Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.  (läst 5071 gånger)

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #20 skrivet: 25 dec-19 kl 15:56 »
Missade helt Skogalitens inlägg! Mycket värdefullt. Jag följer dina råd och fortsätter läsa på, väldigt svårt att veta vad en ska lyssna till men förståndet kommer väl med erfarenhet också gissar jag. Får läsa alla andra inlägg efter jul.

God jul

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #21 skrivet: 25 dec-19 kl 16:32 »
Värdefulla åsikter och råd!

För pengarna kan jag ju köpa en mindre gård i Norrlands inland. Inget fel med det, men det passar inte mig i nuläget. Eftersom att jag inte är därifrån har jag inget kontaktnät. Det bygger ju en upp relativt snabbt, men det är ett chanstagande, en känner inte sina grannar förrän en lärt känna dem.

Här har jag vänner inom en timmes omnejd som är hantverkare, anläggare, bönder och mekaniker. Häromkring är det dock svårt att få något vettigt för 750 000. 750 000Kr är utgångspriset, men jag börjar nog buda på taxeringsvärdet.

Det jag vill med mitt boende är att få äga mitt eget. Det kanske inte är det smartaste, men jag känner ett stort behov av det just nu.

Jag vill hålla höns, ankor, några får eller getter och ha bisamhällen. I trädgården vill jag plantera fruktträd och anlägga en permakulturträdgård. Jag har inget fast jobb utan kommer jobba tillsammans med en granne där vi håller på och startar upp ett gårdskooperativ. Där finns gott om arbete både på gården och runtomkring som ger inkomst om än liten. Räknar med inkomst från uthyrning också.

Allt låter stort, men allt handlar nog om skala. Eftersom att jag inte är bunden till att jobba ett visst antal timmar varje månad kan jag planera mitt arbete som jag vill.

Jag är inte särskilt kunnig men tycker om att snickra. Jag har varit med på flera stora projekt och vet ungefär (Vill jag enfaldigt tror Haha) vad jag ger mig in på.

Jag har en särbo som jag eventuellt kommer flytta ihop med. Isåfall skaffar vi väl med tiden barn. Då kanske huset blir litet, iallafall om det blir fler än ett och när de blir äldre. Men en kan ju också bygga ut. När en återbrukar köper bonnasågat och bygger själv så kan man ju faktiskt bygga under 10 tkr per kvm. 

Nu bor jag i en husvagn, det funkar bra storleksmässigt men har noll trädgård och det är besvärligt med kondens vintertid.

Fortsätt gärna dela er kunskap!


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #22 skrivet: 25 dec-19 kl 17:28 »
Värdefulla åsikter och råd!

För pengarna kan jag ju köpa en mindre gård i Norrlands inland. Inget fel med det, men det passar inte mig i nuläget. Eftersom att jag inte är därifrån har jag inget kontaktnät. Det bygger ju en upp relativt snabbt, men det är ett chanstagande, en känner inte sina grannar förrän en lärt känna dem.

Här har jag vänner inom en timmes omnejd som är hantverkare, anläggare, bönder och mekaniker. Häromkring är det dock svårt att få något vettigt för 750 000. 750 000Kr är utgångspriset, men jag börjar nog buda på taxeringsvärdet.

Det jag vill med mitt boende är att få äga mitt eget. Det kanske inte är det smartaste, men jag känner ett stort behov av det just nu.

Jag vill hålla höns, ankor, några får eller getter och ha bisamhällen. I trädgården vill jag plantera fruktträd och anlägga en permakulturträdgård. Jag har inget fast jobb utan kommer jobba tillsammans med en granne där vi håller på och startar upp ett gårdskooperativ. Där finns gott om arbete både på gården och runtomkring som ger inkomst om än liten. Räknar med inkomst från uthyrning också.

Allt låter stort, men allt handlar nog om skala. Eftersom att jag inte är bunden till att jobba ett visst antal timmar varje månad kan jag planera mitt arbete som jag vill.

Jag är inte särskilt kunnig men tycker om att snickra. Jag har varit med på flera stora projekt och vet ungefär (Vill jag enfaldigt tror Haha) vad jag ger mig in på.

Jag har en särbo som jag eventuellt kommer flytta ihop med. Isåfall skaffar vi väl med tiden barn. Då kanske huset blir litet, iallafall om det blir fler än ett och när de blir äldre. Men en kan ju också bygga ut. När en återbrukar köper bonnasågat och bygger själv så kan man ju faktiskt bygga under 10 tkr per kvm. 

Nu bor jag i en husvagn, det funkar bra storleksmässigt men har noll trädgård och det är besvärligt med kondens vintertid.

Fortsätt gärna dela er kunskap!

Tror nog att du kan fixa det mesta.
Det finns så många sätt att skaffa sig grundläggande kunskaper och sedan får man helt enkelt smutsa ner händerna och göra sina misstag.

Tänk lite så här, man kunde faktiskt snickra redan på 1500 talet. Och tittar man på hur annat är gjort så får man en väldigt tydlig bild om hur det ska bli, då är det bara att klura ut hur.
Apropå det här argumentet om trångboddhet, i det gamla timrade trähuset skulle du säker kunna läsa ut i kyrkböckerna att dom hade 8 ungar i livet vilka var hemmaboende.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #23 skrivet: 25 dec-19 kl 18:57 »
Har du varit på plats och sett stället? Har du lagt ett bud ?  Om du Känner att det är det här du vill, så lägg ett bud eller ta priset direkt. jag tror du kommer att trivas. Som redan sagt; du måste inte renovera och bygga om meddetsamma. Det är dumt at vänta så någon annan kommer före.
kretslopp

prepperemil

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #24 skrivet: 24 jun-20 kl 15:13 »
Också i letartagen. Inser att det inte finns riktig ödemark kvar och att jag kommer få lägga en slant, framför allt för skogsareal. Hur går era tankar kring odling/självhushållning vid boendet? om vi fokuserar på riktig mat inte trevligt-att-ha-saker som kryddor och sånt. Potatis och morötter såklart. sen då Har ni tips?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #25 skrivet: 24 jun-20 kl 16:42 »
Jag och min sambo odlar vår mat. Vi är lakto vegetarianer. mjölk smör ost mm köper vi. vi är pensionärer nu och har lång odlarvana. För den som vill ha råd och tipps om odling av mat, tillvaratagande och recept  tycker jag Sara Bäckmo i bloggen Skillnadens Trädgård, har bra och beprövade råd.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #26 skrivet: 25 jun-20 kl 07:08 »
Också i letartagen. Inser att det inte finns riktig ödemark kvar och att jag kommer få lägga en slant, framför allt för skogsareal. Hur går era tankar kring odling/självhushållning vid boendet? om vi fokuserar på riktig mat inte trevligt-att-ha-saker som kryddor och sånt. Potatis och morötter såklart. sen då Har ni tips?

Allt beror ju på vad man har för matvanor och förutsättningar för odlingar, var i landet man odlar osv.  Ett gott råd är att undvika svårodlade saker och prioritera sånt som växer som ogräs av sig självt om man inte håller efter det (jordärtskockor, svinmålla, hallon, svarta vinbär, nässlor, löktrav mm).
Annars kommer man ju aldrig ifrån potatis, morötter mm.  Om man vill få även sitt proteinbehov tillgodosett från egna odlingar så bör man odla diverse kvävefixerande grödor (ärtor, bönor av olika slag). Lite mer bärbuskar än de som tillhör ogräskategorin kan också vara bra att ha (röda vinbär, krusbär mm). Likaså en del fruktträd (äpplen, plommon mm).

prepperemil

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #27 skrivet: 25 jun-20 kl 08:19 »
Tack bägge!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser