Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka svamp  (läst 3920 gånger)

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
Torka svamp
« skrivet: 06 dec-21 kl 14:37 »
Hej!

Nu är svampsäsongen över men vi har verkligen fyndat i år! Nu under hösten plockade vi massvis med trattkantareller som vi valde att torka. Just trattkantareller är enligt mig godare att torka än att förvälla till skillnad från vanliga kantareller och soppar. Eftersom vi hade plockat så mycket trattkantareller var det svårt att få plats med att lägga ut alla på tidningspapper i lägenheten vilket resulterade i att några började mögla. Vi slängde de mögliga och valde att torka resten på plåt i ugnen på låg temperatur. När vi torkade dem i ugnen fick de tyvärr en tråkig färg och smakar lite annorlunda jämfört med när man torkar dem fritt i rummet. Nu till min fråga, för att undvika det här nästa år funderar jag på att investera i en svamp- och frukttork. Är det någon som kör med detta eller har något annat tips?

Jag funderar på att beställa en OBH Nordica Tasty som verkar ha fått bäst i test:
https://www.recensioner.nu/frukt-svamptork

Har någon denna svamptork eller ni någon annan att rekommendera?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #1 skrivet: 06 dec-21 kl 15:20 »
 Det är kul att torka o bereda sånt man plockat.

 Hur göra upplever jag handlar om vad ni har för värmekälla i huset.

 Upplever att det viktigaste är att där är luftväxling. Luften är torrare än i svampen och svampen strävar efter att få samma torrhet som luften. Är det dessutom varmt så sker torkningen snabbare.

 Att spika ihop några ramar och spänna något tyg / nät över, några fötter på Ca 5 cm så kan du stapla dem ovanpå varandra.

 Ställer du detta på en värmekälla går det snabbare. Bygger du in allt i en låda och kopplar på slang som du trär in i skorsten el ventilation och har någon typ av tyg / filter under (så du minskar allt damm i luften att dras med in i torken) så blir det lite turbo. Ett pluss med lådan är ju att där inte är något ljus.

 Får inte vara för varmt rekommenderat är lägre är 40*C.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Torka svamp
« Svar #2 skrivet: 06 dec-21 kl 15:53 »
Jag är uppvuxen med den här, har själv också köpt en och är helt nöjd.

https://www.torkamat.se/svamptorkar/evermat-svamptork

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #3 skrivet: 06 dec-21 kl 16:55 »
Ja den är bra.
Man får plasten på köpet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Torka svamp
« Svar #4 skrivet: 06 dec-21 kl 17:13 »
Ja den är bra.
Man får plasten på köpet.
Vad menar du nu?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #5 skrivet: 06 dec-21 kl 17:33 »
Att där är mycket plast
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #6 skrivet: 06 dec-21 kl 23:32 »
Såg en trädgårds / fröfirma som sålde en tork.
Den var väldigt simpel.
Fyra pinnar fästa i en platta. så att de bildar en fyrkant. På pinnarna var där knytet tyg. Tyg med snören i hörnena. Där var nog också tvärstag mellan pinnarna så att de höll avståndet till varandra. Tyget gör ju att luft kommer åt runt om.
 Den typen av tork lämpar sej som hemma bygge. Även om man bor med hiss. Var för inte nån av ungarna som uppgift i slöjden? Både trä o textil.

 Upplever att man som konsument och producent har ett ansvar av vad man väljer för alternativ att köpa / tillverka. Politikerna får ta i de stora grejerna som sugrör o tops. Vi som är den stora delen av samhället får ta de roliga alternativen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Torka svamp
« Svar #7 skrivet: 07 dec-21 kl 08:19 »
Ja det bästa man kan göra för miljön är väl att lägga sig och dö, bara man ser till att man blir kremerad. Då blir man ju ingen belastning längre och naturen blir glad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Torka svamp
« Svar #8 skrivet: 07 dec-21 kl 10:41 »
Nu tänker du defensivt Johanna, det är bättre att utbilda folk så många kan välja den "rätta" vägen. Eller så blir du forskare och tar fram det ultimata viruset så att alla lägger sig ner och dör ;D


Svamptork fick jag funderingar om i år när äldsta dottern fick svampfeber (borde det väl heta?) och kom hem med påse efter påse som fyllde frysarna. Jag använder en liten luftavfuktare i en lokal och märker hur bra det torkar om man ställer den på lägsta luftfuktigheten. Att ställa in den ihop med ett antal nät med svamp på i en garderob eller ett linneskåp borde göra susen, och då kommer inte damm eller konstiga lukter åt svampen. Skall testa nästa år, för svampen tar verkligen plats. Tror dock inte hon går med på att torka alla smultron...

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Torka svamp
« Svar #9 skrivet: 07 dec-21 kl 12:47 »
Ja det bästa man kan göra för miljön är väl att lägga sig och dö, bara man ser till att man blir kremerad. Då blir man ju ingen belastning längre och naturen blir glad.
Off topic men kremering är energikrävande och korpar och myror blir sannolikt glada över det som ligger på backen.

« Senast ändrad: 07 dec-21 kl 13:07 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Torka svamp
« Svar #10 skrivet: 07 dec-21 kl 16:15 »
Tack för alla bra tips! Tror ni verkligen att plaster kommer att kontaminera plasten om man torkar i en maskin? Vi har begränsade förvaringsmöjligheter så det blir nog tyvärr inte att bygga egna "plåtar" med tyg.

 

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Torka svamp
« Svar #11 skrivet: 07 dec-21 kl 16:30 »
I mitt förslag kommer inte maten i kontakt med plast, den ligger på ett metallnät. Torken är liten och effektiv. Om man nu får komma med information utan att någon biter huvet av en.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Torka svamp
« Svar #12 skrivet: 07 dec-21 kl 18:33 »
Med en svamptork kan du också torka lite tjockare svampar, som Karl Johan, skurna i skivor. Så det är en bra idé.

Å andra sidan är trattkantareller så tunna och lätta, att de borde gå att torka ändå. Om vi tänker oss att du plockar 10 liter trattkantareller (sådana svampställen finns!) och fyller en svamptork, har du kvar massor som väntar på sin tur. Jag förstår problemet med bristen på utrymme och snickerimöjligheter, men det finns enkla lösningar också. I många hem finns numera torkställningar för tvätt, till exempel hopvikbara eller uppfällbara. Jag har testat att lägga ett glest -och tvättbart - tyg över en sådan torkställning och fästa tyget med några klädnypor, Där kan trattkantarellerna bredas ut och vänta på ledig plats i svamptorken. Rör om lite emellanåt. Det fungerar.
« Senast ändrad: 07 dec-21 kl 18:41 av Berberis »

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #13 skrivet: 07 dec-21 kl 22:46 »
........ Jag förstår problemet med bristen på utrymme och snickerimöjligheter, men det finns enkla lösningar också. I många hem finns numera torkställningar för tvätt, till exempel hopvikbara eller uppfällbara. Jag har testat att lägga ett glest -och tvättbart - tyg över en sådan torkställning och fästa tyget med någ ....
En pall, två,3,4 på varandra, med tyg. Loppis
Vi lever i en tid med så många möjligheter och ALTERNATIV till kommersiellt utbud.
Skapar det inte lite hoppfullhet?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Torka svamp
« Svar #14 skrivet: 07 dec-21 kl 23:54 »
Vi använder en evermat tork visserligen plast men om man räknar med att vi har haft den i över 30 år, använt den mycket så tror jag nog att det vi har tagit tillvara uppväger plasten i övrigt.
Det är ett bra sätt att torka svamp och annat på. Skulle vi haft det liggande på tidningar eller ngt annat då tar det mycket längre tid och vi skulle heller inte kunnat torka så mycket dom vi gjort. På hösten när det är svampsäsong är det också ofta fuktig väderlek och det kan vara svårare att torka liggandes i huset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Torka svamp
« Svar #15 skrivet: 08 dec-21 kl 00:14 »
Ibland passar det bäst att köpa helt enkelt.

Men om det blir lika bra svampår nästa år så skall jag nog tänka på Berberis lösning. Här låg det ett tjockt lager på köksbordet, och det kändes lite stressigt.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka svamp
« Svar #16 skrivet: 08 dec-21 kl 00:25 »
 Om man nu skulle vilja minska torktiden, med tanke på pallarna, såskulle en möjlighet vara att vira ett någorlunda genomsläppligt tyg runt benen så att det blir som ett filter. trä en stor svart PLAST påse över med hål upptill. påsen knyts fast runt ett ventilationsrör som knös in i skorstenens ventilationskanal eller frånluftsuttaget på ventilationen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Torka svamp
« Svar #17 skrivet: 08 dec-21 kl 17:56 »
Jag köpte en billig tork på loppis. Tror liknande kostar en femhundring ny och jag gav hundra så det var den värd. Visserligen i plast men bättre att jag köpte den än att den slängdes. Har funkat bra att torka svamp och äppelringar i som är det jag framförallt haft den till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Torka svamp
« Svar #18 skrivet: 09 dec-21 kl 10:38 »
Med en svamptork kan du också torka lite tjockare svampar, som Karl Johan, skurna i skivor. Så det är en bra idé.

Å andra sidan är trattkantareller så tunna och lätta, att de borde gå att torka ändå. Om vi tänker oss att du plockar 10 liter trattkantareller (sådana svampställen finns!) och fyller en svamptork, har du kvar massor som väntar på sin tur. Jag förstår problemet med bristen på utrymme och snickerimöjligheter, men det finns enkla lösningar också. I många hem finns numera torkställningar för tvätt, till exempel hopvikbara eller uppfällbara. Jag har testat att lägga ett glest -och tvättbart - tyg över en sådan torkställning och fästa tyget med några klädnypor, Där kan trattkantarellerna bredas ut och vänta på ledig plats i svamptorken. Rör om lite emellanåt. Det fungerar.

Ah, smart lösning! Tvättställ har vi så det är absolut ett alternativ, blir till att testa nästa år.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Torka svamp
« Svar #19 skrivet: 10 jan-22 kl 12:59 »
Jag brukar torka mina trattkantareller på följande sätt.

1: Lägg svampen på 2 stora bakplåtar och snåla inte med svamp utan det ska vara riktigt ordentligt med svamp på vardera plåt.
Så pass mycket att man inte tror att det kan torka.

2: Ställ plåtarna på valfritt bord.

3: Ställ en storgolvfläkt framför plåtarna/plåten på maxeffekt

Svampen är till 80% torr på morgonen om du ställer den där på eftermiddagen dagen innan. Låt den stå ett dygn extra för 100% torrhet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser