Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!  (läst 98067 gånger)

Gardener

  • Gäst
Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« skrivet: 26 feb-06 kl 15:01 »
Hej
Jag har en massa gamla möbler och ett hus som trämasken trivs i (jag med) bor på Gotland så det är liksom medfött;-) (som husbock)

Är det någon som har ideer om hur man bekämpar desa? De äter upp mina fina gotlandsstolar och har nu gett sig på valnötsbyrån....

Pyretrum tänker jag men vill ju inte spruta in vatten i träet...kunde man bland amed terpentin? Olja av ngt slag?

Har hittat en artikel om cederträolja Juniperus virginiana....

Har du någon ide eller erfarenhet? Hör av dej snälla!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #1 skrivet: 26 feb-06 kl 19:12 »
Kan det vara strimmig trägnagare?
Då kan en bekämpning vara att höja temperaturen där möblerna står.
Jag har aldrig sett pågående angrepp på möbler i rumsvärme, bara på såna som står i ouppvärmda utrymmen.

http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/ohyra.htm

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=448

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #2 skrivet: 26 feb-06 kl 20:10 »
Tyvärr har jag dem i rumsvärme... ja det är strimmig trägnagare och de äter just nu på min valnöts byrå i sovrummet....
Men jag vet att man brukar säga att de föredrar säsongstemperaturer. Kan hända blir de inte FLER i alla fall i rumsvärme...men gnager gör de, jag får nya små högar av trädamm varje dag.
Anticimex vill ha 13000 för att behandla hela huset, och de som bor här runtikring säger att de bara kommer tillbaka. Anticimex använder pyretrum och nån typ av nafta.

Anledningen till att de är så många och vanliga på Gotland är att här är luftfuktigheten hög jämt...vilket innebär att den är högre än normalt inomhus också.
« Senast ändrad: 26 feb-06 kl 20:13 av Gardener »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #3 skrivet: 26 feb-06 kl 21:01 »
Här står en del (ca 700kb fil):

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/9C3894FF-6139-4354-981A-A955675FF19D/1223/20021104.pdf

Bl a nämns värme- resp kylbehandling.
Kanske en tids förvaring av möblerna i ett stort frysrum kan ta kål på de små lymlarna?
Värmebehandling över +55 grader C är ett alternativ mot strimmig trägnagare.

Fotogen kan användas mot husbock och troligen de flesta andra gnagare, men det luktar ju starkt.
Lacknafta kanske kan funka, det är ju ganska starkt penetrerande.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #4 skrivet: 26 feb-06 kl 21:31 »
Sätt in en luftavfuktare, torka ut dem.
De e ganska ovanliga här i hus med centralväme.
Häder ibland  i möbler som stått på fuktiga golv vid lagring,
då e det vanligt att sätta benen i en burk med disel,
doften fösvinner ganska fort i ventilrerat utrymme.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #5 skrivet: 26 feb-06 kl 21:35 »
Värmebehandling e ganska enkel.
Klä in möbelen i ett tält av byggplast ,en Kupevärmare o en termostat på 55 grader.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #6 skrivet: 27 feb-06 kl 11:54 »
Tack alla!
Värmebehandling verkar fiffigt. Frysrum har jag inget;-)
 De ger kanske med sig nu när de är i rumsvärme jämt, De HAr ju stått kallt ganska nyss...

dicklund2

  • Inlägg: 18
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 19:15 »
Jag hade snickarboden full av dom, timmerväggar...

Ta en spruta, jag använde en sådan man fyller bläck i bläck patroner med. och sedan så fyller man den med bensin (som jag spetsat med lite Radar) och sprutar i varje hål.
Jag gissar att t-sprit  eller nåt funkar och är trevligare om det är möbler... På ytor där jag satte skivor på väggarna så sprutade jag med blomspruta och diesel/radar. Tur att man inte är rökare... :-[

Det tar sin tid, men efter första behandlingen så behöver man bara ta det hålet det är kommit nytt mjöl ur. Lovar att det blir färre och färre. Det luriga är att det alltid finns utrymmen i väggar och sånt man inte kommer åt, men dom fattar vinken verkar det som.

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #8 skrivet: 03 mar-06 kl 20:29 »
Gaaahh vilka mordiska metoder ni kommer med;-) Dieselångor är oerhört cancerogent...ju.  
Och här satt man och funderade på att blanda till en möbelolja av en tunn fin olja med cederträolja och citronella i (som båda två avskys av insekter) som jag sedan tänkte använda varje gång jag damtorkade möblerna...(om jag nu tänker efter så är ju det inte särskilt ofta...) möblerna skulle vara glad för oljan, blank och fina, dofta underbart av cederträ och citron och larverna skulle dra åt pipan.... vilket romatiskt fjoll man är alltså;-)

Jag ska skaffa mej en spruta och sedan ett koncentrerat pyretrumpreparat, blanda det med....apelsinskalsterpentin och spruta in i hålen, sedan blir det min romantiska dammtorkar olja;-) På vinden får de hållas...tror jag.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 21:08 »
Min gammelmorbror använde kristallolja till sina möbler.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 18:14 »
Hej Gardener!
Har du blivit av med trämasken,det är ju runt ett år sen du skickade in din fråga. Om du har kvar den så kan jag rekommendera ofärgad lampolja, pensla eller häll på, sedan får man hålla koll på om det kommer ut mera trämjöl då får man på det igen och hälla på mer lampolja, har man mindre grejer så kan man knacka på dem och se om det kommer ut mer trömjöl.
Gröngölingen

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 20:17 »
 ;D Jo faktiskt tycker de förfärligt illa om cederolja! Jag har inga nya mjölhögar sedan jag nån gång i månaden har pytsat ut lite olja i områdena runt hålen och torkat möbeln med den. Luktar bara som blyertpenna men det är ett gammalt knep och det verka funka

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #12 skrivet: 04 feb-07 kl 14:18 »
Har du ingen hemförsäkrimg????
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #13 skrivet: 05 feb-07 kl 11:46 »
 ;D Joda men det skulle kosta 15000 att sanera huset och då får jag gift i min bostad på köpet! Så... eftersom man har bott här i 100 år utan att masken har ätit upp huste så hoppas jag på att hinna med mina 40 kvarvarande kanske;-)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #14 skrivet: 06 feb-07 kl 19:05 »
Jo Gardener det där med cederträolja verkar att fungera, frågade en antikhandlare idag och han hade fått bort masken med cederträolja.

Gardener

  • Gäst
Re:Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #15 skrivet: 07 feb-07 kl 10:24 »
jepp luktar riktigt gott oxo

Ryttmästarn

  • Inlägg: 7
    • Ryttmästaregården
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #16 skrivet: 12 aug-08 kl 09:43 »
Ammoniak är annars väl beprövat i sammanhanget. Passa er att blanda för starkt bara eftersom det kan skada ev. färg eller laminat. Späd även ordentligt innan ni använder det till gödningsmedel efteråt.

dubbel-gustaf

  • Inlägg: 42
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 12:41 »
Det låter som att du har ett väldigt fuktigt inneklimat. Trämasken trivs där det är fuktigt och varmt. Om jag var du skulle jag åtgärda orsaken och inte symtomen, eftersom problemen lär återkomma.

Börja med att titta på varifrån fukten kommer. Går det att förbättra exempelvis takvattenavrinning och dränering? Hur är det med grunden, går den att fuktsäkra?

Se därefter över uppvärmning/ventilation/avfuktning. Tänk på att varm luft innehåller mycket vattenånga. På våren på Gotland är de gamla stenhusen kalla och det är inte bra att ventilera in den varma vårluften. En kondensavfuktare kan användas på sensommar/tidig höst. Eldning i gamla murstockar är bra, det driver ut fukten och värmer upp hela huset.

Ett problem är att det skapas ett mikroklimat med fuktig luft närmast kalla ytterväggar under uppvärmningssäsongen. Om du har möbler som du är särskilt rädd om kan det vara bra att ställa ut dem en bit från väggen eller ha dem mot en innervägg istället.

Hoppas att du får bukt med problemet!


Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #18 skrivet: 15 aug-08 kl 11:13 »
Om man har tillgång till en bastu kan man kanske basta ihjäl de små satarna. Har man finska möbler kanske man måste ha dom i bastun en längre tid?

Johanna Dufvenberg

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #19 skrivet: 13 feb-17 kl 11:57 »
Hej !

Jag har fått trämask i 3 byråer som har stått i min mors lägenhet i ett vanligt hyreshus. Inget konstigt med ventilationen där och inte heller för kallt.
Nu har jag satt två av dessa byråer på en iskall vind med nollgradigt  eller kallare under flera perioder under vintern. Kan jag ha fått bort trämasken på så sätt? Var köper man lagom mängd cederolja så att man kan göra en återkommande behandling? I min närliggande färgaffär tar de flera hundra för en liten flaska och den räcker inte långt.
Vågar inte ta ner dessa byråer till landet där vi har ett trähus av risk för att trämasken ska sprida sig där.
Från dessa moderna träbyråer har trämasken förmodligen spridit sig till en äldre vacker antik byrå som stod i samma rum.  Den vill jag ju rädda.
Tacksam för alla tips men inga cancerframkallande medel tack.

mvh
Johanna

Arnöstubben

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #20 skrivet: 07 aug-19 kl 18:08 »
Det har flyttat in trämask i min huggstubbe ! Kan man få bort dem genom att klä in stubben och spruta gasol ? Har någon försökt ? Har en jpg. bild men får inte den då jag klickar på "infoga bild"  ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #21 skrivet: 07 aug-19 kl 18:23 »
Det låter som om det är dags att hugga upp kubben och ta en ny ;)

Värme fungerar alltid, men det går ju att hälla på lite gift eller olja.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #22 skrivet: 08 aug-19 kl 08:13 »
Det enda sättet att få bort trämasken är att huset är bebott hela året. Kallstälda hus älskar trämasken. I ett varmt och torrt hus på vintern trivs inte masken i. Hela huset ska värmas och användas, det räcker med att stora salen inte värms för att trämasken ska frodas där.

Jag hade Aticimex att spruta mot trämask, när det var klart erkände sprutmannen att det finns inget som tar mot trämask, sprutningen tar bara på de maskar som befinner sig på ytan av trät inte på de maskar som är inne i sina gångar. Trots att han visste att det inte fungerade så sprutade han och tog väldigt bra betalt.

Att värma byrån fungerar nog ganska bra men så fort du ställer tillbaks den i stora salen eller på plats som inte bebos hela vintern så kommer masken att krypa in i byrån igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #23 skrivet: 08 aug-19 kl 10:22 »
Kraftig värme tar död på de flesta insekter, i många fall fungerar även kyla.
Om man kan hålla träet uppvärmt till minst 60-70 grader oavbrutet i en vecka så är det nog inte många kryp som överlever.
-25 eller lägre under samma tid tar också det mesta utom kanske ägg. Om man vill använda kyla så kan det nog vara bra att upprepa behandlingen några gånger med kanske tre månaders mellanrum.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #24 skrivet: 08 aug-19 kl 10:47 »
När man läser om den strimmiga trädgnagaren så står det att larverna lever 2-4 år i virket, måste ha 50-60% luftfuktighet för att klara sig och skalbaggen är kortlivad. Så en luftavfuktare ställd på 40% löser ju problemet inomhus. Och larverna kryper väl inte omkring på golvet mellan möblerna? Vad jag vet lägger skalbaggen ägg i ett trästycke, och där håller sig larven till dess den skall förpuppas.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #25 skrivet: 08 aug-19 kl 15:32 »
I ett hus med normalbra ventilation är det inte lätt för en avfuktare att få ner fuktigheten till 40 %, speciellt inte om dessutom människor bor och lever där. Avfuktare kan fungera bra i tämligen slutna och oventilerade utrymmen, men knappast i beboeliga boningsrum.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trämask!!! Bekämpningstips sökes!!!
« Svar #26 skrivet: 09 aug-19 kl 10:09 »
En vanlig luftavfuktare har som du säger svårt med hela huset (speciellt som man har tilluft från alla möjliga håll), men ställer du den i salen så klarar den det rummet i alla fall, även om du har dörren öppen till resten av huset. Och stänger man dörren så går det ju att driva ned fukten ytterligare så att kräken torkar ihjäl fortare. Som avlusningsmetod är den ju rätt enkel då det inte behövs något extremt samt att man oftast har de finaste möblerna i salen. Det kan också vara bra att ha avfuktare där om man sänker temperaturen just i det rummet eftersom det annars blir fuktigare där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser