Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid för invintring?  (läst 918 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Tid för invintring?
« skrivet: 15 sep-21 kl 18:10 »
Hur lång tid tar det normalt för bina att tömma foderlådan och dra  ner innehållet i kupan?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tid för invintring?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-21 kl 20:04 »
Om det är gott om plats att placera fodret, alltså tomma ramar, och om samhället är starkt, så går det undan, en låda på typ fyra dagar. Annars lite längre, uppåt en vecka. Tar det tio dagar är det nog något som inte stämmer i kupan.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Tid för invintring?
« Svar #2 skrivet: 15 sep-21 kl 20:30 »
OK, har enstaka samhällen som inte är jättesnabba på att dra ner. Minns dock att det, av vikten att döma, fanns honung i några av yngelrummen...

Kan det vara så enkelt som att lagret redan är fullt? Och kan jag i.s.f. flytta vidare sockret, till bättre behövande samhällen?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tid för invintring?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-21 kl 09:57 »
Ja, det vanligaste är nog att de behöver leta efter plats. och att det är därför det tar tid. Det är inte heller bara att dra ner och lägga i cellerna, det ska torkas precis som nektar. Sedan ska det täckas. Är det ont om plats blir det problem, då måste de vänta på att yngel kryper ut. Det blir inte bra, för som Jano säger, där ska det vara tomt, i mitten av understa lådan ska klotet sitta vid inledningen av vintern.

Det blir mycket lättare för biodlaren också om man vet att det finns plats, och hur mycket ungefär. Typ om man tvingar ner samhället på en låda, sätter på en låda med tomma ramar, och sedan fodrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser