Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra eltråd över grind med båge  (läst 1587 gånger)

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
Dra eltråd över grind med båge
« skrivet: 24 jun-22 kl 19:45 »
Jag tänkte bygga en trägrind med en båge (en böjd, tunn bräda) i min hage med rovdjursavvisande stängsel. Reglerna för RAS säger att det ska ligga en eltråd överst på grinden. I detta fall torde det innebära att jag bör dra en eltråd ovanför bågen. Frågan är hur man bäst löser detta både praktiskt och estetiskt?

I och med att bågen/överliggaren är tunn blir det svårt att fästa vanliga isolatorer i den, och även om man lyckas så vill man ju även få eltråden att gå i en hyfsad båge.

Är det någon som har ett smart knep för att kunna lösa detta?

Ungefär en sådan här grind tänker jag mig:
« Senast ändrad: 24 jun-22 kl 19:57 av kallekula »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #1 skrivet: 24 jun-22 kl 20:40 »
Du ska ha bidragsberättigat RAS?

Låter kanske lite tråkigt, men gör den snygga grinden med båge och ha den någon annanstans, där den mer kommer till sin rätt, än till fåren som ska skyddas mot rovdjur.

Att dra eltrådar som hålls uppe med isolatorer, går nog, men det estetiska går förlorat i processen.

Dessutom måste elen i grinden kopplas i och ur varje gång grinden ska öppnas och stängas, alternativt att man skapar någon fiffig ledad och strömledande lösning till eltrådarna som skyddar på grinden, som inte går sönder när man öppnar och stänger.

Allt som behöver kopplas ur eller i särskilt, har en tendens att efter en tid råka bli bortglömt då och då, och då finns det en blotta, som rovdjuren naturligtvis hittar, så en enkel lösning, som är "idiotsäker" i hanteringen är alltid det bästa.

Skulle du ha en grind liknande den på bilden, så skulle det behövas eltråd ovanpå bågen, och någon/några eltrådar mellan bågen och överdelen på den "raka" delen av grinden för att fylla ur gapet, samt någon eltråd/eltrådar långt ner på grinden.

De diagonala ribborna på grinden på bilden ser dessutom alldeles för glesa ut för att kunna hindra varg och lo.

Vi har hållit på med RAS-stängsel i drygt 20 år, vi bor inom vargrevir. Vi har huvudsakligen fem och sextrådiga elstängsel, men också några mindre fållor nära fårhuset med nätstängsel, kompletterat med el. Idag har vi ca 8500 meter RAS totalt.

Till nätfållorna så har vi galvade grindar med stående rör (ingen klätterrisk) med ca 10 cm från underkant till marken, och en vanlig eltråd med el i och ett grindhandtag över grinden. Grindöppningarna är grusade och kompakterade för att undvika risk att en varg gräver under grinden.

Grindarna är av typen "fårinredning", och sitter i rejäla grindstolpar (10 cm, nedgrävda ca 1 meter med maskin)  som inte rör sig nämnvärt med tjälen, så dessa grindar har fungerat utan problem i ungefär 10 år.
« Senast ändrad: 25 jun-22 kl 01:01 av skogaliten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #2 skrivet: 25 jun-22 kl 01:19 »
Det behöver ju inte vara eltråd för att leda ström. Du kan ha armeringsjärn, kopparrör, aluminiumstänger eller annan lämplig metall som du bockar och kopplar ihop med det andra som är strömförande, och isolerar med plast eller porslin/glas så det inte jordar. Vill du ha grinden öppningsbar utan att bryta strömmen i stängslet så gräver du bara ned en isolerad kabel som förbinder höger och vänster stolpe.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #3 skrivet: 25 jun-22 kl 13:23 »
Jag har haft så kallade rovdjursavvisande staket sedan början av 90-talet. Där den gamla trägärdesgården stod kvar med sina pinngrindar så sattes elstaketen utanför med spiralgrindar/fjädergrindar framför trägrinden. Mitt förslag är att sätta en rad sådana på samma höjd som trådarna i RAS. Vargen är ett hunddjur som helst försöker krypa under staketen och lodjur är akrobater som är hopplösa att stänga ute om de verkligen vill in. Om det skyddande elstängslet sitter utanför grinden kan du ha den hur gles som helst men kom ihåg att fåren inte behöver speciellt stora hål för att sticka in skallen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #4 skrivet: 25 jun-22 kl 13:41 »
Det behöver ju inte vara eltråd för att leda ström. Du kan ha armeringsjärn, kopparrör, aluminiumstänger eller annan lämplig metall som du bockar och kopplar ihop med det andra som är strömförande, och isolerar med plast eller porslin/glas så det inte jordar. Vill du ha grinden öppningsbar utan att bryta strömmen i stängslet så gräver du bara ned en isolerad kabel som förbinder höger och vänster stolpe.

Ett tips är dock att inte blanda material alltför hej vilt i en elstängselinstallation, för att slippa problem med galvanisk korrosion, att det mindre ädla materialet med tiden fräts bort där de möts, att det bildas isolerande ärg i skarvar etc.
De elektriskt ledande trådarna i eltråd och band för elstängsel, är ofta (men inte alltid) av rostfritt stål.  Mycket annan elstängselmateriel är av förzinkat (galvat) vanligt stål/järn. Det går ganska bra ihop med aluminium. Koppar bör dock undvikas, i synnerhet i samband med jordspett.
Om man är så illa tvungen att göra en skarv mellan material som inte går bra ihop så bör man fuktskydda den på lämpligt sätt (t ex genom att smeta på tjockt med någon oljefärg, kallasfalt, underredsmassa för bilar eller liknande).
En tumregel är att om metallerna ligger någotsånär nära varandra i spänningsserien (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien , den nedre tabellen under rubriken Korrosion), dvs max 0,6 V skillnad mellan dem, så bör det inte bli några större problem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #5 skrivet: 25 jun-22 kl 15:25 »
Visst, men när det är frågan om 5000 volt och några mA så isolerar inte oxiden så bra.

Och hur bra du än gör din grind så finns det alltid en svag punkt någon annan stans. Folk som inte stänger grindar är nog större problem än korrosion...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #6 skrivet: 25 jun-22 kl 16:23 »
Men ett oxiderat skarvställe i elstängselsammanhang innebär gnistbildning och radiostörningar.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #7 skrivet: 25 jun-22 kl 16:33 »
TS ville ju ha kvar det snygga estetiska med trägrinden, och samtidigt få bidrag för RAS, om jag uppfattat det rätt.

Jag tycker nog att samtliga svar här, tyder på att den snygga grinden, och RAS liksom inte fungerar ihop.

Eltrådar, armeringsjärn, kopparrör, en yttre elektrifierad grind utanför stängslet... Allt förtar ju intrycket från den snygga grinden.

För visst är grinden snygg, men skulle väl göra bättre tjänst, där den kan synas ordentligt, för det är ju ett hantverksjobb på ett antal timmar att bygga grinden. Jag skulle gärna ha en grind av typen som trädgårdsgrind.

Till sitt RAS-stängsel, så gör man det enklast för sig, med mer ortodoxa, välkända och beprövade lösningar, som kräver minimalt med underhåll, som håller i många år och som är enkla  att felsöka och reparera när det behövs.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #8 skrivet: 25 jun-22 kl 17:22 »
Men om man vill ha en grind, typ den på bild, som är elektrifierad så går det ju att göra hur snyggt som helst. Det skulle ju gå att lägga bladguld på den och hänga den på isolerade gångjärn.

Så länge den är svårare att forcera för något av de rovdjur det gäller, än en standardiserad RAS-grind så borde den väl kunna ingå i ett bidragsberättigat stängsel?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #9 skrivet: 25 jun-22 kl 19:23 »
Men om man vill ha en grind, typ den på bild, som är elektrifierad så går det ju att göra hur snyggt som helst. Det skulle ju gå att lägga bladguld på den och hänga den på isolerade gångjärn.

Så länge den är svårare att forcera för något av de rovdjur det gäller, än en standardiserad RAS-grind så borde den väl kunna ingå i ett bidragsberättigat stängsel?

Så klart man kan.

Men om man nu vill ha en riktigt estetiskt snygg grind till sitt RAS stängsel, så kanske man ska börja med att hitta på en snygg grind där RAS är det primära. T.ex. att man svetsar något snyggt av metallrör eller med armeringsjärn, som man böjer i snygga former.

Jag tycker som sagt att grinden på bilden är en trevlig och snygg typ av grind. Men att få en sådan grind hållbar, stabil och säker i ett RAS stängsel, känns som att man riskerar att göra mycket våld på grundmodellen.

Jag hade hemsnickrade rätt snygga trägrindar i storleken ca 120 cm bredd (men inte lika snygga som TS!) för länge sedan till mina dåvarande fårnätstängsel (innan det dök upp varg i närområdet). Grindarna och grindöppningarna var noga byggda, men ändå så blev funktionaliteten hos grinderna, med låsfunktion, att stolparna rör sig med vädret, att djuren skrubbar sig eller gnager o.s.v. ganska dålig efter några år. Det är mindre kul när grindens låsmekanism inte fungera som den ska, utan det behövs spännband eller ståltråd för att kunna stänga grinden.

TS ville ju att det estetiska uttrycket skulle vara relativt ofördärvat, vilket blir relativt svårt.

En delad grind, dubbelgrind, är också svår att hantera om/när man ensam ska ta in/ut djur, eftersom man behöver två händer för att hantera de båda grindhalvorna.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #10 skrivet: 25 jun-22 kl 19:52 »
Håller med i att funktionalitet och säkerhet måste vara uppfyllda innan man blandar in estetik i sina grindar. Enkelgrindar är enklare...

Här har jag en dubbelgrind i smidesjärn in till tomten, och jag har fortfarande en hasp i väntan på att jag skall komma på den perfekta lösningen.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #11 skrivet: 29 jun-22 kl 07:54 »
Stort tack för alla svar!

Jag landade i att slopa bågen på grindarna, och sätta fler diagonal-reglar med ett avstånd på cirka 10-15 cm (efter inrådan från Länsstyrelsen). På ovansidan ska jag sedan sätta en eltråd. Det primära syftet är ju funktionalitet, men samtidigt är det viktigt att upprätthålla någon form av estetisk nivå så att grannarna blir glada. Dock så har jag använt 2x3 reglar till hela grindarna, för att minska vikten på grindarna hade det kanske varit bättre att täta den med typ panel. Vad tror ni?

Citat från: skogaliten
Grindöppningarna är grusade och kompakterade för att undvika risk att en varg gräver under grinden.

För närvarande har jag inte möjlighet att göra ett så pass gediget arbete för öppningarna. Hagen är omgiven av bostadshus, vilket bör reducera risken för vargangrepp. Men däremot funderar jag på att dra fast horisontella reglar i nederkant på utsidan av stolparna (grindarna öppnas inåt) för gång-passagerna, som trösklar. Detta borde försvåra för grävande vargar?

Nu är grindarna insvepta i linolja, så nästa steg blir att montera gångjärn och hänga på dem. De mindre grindarna är cirka 120 breda och jag har köpt 600-gångjärn. Grindstolparna är dock sexkantade, så frågan är hur bra det fungerar att montera vanliga gångjärn på dessa. Ett annat alternativ är ju använda grindstaplar som man drar igenom stolpen, typ denna https://www.djurgardensridsport.com/product.html/grindstapel-20x300-mm?category_id=191 Hur har ni andra gjort?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #12 skrivet: 29 jun-22 kl 08:41 »
Nu när du håller på och fixar med grinden, och det verkar som att det finns folk i närheten som kan vara intresserade att gå in till fåren, så tänk på att en del inte stänger efter sig. Grindar som stänger sig själva tycker jag är bäst. De som gör det för att de hänger snett är väl de enklaste.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #13 skrivet: 29 jun-22 kl 09:01 »
Nu när du håller på och fixar med grinden, och det verkar som att det finns folk i närheten som kan vara intresserade att gå in till fåren, så tänk på att en del inte stänger efter sig. Grindar som stänger sig själva tycker jag är bäst. De som gör det för att de hänger snett är väl de enklaste.

Ja, jag kom på det när jag hade byggt de tre första grindarna... Nu har jag byggt grindarna cirka 10 cm smalare än själva öppningen, så det blir svårt att göra dem lutande. Men resterande grindar kommer jag göra lutande.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #14 skrivet: 29 jun-22 kl 09:34 »
Jag hade satt ett rostfritt rör i toppen och skruvade fast liknande en isolators funktion.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Dra eltråd över grind med båge
« Svar #15 skrivet: 29 jun-22 kl 16:59 »
Ta gångjärnen som går igenom stolpen om det blir en tung grind.
Gångjärnen är en svag punkt som gärna vill lossna.
En skylt som informerar om att grinden ska hållas stängd hjälper väl kanske inte för alla men de flesta borde respektera önskemålet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser