Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus  (läst 3326 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Hönshus
« skrivet: 14 feb-18 kl 10:53 »
Jag har tänkt bygga om ett rum i uthuset (ca 1x2,5m) till hönshus. Vad bör man tänka på när man bygger för höns?

(Om tråden hellre ska in under höns så får gärna nån moderator flytta tråden dit)


Postat med Alternativ.nu´s app

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hönshus
« Svar #1 skrivet: 14 feb-18 kl 12:57 »
Tänk på att göra det lättstädat!

Sen kan man börja fundera på frostfritt vatten, foder utan råttor, strö, värpreden, sittpinnar...

Där finns nog minst 20 trådar om hur man ska inreda sina hönshus om du bara söker...
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hönshus
« Svar #2 skrivet: 14 feb-18 kl 20:31 »
Ventilation!!! Gjorde själv ett hönshus förra sommaren.  Tänkte att luckan ut skulle vara in ventilaion. Men när det blev 30 minus så måsta jag stänga den vilket ledde till att när graderna sjönk så blev det blött överallt. Hade ett himla problem med att bekämpa mögel och fukt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Hönshus
« Svar #3 skrivet: 14 feb-18 kl 22:14 »
Ventilation!!! Gjorde själv ett hönshus förra sommaren.  Tänkte att luckan ut skulle vara in ventilaion. Men när det blev 30 minus så måsta jag stänga den vilket ledde till att när graderna sjönk så blev det blött överallt. Hade ett himla problem med att bekämpa mögel och fukt.

Tack för tipset, har faktiskt inte haft en tanke på ventilation.


Postat med Alternativ.nu´s app

andtol

  • Gäst
SV: Hönshus
« Svar #4 skrivet: 15 feb-18 kl 09:45 »
2,5 kvm är ganska litet rum. 5 höns? Varje höna vill ha 0,5 kvm, brukar reglerna säga.

Man kan göra ett extra rum utanför hönsluckan, ungefär som en carport. Då kan de gå ut även om det är snö. Och de sover/äter/värper i det lilla rummet.

En bajsbräda under sittpinnarna är bra att ha, det blir mycket lättstädat då.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hönshus
« Svar #5 skrivet: 15 feb-18 kl 10:04 »
Rejält med fönsterljus, ventilation, släta väggar utan gömställen för kryp är mina råd just om bygget, Med så litet bra att planera för en låda eller dylikt intill, för  förvaring av foder och annat.  Sen förstås får man tänka över den hönsspecifika inredningen:  Sittpinnar med bajsbräda under, värpreden.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Hönshus
« Svar #6 skrivet: 15 feb-18 kl 11:28 »
Fönster finns det inga i det utrymme som ska användas. Är det nödvändigt? De kommer ha tillgång till stor uteplats.

Toll: ja tanken är typ 5 höns

Hur viktigt är det med isolering? Förutsatt att det är vindtätt.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Trollhassel

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hönshus
« Svar #7 skrivet: 15 feb-18 kl 19:19 »
Fönster är viktigt eftersom dom behöver dagsljus även om dom väljer att vara inomhus. På vintern kan dom vara rätt ovilliga att gå ut. Själv har jag satt upp en skiva plexiglas ganska högt upp så dom får ljus vid sina sittpinnar.
Isolering är bra men beror på viljen ras du har. Dom är olika bra på att hantera kyla..Men vind och vattentätt och med möjlighet att hänga in en värmelampa är nog ett måste.

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: Hönshus
« Svar #8 skrivet: 16 feb-18 kl 08:53 »
Fönster, gärna med solljus, är viktigt för att minska kvalster och ohyra.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hönshus
« Svar #9 skrivet: 16 feb-18 kl 09:07 »
Fönster, gärna med solljus, är viktigt för att minska kvalster och ohyra.
Finns väl krav på det?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönshus
« Svar #10 skrivet: 16 feb-18 kl 09:42 »
Om du har tillskottsvärme och timerstyrd belysning så trivs hönsen bättre.
kretslopp

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hönshus
« Svar #11 skrivet: 16 feb-18 kl 10:31 »
Om du har tillskottsvärme och timerstyrd belysning så trivs hönsen bättre.

Varför skulle de trivas bättre?
 Blir det för "varmt" så får de ingen vila i äggläggningen utan fortsätter hela året.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hönshus
« Svar #12 skrivet: 16 feb-18 kl 10:38 »
2,5 kvm är ganska litet rum. 5 höns? Varje höna vill ha 0,5 kvm, brukar reglerna säga.

Man kan göra ett extra rum utanför hönsluckan, ungefär som en carport. Då kan de gå ut även om det är snö. Och de sover/äter/värper i det lilla rummet.

En bajsbräda under sittpinnarna är bra att ha, det blir mycket lättstädat då.

Reglerna säger max 9st höns per kvm golvyta i enplans.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/honsochkycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html


Rekommendationerna är däremot vettigt med 2höns per kvm

« Senast ändrad: 16 feb-18 kl 10:46 av Alexn72 »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönshus
« Svar #13 skrivet: 16 feb-18 kl 11:01 »
Nä dom ska inte ha det för varmt, mellan 5och 10 grader. Om du har element till dom slipper du fuktproblem. Vårt hönshus är en omgjord lekstuga som fått lite isolering. Den fungerar utmärkt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser