Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får/getter som Sällskapsdjur  (läst 15322 gånger)

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
Får/getter som Sällskapsdjur
« skrivet: 28 maj-18 kl 22:19 »
Hej!

Jag är väldigt intresserad av att ta hand om antingen 4-5 tackor/getter eller 2 baggar/bockar som sällskapsdjur då jag är helt tagen av hur underbara får/getter är.

Min fråga är hur stort bete, antal hagar och vinterhage behöver 4-5 tackor/getter vs 2 baggar/bockar om dem enbart ska ha det bra och inte producera något.
Hur långt kommer en på 0,5 hektar?
Har förstått att flockinsinkten är starkare hos hondjuren och dem gärna är fler ihop. Hur många hondjur behöver vara tillsammans för att dem ska må bra?
Har inte mark för detta nu men frågar så jag ska veta vad jag bör leta efter.

Tack på förhand! 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #1 skrivet: 30 maj-18 kl 16:13 »
Kan inte uttala mig så mycket om får eftersom jag inga har, men getter kan jag. Tror dock du ska slå tanken på baggar som sällskapsdjur ur hågen, de är nog inte lämpliga till det.
Getter och tackor är heller ingen jättebra idé om de aldrig ska få killingar eller lamm, de kommer brunsta var tredje vecka under säsongen (om du inte köper en ras som brunstar året om...) och vara allmänt frustrerade.
Bockar däremot  :) ! Jag brukar säga att den dag jag inte pallar med avel och killingar längre, då ska jag ha ett gäng fullvuxna bockar gåendes på gården bara för att de är så trevliga! Lugna och vänliga, både mot varann och sina människor. (Getter i enkönad grupp är betydligt bråkigare sinsemellan.) Köp bockar från samma ställe så de redan är vänner, du behöver inte kastrera dem. Kan tycka att 2 är för lite, 3 eller 4 är en bättre gruppstorlek.
Och hur mycket mark som går åt? Ja, hur långt är ett snöre? Vinterhage är det frågetecken för om du bor i Skåne med blaskiga regnvintrar, då är det risk att hagen är ett lerhål fram i november eller december.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #2 skrivet: 30 maj-18 kl 18:46 »
Inte mer problem med en bagge än med en bock om den är sällskaplig från början (kolla det).  :)
Går bra att ha en tacka också utan lamm som sällskap, men den vill gärna ha sällskap av andra får när du inte är där, eller åtminstone av getter som inte stångar får...
Får och Getter trivs inte alls att gå ensamma.


Edit, har själv haft en tam bagge. (och tackor)

Edit, du behöver inte kastrera baggen heller, ingen av våra har varit kastrerade, har inte haft problem med någon av dem. Det är onödigt att kastrera får tycker jag, det fyller ingen funktion att göra det på dem.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #3 skrivet: 30 maj-18 kl 21:14 »
Tack för svaren!

Har volontärt arbetat med får under en tid nu. En grupp på åtta beståendes av tre mammor och deras nu vuxna lamm, varav ett kastrerat bagglamm. Fått en väldigt fin relation till både tackorna och baggen. Baggen känns däremot mer solo medan tackorna mer söker varandras sällskap.

Tänkte att baggar och bockar mer kan tycka om mindre grupper än tackor och getter, men en grupp på 4-5 individer kanske båda könen kan vara nöjda med?

Angående brunsten hos tackor och getter har jag inte tänkt på. Tänkte dock ta emot två tackor/getter med deras lamm/killingar att ha som grupp. Gutefår och Gotlandsfår som brunstar minst?

Någon som vet lämplig storlek på vinterhage/stall och för bete per får? Tänker realistiskt att jag skulle kunna erbjuda 5 000 - 6 000 kvm2 allt som allt. Lämpligare med dvärggetter på den ytan?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #4 skrivet: 30 maj-18 kl 21:53 »
Eftersom du skriver sällskapsdjur så tycker jag getter är ”bättre”. De känns mer social, nyfiken osv. Det blir mer av kontakt över ”artgränserna”. Visst kan även får vara tama men jag tycker de mest vill ha lite kel eller mat och är sedan nöjd.

Men om du bara är ute efter att ha några djur att sköta om och gosa lite med så kvittar det nog vad det är.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #5 skrivet: 31 maj-18 kl 14:34 »
Tänk på att baggar slåss ordentligt om de har en tacka som brunstar nära och känner doften av hennes feromoner.
Getter är kanske litet mer följsamma då de brukar vara mindre skygga än får, får brukar vara ganska rädda för saker de inte känner igen om man går med dem i koppel så getter är nog ett bättre val om ni tänkt gå med dem som hundar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #6 skrivet: 31 maj-18 kl 16:39 »
Har tänkt antingen hondjur eller handjur, inte mixat då vad jag förstår dem i det vilda lever åtskiljt förutom vid parningstiden. Den gruppen jag lärt känna har tackorna fått stå tillbaka i kontakten med människor då baggen ofta velat ha den ensam. Däremot när tackorna bråkat har han försökt gå emellan. Någon som förespråkar blandade grupper om hanarna är kastrerade?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #7 skrivet: 02 jun-18 kl 09:56 »
Nej, då skulle getterna/tackorna fortfarande brunsta förgäves var tredje vecka.
Vad gäller gruppstorlek så är det ingen större skillnad på bockar och getter, men jag har inte haft större bockgrupper än 15-20 stycken, så kan inte säga redigt säkert  ;D .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #8 skrivet: 02 jun-18 kl 13:51 »
Ja, som sällskapsdjur är bockar suveräna!  Det går att träna dem också, agility och sånt.  Fertila bockar luktar ju, men vi som har haft sådana djur som personliga vänner tycker att det är en angenäm doft!  (För andra människors skull bör man använda särskilda kläder när man umgås med dem.  De visar sin vänskap på flera sätt, bland annat genom att gnugga in sin personliga doft i sina vänners kläder.)

  Får behöver vara minst 5-7 stycken för att känna sig som får.  Baggar går ofta i en egen grupp på sommaren.  När jag hade båda djurslagen, gick tackorna och lammen ofta för sig, medan baggarna tydde sig till getflocken.  Getter har lättare än många andra djur att ta in individer av andra arter i sin flock.  Som människa vill du ju tillhöra deras flock, och helst som flockledare.

  En getflock följer sin ledare, och ledare blir du lätt genom att gå till goda buskar och böja ner grenar så att alla kommer åt att äta.  (Ta först reda på vilka buskar som är god getmat, samt att du får markägarens tillåtelse att gå med dina sällskapsdjur på det sättet.)

  Och så vill jag rekommendera "havrekopplet":  Ha lite godis i fickan eller i en påse och dela ut smakbitar under promenaden.

  Får stannar ofta och betar på ett ställe, medan getter går längre promenader när de söker föda.

  Någonstans här på gettavlan finns en tråd med bilder på två bockar på promenad.  Jag tror den heter Skogsprommis.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #9 skrivet: 02 jun-18 kl 14:44 »
Låter som att bockar och baggar skulle kunna trivas på 5 000 kvm2 med bra bete, mycket tid av mig och sysselsättning. Promenader med havrekopplet låter underbart. Men förstår jag det rätt att bockar och baggar trivs bäst med fler än en duo, tre-fyra?
Efter att ha fått era svar tänker jag att tackor/getter som lever i mödraflockar vill vara fler än en duo, kanske en trio är för lite också? Och behöver då mer plats, runt 1 hektar med bra bete?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #10 skrivet: 02 jun-18 kl 14:55 »
Åtminstone baggar trivs bra i par också, de brukar vara ganska tighta tillsammans om de trivs med varandra.
(Dock vill den inte vara ensam)

5000 kvadrat kan gå om man tillför foder dagligen samt roterar foderplatsen när den börjar bli för äcklig. Men det är bra om man kan rotera hagen något år för att undvika att få in för mycket parasiter i marken som sätter sig i saker de äter (tex saker de får i sig när de äter gräs och örter) sedan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #11 skrivet: 02 jun-18 kl 15:03 »
Får brukar dock inte alltid tycka om att man (tex barn) hänger och klänger för mycket på dem även om de brukar vara väldigt keliga av sig annars och är mycket barnvänliga, därför kan de kanske upplevas som litet tråkiga jämfört med bockar (jag har dock inte så mycket erfarenhet av bockar... Har dock haft handtama hongetter), de är även ganska tråkiga att gå med i koppel då de är betydligt mer konservativa än getter utanför hagen, så det brukar inte hända så mycket om man tar ut dem ur hagen, det går att lära dem ungefär samma saker som hundar, men getter är mycket roligare att träna tillsammans med.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #12 skrivet: 02 jun-18 kl 16:55 »
Dvärggetter? Tänker att dem är mindre och inte äter lika mycket som större får och getraser. Någon som har/haft drävrggetter och hur många/ hur stort hade dem det?

Kan getter och får beta ihop? Tänker att dem äter lite olika och kan komplettera varandra och kanske få varandra trygga om det gör det möjligt till att antalet djur då blev något mer.
Annars läste jag i "Fårboken" att Allmogefår är mycket sociala och lämpar sig att ha i små flockar. Någon som har erfarenhet av det?

Behöver marken vila ett helt år eller räcker det att fåren/getterna lämnar den delen under en period av betet? Tänker om man delar hagen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #13 skrivet: 02 jun-18 kl 19:09 »
Borde gå att dela hagen tror jag.

Får och getter kan beta ihop, kontrollera bara att inte getterna börjar slåss med fåren.

Vanliga texelfår är ofta väldigt keliga också, men de är jättelika får, har inte haft allmogefår, men väl skött korsningar med lantrasfår för en bekants räkning för länge sedan, de var något mer skygga av sig än textackorna, men annars trevliga och barnvänliga får, ytterst lämpliga som sällskapsfår tyckte jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #14 skrivet: 02 jun-18 kl 20:04 »
Bra det låter,

Känns som att det finns massor av bra möjligheter för detta bara en tänker till i val av bostad och djur.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #15 skrivet: 02 jun-18 kl 20:19 »
Du kan få köpa några bagglamm av mej!

Jag har Värmlandsfår och några av lammen är nästan tamare än hunden, dom lägger sig ner och låter sig bli klappad av barnen.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #16 skrivet: 02 jun-18 kl 20:24 »
Getter äter mest sly och kvistar, mm de kan äta hö och gräs men de väljer det först i andrahand, de älskar om det finns kvar oröjt lövsly i området, så, gör inte som man brukar här, utan låt allt stå kvar till getterna, sly, gamla tistlar och allt skit, de kommer att tacka er... :) Det går utmärkt att torka färska löv och ris till vintern åt dem.

Fåren äter däremot fint gräs, men ej grovt kofoder (har att göra med deras anatomi, de kan inte äta de grova stjälkarna, det är bara kor och i viss mån hästar som kan det...), de älskar färska maskrosblad av någon anledning (i allafall samtliga våra har gjort det).

(Var försiktig med kraftfoder åt små fårraser, mjölkgetter och liknande och ge dem aldrig stora mängder mjölfoder, kross och hela korn däremot går bra i liten mängd, de skall inte alls ha i närheten av givan för tex en uppstallad texeltacka som blir dubbelt så stor och skall högproducera... De kan tvärtom bli sjuka om man är för snäll mot dem med kraftfoder, ge dem färska maskrosblad, (mindre mängd) fallfrukt och annat i stället och använd kraftfodret som mutgodis att locka dem med någon liten näve emellanåt. Det är nästan bara dräktiga tackor vintertid som behöver kraftfoder i egentlig mening (osäker på giva för allmogefår dock, men tippar på att de hamnar någonstans emellan mufflon och texelfår i storlek och vikt (jag skall inte gå in på mufflon här då de inte är särskilt lämpliga som nybörjardjur, Texelfår är däremot bra får att starta med bortsett från mängden de äter som sagt... De är snälla men En tacka kan väga över 90 kg hos dem...).)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #17 skrivet: 02 jun-18 kl 20:25 »
Kör på hans Värmlandsfår, de tycker jag låter utmärkta om ni bestämt er för får.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #18 skrivet: 02 jun-18 kl 20:55 »
Jag har en del magert skogsbete på min mark, finns inget dom tycker är bättre än sly.
Så jag vill nog påstå at Värmlandsfår är någon form av hybrid mellan får o get, dom äter det mesta. Kanske Allmogefåren o stort är sådana, då dom inte ska beskyllas för att vara köttdjur.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skåne93

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Får/getter som Sällskapsdjur
« Svar #19 skrivet: 02 jun-18 kl 22:30 »
Hade varit väldigt fint om dem kunnat leva tillsammans.
Någon som vet hur en ska göra med specifikt får/get foder då?

Jag är bara i planerna ännu utan mark som behövs. Kul att flera kan tro på idén och sälja djur till det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, Lindsey72

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser