Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera kantareller  (läst 1322 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
Konservera kantareller
« skrivet: 25 aug-22 kl 23:22 »
Jag har inte gjort det förr. Googlade men hittade inget recept. Idag hittade jag rekordmycket med gula kantareller men en del är gamla, på gränsen till oätliga. Brått att göra något av dom och frysen är nästan full. Så hur ska det vara? Behövs konserveringsmedel? Något annat?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Konservera kantareller
« Svar #1 skrivet: 26 aug-22 kl 08:39 »
Hermetisk inkokning i saltlag funkar i alla fall fint, men är de på gränsen till oätliga vet jag inte om jag skulle lägga in dem. :)
Ingen människa är illegal

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Konservera kantareller
« Svar #2 skrivet: 26 aug-22 kl 08:50 »
Varför inte pröva att torka dem.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Konservera kantareller
« Svar #3 skrivet: 26 aug-22 kl 11:02 »
Jag lägger in kantarellerna i vanlig 1+2+3  lag och de håller fint. Men allt man lägger in/konserverar ska hålla bästa kvalite för att konserven ska hålla. Rensa bort allt som är på gränsen och gör en svampstuvning av dessa och ät i en volavent eller på rostat bröd direkt , släng det som är för dåligt och ta endast reda på det som är friskt och fint för lång förvaring

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
SV: Konservera kantareller
« Svar #4 skrivet: 26 aug-22 kl 13:26 »
Torkning kanske är ett alternativ.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Konservera kantareller
« Svar #5 skrivet: 26 aug-22 kl 22:31 »
Vet bara att de konserverade, burkade kantareller, som finns i affären smakar u r k !

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Konservera kantareller
« Svar #6 skrivet: 27 aug-22 kl 06:27 »
packar burkarna med kantareller ingen vätska, sen 40 minuter i preston, blir väldigt bra!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Konservera kantareller
« Svar #7 skrivet: 27 aug-22 kl 14:27 »
I vårt grannland Finland var man betydligt mera förtjust i svamp på den gamla goda tiden då svenskarna kallade allt för kosopp.
Där saltade man in svamp. Riskor var populära.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser