Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.  (läst 2129 gånger)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« skrivet: 11 mar-22 kl 08:27 »
Vad tycker ni om att använda denna MultiX batteri serier 18v och 36v i off grid? 

Jag är inne på att regelbundet ta i bruk några av Biltemas maskiner som går på denna batteritypen i off the grid sammanhang.
All info kring batterierna kan vara till hjälp för mig innan jag bestämmer mig för att påbörja ett eventuellt inköp av maskinerna en efter en.
Vad jag har uppfattat skulle enda sättet att ladda vara att omvandla min 12v elproduktion till 230v och ladda via deras batteri laddare, kan det finnas ett annat sätt? exempelvis ladda direkt via solcellspanel eller på nåt annat mer effektivare omvandlingsätt?
Som sagt varenda lilla info som ni har att dela med om off grid el och laddnings möjligheter av denna batteritypen i ett sådant sammanhang kan vara till stor hjälp för mig på ett eller annat sätt.
Jag egentligen är inte låst på denna MultiX serie så tips om andra mer passande batterityper tas också gärna emot.
Tack på förhand!           

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #1 skrivet: 11 mar-22 kl 08:37 »
spännande, jag sätter ett tassavtryck

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #2 skrivet: 11 mar-22 kl 09:01 »
Jag kan rekommendera Makitas laddare DC18SE som laddar Makitas 18V lithium batterier  via bilens 12V  i många arbetsbilar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #3 skrivet: 11 mar-22 kl 12:03 »
Wow Makita verkar vara lösningen, de har bättre utbud och ser ut som också har högre kvalitet i produkterna. Bara laddaren är kompatibel med alla deras batterier blir de optimala off grid anpassade maskiner.       

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #4 skrivet: 11 mar-22 kl 12:08 »
Makita brukar göra bra grejor,  men de är inte lågt prissatta.

Om jag vore på jakt efter billiga batterier skulle jag titta på Parkside som Lidl säljer
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #5 skrivet: 11 mar-22 kl 12:56 »
Att först gå upp till 230 V AC och sedan ner till batterispänningen ger onödiga förluster på många håll. Då är det bättre att bygga offgridsystemet för samma spänning som batterierna har, så slipper man förluster både vid laddningen och när man sedan ska använda den lagrade energin.

Är man ute efter litiumjonbatteripaket av ungefär samma storleksordning som till elverktyg och vill ha dem billigt, så kan jag rekommendera att man plockar batteripaket från kasserade laptopdatorer, eller köper batterierna som reservdel till sådana. Det brukar bli betydligt bättre prisläge och minst lika god kvalitet på cellerna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #6 skrivet: 01 apr-22 kl 14:40 »
Vill man komma billigt undan så letar man upp en gammal ups

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #7 skrivet: 02 apr-22 kl 22:48 »
Tack för svar allihopa!

En gång i tiden hade jag en vän som jobbade på 3M och killen brukade bjuda mig på lunch med sina rikskuponger, om jag befann mig nära dem på lunchtid, jag stod för transporten med min åkarens bekostnad och han stod för lunchen med sin arbetsgivarens bekostnad, (tyvärr var vi båda för naiva för att tänka på etik och moral på den tiden).

Engång fick jag gå in och se lite udda grejer på denna högteknologiska arbetsplatsen. Även om jag bara var en novis storstadsbo då (för övrigt är jag relativt novis fortfarande i ämnet även om offgrid liv några år och snart ska tyvärr också bli storstadsbo igen men det är en annan historia som ska tas upp på under nån relevant topic senare här på forumet) som inte hade det minsta intresset för batterier och energilagring relaterade frågor, frågade jag (av nästan per automatiskt) efter vad som ska hända med deras nästan obrukade UPS när dem ska bytas ut nån gång. Enligt uppgifter då var det en underleverantör till en annan firma som var underleverantör till 3M tog hand om dem, som jag generellt förstod hamnar nästan alla gamla nästan obrukade UPS på alla företag så småningom någonstans där det inte finns nån chans för lekmän som oss att få tag på dem, folk som jobbar i branschen släpper de inte så lätt vidare..         

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Biltemas MultiX batteri sierien i off grid.
« Svar #8 skrivet: 03 apr-22 kl 09:12 »
Mitt intryck är att det brukar drälla av gamla UPSer i elektronikåtervinningsbingarna. Ofta står de också kvar i tömda kontorslokaler sedan hyresgästen har flyttat eller gått omkull.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser