Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kläck idag men älling dör ett knappt dygn efter att ha gjort ett hål i ägget  (läst 2012 gånger)

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
Precis samma sak var jag med om senaste gången jag kläckte, vilket var ett par år sedan.
De första dog och jag hjälpte ut resten vilket fungerade bra.

Jag har sju ägg i kläckaren nu, de två första med hål i har dött i natt. Inatt har de pickats hål i resterande. Om jag ska hjälpa resten ut, när kan jag vara säker på att gulesäcken är indragen?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Man ska (bör) inte hjälpa dem ut, det är något dem ska klara själva och gör dem inte det är det något fel på dom.

Man kan se till så de har det fuktigt i kläckaren så de inte riskerar att torka fast i ägghinnan, och låt kläckaren vara stängd under de dagar som kläcket pågår.

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
Man ska (bör) inte hjälpa dem ut, det är något dem ska klara själva och gör dem inte det är det något fel på dom.

Man kan se till så de har det fuktigt i kläckaren så de inte riskerar att torka fast i ägghinnan, och låt kläckaren vara stängd under de dagar som kläcket pågår.

Okej, jag har ju fortsatt spraya äggen varje dag som det står att man ska göra trots kläckning. Det är alltså fort låg luftfuktighet när de inte kommer ut?
En har kommit ut idag och en andra var på gång. Den hade kanske 10 % av öppningen kvar och för ett par timmar sedan levde den. Nu död :( ???
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
Såhär blev det:

Nummer två "hjälpte" jag ut. Den levde ungefär ett dygn.
När jag hade hjälpt den ut så tog jag en tidning som jag dränkte i vatten, då kan vi snacka luftfuktighet - imma på de små fönstren så man inte kan se in.
Nu inatt låg det två ällingar i kläckaren. Ett sista ägg finns kvar med ett hål i och ällingen som ligger i lever fortfarande.

borde rimligtvis betyda att jag haft för låg fuktighet. Jag skulle inte säga att ällingarna torkar fast i ägget utan snarare att hinnan blir för seg och hård för att de ska få upp den.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Kycklingarna/ällingar har ju en teknik där de hackar ett hål runtom ägget då behöver dem kunna vrida lite på sig i ägget så hålet kan hackas avlångt.
Sitter de fast i hinnan kan dem inte vrida sig, de ungar som behöver lite mer tid på sig riskerar att fastna sen finns det dem som är raskt ute på någon timme bara och de är ju friska och krya.

Öppna kläckare så lite som möjligt under de 2-3 sista dagarna, när kläcket startar bör man helst inte göra något alls övht, när kläcket sen är över typ dag 22-23 (för höns) då tar man reda på de som kläckts och det som inte blev något av.

Angelus

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
Minns inte vad det kallas, Men vi hade samma problem. där de dog efter nåt dygn. Vi lärde oss dock att det är nån del av deras kropp som tar skada om du frigör dem från hela ägget. nånstans vid baken och då är de dödsdömda.
Du kan hjälpa dem loss runt huvud och bröst men låt resten av ägget sitta kvar tills de tagit loss sig naturligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser