Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Misslyckad drottningodling  (läst 783 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Misslyckad drottningodling
« skrivet: 21 maj-22 kl 16:46 »
Försöker mig på att odla drottningar, går inget vidare. Senaste försöket trodde jag skulle vara idiotsäkert. Drog ett starkt samhälle åt sidan på bänken och vände det 180 grader så flustret kom åt fel håll, ställde en ny botten på ursprungsplatsen med flustret åt rätt håll och lyfte tillbaka skattlådorna och skakade ner ungbin från yngelrummet. Efter några timmar larvade jag en odlingsram och ställde in i mitten i övre skattlådan. Nu var här alltså ett samhälle helt utan yngel och så får dom 20 små larver i en odlingsram. Fem dagar senare kollar jag och endast en larv är antagen. Vad är felet? Odlar jag för tidigt på säsongen?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Misslyckad drottningodling
« Svar #1 skrivet: 21 maj-22 kl 17:13 »
En dragbi-avläggare utan ägg och yngel? Då borde det blivit åtminstone 50% antagning med odlingsramen i understa lådan och drivfodring.

Kanske var det inte så varmt att bina hunnit flyga ut och hem till nya kupan på några timmar?

Men utan alla ledtrådar så är ändå min gissning att odlingsramen hamnade i fel ände av kupan, dvs högst upp.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Misslyckad drottningodling
« Svar #2 skrivet: 21 maj-22 kl 18:33 »
Det var varmt, alla flygbin var redan ute och flög. Men jag gav inget drivfoder, det kanske är en bra idé, man kan ju drivfodra med honungsvatten. Och så ska odlingsramen vara nederst.
« Senast ändrad: 21 maj-22 kl 18:49 av carusogugge »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser