 jul-10 kl 12:22 »
Bland sv. lantrasgetter + jämtgetter finns både behornade och naturligt kulliga (hornlösa) individer. Sätt ut en annons under "Djur sökes - Getter" här på forumet eller Lantbruks.net m.fl.
Starkt förenklat: Man brukar inte rekommendera att använda naturligt kulliga bockar inom avel, för de kan bl.a. ge upphov till tvekönta avkommor (hermafroditer). Vill du ändå använda en naturligt kullig bock, ska getterna vara behornade då riskerna för tvekönthet minskar.  Du kan också använda en behornad bock till naturligt kulliga getter. Finns en del att läsa om detta på en tråd längre bakåt här på gettavlan.

elebo

  • Inlägg: 98
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-10 kl 13:32 »
Ja tvekönade getter får  man se upp med. Men mina getter har horn och är av svensk lantras så det borde väl gå bra då? Hornlösa gener är väl dominanta har jag hört. Så då borde avkomman bli hornlös? Är det de hornlösa som är kulliga? Lite ny i getvärlden som du märker ;)
Tack för alla svar

Sussilo

  • Gäst
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-10 kl 14:04 »
Det där med dominanta resp. vikande anlag och kombinationerna dem emellan är en hel vetenskap. Ja, naturligt hornlöst = kulligt.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #8 skrivet: 01 jul-10 kl 14:09 »
Eller kan man som sagt köpa semin och injesera bocksperma?


Jag vet att det finns en hel del regler kring det här med semin och getter - vem som helst får inte göra det, utan det skall div. kurser och tillstånd till. Det är inte många i Sverige som gör det.

Men, det finns ju faktiskt en organisation som heter "Jämtlands semin och bockavelsförening" (registerförande för sv. lantrasget). Med tanke på deras namn så kanske de kan svara på dina frågor om semin och getter? Du hittar dem på www.bockavel.se




 

elebo

  • Inlägg: 98
SV: någon som vet någon om import av getras/getinsemination?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-10 kl 16:29 »
tack, super ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser