Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kristaller i honung?  (läst 5620 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Kristaller i honung?
« skrivet: 13 jun-19 kl 13:11 »
Köpte en flaska flytande honung i vintras, och nu har nåt hänt med den som jag inte vet vad det är: Den är inte flytande längre. Den har liksom kristalliserats. Den smakar som honung, men konsistensen är inte den jag förväntar mig som "flytande" direkt. Krasar mellan tänderna...

Har något i honungen förändrats så att den inte längre kan användas, eller vad?

//Ulf
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kristaller i honung?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-19 kl 13:16 »
Det är helt naturligt. Vill du ändå ha den flytande så kan man värma den försiktigt så blir de flytande igen.
Tror max är 37grader om man inte vill att de bra bakterierna ska dö.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kristaller i honung?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-19 kl 16:44 »
Det är helt enligt naturlagarna, att en produkt med så hög sockerhalt som honung och dessutom en del vatten närvarande, kan få för sig att kristallisera ibland. Jämför med vad som kan hända ibland när man har kokat knäck eller kola, att den "sockrar sig". Om inte den försiktiga uppvärmningen hjälper, så kan man ev spä ut den med lite mer vatten också

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Kristaller i honung?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-19 kl 13:01 »
Har provat uppvärmning med katastrofalt dåligt resultat... Ställde flaskan i vattenbad, men det enda som hände var att etiketten på flaskan lossnade. Honungen brydde sig inte om att ens FÖRSÖKA bli flytande igen. Får prova med en liten skvätt vatten i flaskan istället. Eller helt enkelt äta den som ickeflytande honung.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Kristaller i honung?
« Svar #4 skrivet: 20 jul-22 kl 20:09 »
Jag har rapshonung som jag rört i år, dock med en skillnad mot de andra åren jag rört honungen.
I år har jag märkt att där är en aning till kristaller i honungen trots att jag rört den till en konsistens där jag i normalfallet skulle tappat honungen på burk.
De är inte stora och syns inte med blotta ögat, men anas när man har honungen på tungan.

De verkar inte ge med sig hur mycket jag än rör.
Är det bara att fortsätta att röra eller finns det någon naturlig förklaring till att dessa små kristaller inte vill försvinna?




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser