Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapa glasflaskor med vinkelslip  (läst 1347 gånger)

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
Kapa glasflaskor med vinkelslip
« skrivet: 22 mar-21 kl 10:15 »
Hej,

Första inlägget på detta forum men jag har läst många trådar under åren. :)

Jag behöver kapa en glasflaska men tyvärr är glaset för tjockt för att de vanliga metoderna med glasskärare och varmt/kallt vatten ska fungera. Jag funderar därför om en diamantskärskiva till en vinkelslip skulle fungera? Tänker nu främst på de med obruten bana som ger fint snitt.

Innan jag hastar iväg till närmaste butik och köper en så är jag nyfiken på att höra vad ni tror om metoden? Kan det fungera eller är det bortkastade pengar?
Tack!

torbjorn

  • Inlägg: 12193
    • Medelpad
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #1 skrivet: 22 mar-21 kl 11:23 »
Har du provat den gamla metoden att binda ett tunt, lite ulligt snöre runt flaskan där du vill ha snittet, dränka in snöret med bensin och tända på?

Har du gott om flaskor att prova med så det inte gör så mycket om du misslyckas?

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #2 skrivet: 22 mar-21 kl 12:36 »
Hejsan,

Jag har flaskor att testa med så det är inget problem. Men bara 1 flaska av den som jag i slutändan vill använda......

Har inte testat med just snöre men blir det inte samma dilemma med tjockt glas som med en vanlig glasskärare?
Eller kanske ska testa en kombo? Först rista med glasskäraren och sedan linda ett snöre och tända på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #3 skrivet: 22 mar-21 kl 20:08 »
Det borde ju fungera med vinkelslipen om man tar det lugnt, men jag har inte provat. Testar i morgon om ingen har provat.

Det man skall akta sig för är att försöka sig på härdat glas, inte ens vattenskärning fungerar där.

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #4 skrivet: 23 mar-21 kl 10:13 »
Har du möjlighet att testa med vinkelslip så skulle jag vara tacksam :)


korren

  • Inlägg: 80
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #5 skrivet: 23 mar-21 kl 12:44 »
Det finns en hel del på youtube om glasdelning med vinkelslip och andra metoder, verkar funka ok men kanten kanske behöver slipas efteråt:

https://www.youtube.com/watch?v=k9X-_YlijD8
https://www.youtube.com/watch?v=ITI-K-mfjzU

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #6 skrivet: 23 mar-21 kl 19:19 »
Ja, inte behöver man gå ut i verkstan när det finns youtube ;D

Jag testade med dels en helt slät diamantskiva, dels en småspårig. Man får vara försiktig, och det är inte att rekommendera om man bara har ett glas och det är värdefullt.

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #7 skrivet: 23 mar-21 kl 19:27 »
Jag testade med dels en helt slät diamantskiva, dels en småspårig. Man får vara försiktig, och det är inte att rekommendera om man bara har ett glas och det är värdefullt.

Tack för att du testade. Det gick men var inte helt enkelt tolkar jag det som? Vad fungerade bäst (eller minst sämst)? slät eller småspårig?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #8 skrivet: 23 mar-21 kl 20:32 »
Var ingen större skillnad. Rätt vad det var så sprack flaskan med båda skivorna, utan att jag spårat runt. Men den sprack runt om. Sedan försökte jag slipa kanterna, och det går, men det far loss flisor som är 1-2 mm tjocka, så det känns inte säkert.

Jag har skurit och slipat en del sten med diamantskivor, och där går det mycket bättre. Glas har jag skurit en del med vanlig glasskärare, och där det behövts rundat av med manuellt diamantbryne. Om jag skulle kapa ett fint glas så skulle jag ta glasskäraren och sedan knacka lite lätt.

Lite sugen på att testa det där med varm tråd...

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #9 skrivet: 24 mar-21 kl 08:39 »
Tack. Tror jag lägger planerna på att kapa med vinkelslip på hyllan. De videos jag har kollat på nu på YT s verkar det bli ganska grova flisiga kanter också så det känns spontant som en dålig idé.

borsdorfer

  • Inlägg: 209
    • Skåne
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #10 skrivet: 25 mar-21 kl 10:15 »
Har du provat den gamla metoden att binda ett tunt, lite ulligt snöre runt flaskan där du vill ha snittet, dränka in snöret med bensin och tända på?

Ritsa i glaset innan ullsnöret !

korren

  • Inlägg: 80
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #11 skrivet: 28 mar-21 kl 09:44 »
Nr 2 som jag länkade ovan:
https://www.youtube.com/watch?v=ITI-K-mfjzU
ser ut att ge rena kanter. Gäller bara att du får ner något att värma oljan med.

edit:
Det här var ju också en kul men lite seg metod:
https://www.youtube.com/watch?v=BnvQ8TCBclQ
« Senast ändrad: 28 mar-21 kl 11:15 av korren »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #12 skrivet: 28 mar-21 kl 13:32 »
Den sega metoden är ju den vanliga som glasmästare använder. Går snabbt och lyckas oftast. Jag skulle välja lite tyngre kula att knacka med, och gärna en som är platt och precis går genom flaskhalsen. En bricka som låses mellan två muttrar på gängstången går fint. Kulan ger mer okontrollerad sprickbildning.

När man lägger ut film på youtube så tar man inte med misslyckanden. Tror att första ringen gick sönder för honom, men att den redigerades bort. Vid 2.43-46 ser man sprickan som förstör första ringen.

ärt

  • Inlägg: 612
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #13 skrivet: 02 apr-21 kl 14:59 »
 Tack för denna tråd.
 Har nu funnit mitt sätt att kapa flaskor.


 Görs i två steg.

 1.  Gör en rits med glasskärare (trissa) Gör det i svarven. spänn flaska som är virad med dubbelviktsandpapper. använd dubb. spetsa i kapsylen inget vidare tryck. Lägg an trissan mot anhållet driv det hela för hand så att hela omkretsen är rispad. men inte mer än så.

 2. Spännfast flaska igen men nu utan dubb. välj det lägsta varvet alt. vrid för hand. värm med värmepistol på det ritsade området. När jag skar flaskor var 25- 35 sekunder med ca 600' lagom. När tiden ute snabbt av med flaskan och doppa i nerkylt vatten. ju högre Dt ju bättre resultat.

 Fungerade på slutet till 80 %
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #14 skrivet: 02 apr-21 kl 23:11 »
Svarven var ju en bra variant för att få ritsen exakt, men jag undrar om det inte är snabbare/säkrare att knacka inifrån därefter.

kretslopp

  • Inlägg: 1818
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #15 skrivet: 03 apr-21 kl 14:41 »
På glasbruk har dom en metod som kallas sprängning. Glaset som ska sprängas snurrar framför en smal gaslåga som värmer längs den rand som ska spricka. Efter en stund knäpper det till och glaset är av. Det blir en alldeles jämn kant.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #16 skrivet: 03 apr-21 kl 15:48 »
Ok, är det en låga ungefär som de små minibrännarna har, de som ibland drivs av en vanlig tändare? Eller är den vassare som en svetslåga?

Skall testa, men det blir inte idag.

ärt

  • Inlägg: 612
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #17 skrivet: 03 apr-21 kl 19:28 »
Utan låga. Varmlufts pistol. som man har för att ta bort färg.
Undrar om man efter det är rundat vassa kanter med bryne, om glaset bör värmas upp för att bli  av med spänningar.
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11551
    • Östergötland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #18 skrivet: 04 apr-21 kl 12:04 »
Risken finns väl om man använder metoden att värma och sedan snabbt kyla av för att få sprickan, att man bygger in spänningar. Jag har aldrig brytt mig om att avhärda när jag format glas, och det har gått bra. Men jag har bara gjort glasdetaljer för egen del, och oftast i bra kvalitet, alltså borosilikatglas eller laboratorieglas av okänt ursprung. Har även lekt lite med sodaglas som träning och det har fungerat utan avhärdning. Men då kyler man ju inte snabbt.

 

seasteel

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Kapa glasflaskor med vinkelslip
« Svar #19 skrivet: 07 maj-21 kl 08:18 »
Kort update från min sida. Efter att ha testat lite olika varianter så landade jag i den gamla traditionella med att rista med en glasskärare och sedan varmt/kallt vatten. Alla försök med att kapa med diverse olika diamantklingor etc flisade upp kanterna.

Jag använde däremot en diamantkapskiva till Dremeln och putsade/slipade kanterna efteråt för att ta bort små ojämnheter. Blev helt ok.

//lasse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 8 användare (2 dolda)
Lugnebergagård, Radar, malarmaster, Ett svart får, Lasse-hatten, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser