Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fukt i bromsvätska  (läst 1837 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Fukt i bromsvätska
« skrivet: 30 jan-22 kl 11:49 »
Har skaffat en billig grej att mäta fukt i bromsvätskan med. Den verkar ju iof fungera men är samtidigt lite dum, 0% har jag bara mätt upp en gång i en nyöppnad flaska, 0,5% får jag normalt i ny vätska. Problemet är att man ju mäter 0,5 också i gammal vätska som fortfarande är ok. När värdet bli 2,5 så är det hög tid att byta och blir det 5% är det nästan katastrof. Så, jag ser alltså inte om det är dags snart, eller om vätskan är ny, nästan ny. Idiotiskt. Är detta en restistiv mätning? Kan man göra en egen mätare? Det är alltså fyra ljusdioder som lyser upp. Fukthalten mäts i fyra ninåer. 0, 0,5 2,5 och 5%
« Senast ändrad: 30 jan-22 kl 12:21 av lekman »

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #1 skrivet: 30 jan-22 kl 11:51 »
Försöker lägga upp en bild, men hittar inte här i telefonen . Sen fick jag meddelandet att bilden var för stor.
Hursomhelst, själva proben är två metallstift 5-6 mm långa på ett avstånd ca 8-10 mm från varandra
« Senast ändrad: 30 jan-22 kl 12:19 av lekman »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #2 skrivet: 30 jan-22 kl 12:31 »
Då lär det vara ledningsförmågan som mäts. Vanlig bromsvätska i bilar är ju inte olja, så den tar upp vatten. Men jag skulle inte ge mycket för en sådan mätning eftersom vatten leder väldigt olika beroende på om det är rent eller smutsigt, eller egentligen om det finns joner i lösningen.


lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #3 skrivet: 30 jan-22 kl 13:08 »
Mätningen fungerar såpass att när vätskan funnits i bilen i ca två år så övergår värdet från 0,5 till 2,5. Om det sen beror på att bilen släppt ifrån sig korrosionsprodukter i vätskan eller om det beror på fukt ska jag låta vara osagt. Vissa bromsvätskor blir ”dåliga ” fortare om bilen stått fuktigt och med en burk som har ett dåligt lock ( har uppfattat det så iaf). Jag använder mätaren och byter vätskan när mätningens resultat uppmanar mej att göra så. Antalet byten per år har nog varken ökat eller minskat men valet av vilket fordon som för stunden får denna service kan påverkas av mätningarna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #4 skrivet: 30 jan-22 kl 14:45 »
Men då är väl allt ok? Mätaren talar om för dig när det är dags, och du lyder.

Du kan ju köpa en konduktivitetsmätare och mäta parallellt med din mätare som du har som gränsvärdesgivare, och så ser du vad för värde du får när den slår om till lampa 3 och 4. Sedan kan du plotta tid, mil och konduktivitet per fordon och få en bra kurva som säger när du kan förvänta dig att lampa 3 tänder.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #5 skrivet: 30 jan-22 kl 21:52 »
Bilprovningen gjorde försök med fukthaltsmätare för bromsvätska på 80-talet, tanken var att man skulle börja kontrollera fukthalten vid besiktning.
Men det visade sig inte vara praktiskt genomförbart.  Dels visade det sig att bromsvätskor av olika märken har olika kemisk sammansättning, och mätarna visade inte rätt för alla märken av bromsvätska.  Och dels visade det sig att fukthalten i bromsvätskan oftast är mycket högre ute i bromsoken än vad den är i bromsvätskebehållaren, detta pga att fukt utifrån diffunderar in genom bromsslangar och gummitätningarna i bromsoken. Så för att få en rättvisande mätning (då bortsett från problemet med olika märken av bromsvätska) måste man ta ut ett prov av bromsvätska genom luftnippeln på varje bromsok, och det blev alldeles för besvärligt för att göra vid en vanlig kontrollbesiktning. Och så måste man ju räkna med risken att någon luftnippel går av eller att man lyckas få in luft i bromssystemet när man tar ut provet, etc etc. Så det blev inget av med den saken.

Säkrare tecken på att det är dags att byta bromsvätska är att den blir grumlig eller mörk till färgen, och att den inte längre luktar lika starkt som färsk bromsvätska gör. I synnerhet verkar bromsvätskan bli mörk, ibland nästan svart, och grumlig på bilar med bromsrör av koppar. Tydligen reagerar bromsvätska kemiskt med koppar på något sätt.  Stål och kopparnickellegering är snällare mot bromsvätskan.

För några år sedan tog jag vara på en oöppnad halvlitersflaska (vit plastflaska) bromsvätska som hade legat i en skrotbil som hade stått i skogen i ca 20 år.  Den visade sig vara lika mörk och luktfri som man skulle kunna vänta sig av bromsvätska som har varit med och använts i en bil lika länge.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #6 skrivet: 30 jan-22 kl 22:49 »
Har ofta funderat när det är dags att byta bromsvätska, vet om en som körde med parkeringsbromsen åtdragen och då av värmen kokade vätskan så det blev omöjligt att använda bromsarna, bromspedalen gav inget motstånd, så det är viktigt att byta bromsvätska. En fråga, finns det någon som säljer packninssatser till hjulcylindrar och huvudcylinder till gamla bilar? Peugeot 404.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #7 skrivet: 30 jan-22 kl 23:28 »
Visst blir det besvärligt när det kokar i bromsvätskan, men det är inget som händer normalt. De gånger jag fått dålig bromsverkan av värme, då har det varit för att skivorna blivit för varma. När man kör normalt så kunde man nog sommartid ha bara vatten i bromsarna, bortsett från att det rostar inifrån då förstås.

Torbjörn kan betydligt mer, men har du kollat https://www.autodoc.se/reservdelar/hjulcylinder-10128/peugeot/404/404-1963/6728-1-6

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Fukt i bromsvätska
« Svar #8 skrivet: 31 jan-22 kl 22:35 »
Tackar. Ja dags att renovera och hoppas man har hälsan att köra ett tag till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser