Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stela leder på hund - bra medel för det?  (läst 8589 gånger)

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
Stela leder på hund - bra medel för det?
« skrivet: 01 jun-14 kl 12:19 »
Vår gårdshund börjar bli lite till åren och det är lite stelt i bland, framför allt på morgonen.

Någon som har något bra tips på något naturligt medel vi kan ge hunden för hennes stela leder? Gärna svenskproducerat.

Vi surfade runt lite och hittade mycket konstiga industri-produkter, svårt att veta både vad de egentligen innehöll och vart de var producerade.

Tacksam för tips! Vi vill ju att lilla vovven ska orka hänga med på gården på dagarna!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-14 kl 12:38 »
Glukosamin är ett välkänt medel gjort på naturliga saker som brosk och det funkar tydligen för många. Finns i pulverform att blanda med hundens mat. Omega 3 fettsyran är välkänd. Det flesta mänskor tar den som finns i kapslar för att slippa känna smaken, men hundar tycker inte den smakar illa. Om du vill vara naturlig så kanske det hjälper att ge hunden brosk från slakt? I Norge säljs flytande Möllers tran, och för många år sedan fick jag tag i flytande här i vårt land som jag gav till hästen. Man kan säkert ge hunden fet fisk istället. Lax, makrill, sill o strömming är feta fiskar men det kan ju bli dyrt om du inte har rätt kontakter... För övrigt kan du lära dig att massera och stretcha hunden, hjälper för dom precis som för oss. Hundar lägger sig gärna på golvet där du är än om golvet skulle vara kallt, dragigt och obekvämt. Dra med dig något isolerande som den kan ligga på. Då den varit ute och blött ned sig så torka av den så gott det går - vätan kyler ju. Många är emot hundkläder, men varför inte? Det är väl inte märkvärdigare än att lägga täcke på hästen.

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-14 kl 14:49 »
Jag har en gamling med stel rygg och artros i armbågarna.
Han får en del tillskott dagligen standardts led & brosk samt fiskolja. http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/category&path=20_18 Detta räcker dock inte längre, så han får även recept på cimalgex av veterinären, en tablöett om dagen. 2-3 gånger om året sprutas han med cartrophen oxå, för att han ska må bra och hänga med. Han kostar en del, i tillskott och mediciner, men det är han värd.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-14 kl 15:41 »
Glucosamin  som nämnts ovan funkar jättebra till stela hundleder. Köp pulver i burk som är till häst (är samma pulver men, mycket billigare) och dosera till hund.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #4 skrivet: 07 jul-14 kl 20:08 »
Glukosamin för artros på människor fungerar på en del individer, icke på andra. För mig hjälper det! Men många andra hjälper det inte.

Skulle tro det är likadant med hundar.

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-14 kl 14:37 »
Jag äter själv ren MSM för att bli bättre i leder, allergi och immunförsvar. Hunden med artros äter standardts led & brosk, samt fiskolja. Har provat billigare för häst, men det är inte lika effektivt. Här köper jag mina tillskott, standardt är svensktillverkat: http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/category&path=20_18
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #6 skrivet: 24 aug-14 kl 23:18 »
Seraquin är ett fodertillskott som finns att köpa hos de flesta veterinärer. Det innehåller naturliga ämnen som brukar kunna ge effekt i del av behandling av artros hos hund. Kan användas både i förebyggande syfte till djur med svagheter i rörelseapparaten eller för att bromsa fortskridandet av skador men även minska inflammation och lindrande effekt på smärta.
Skulle rekomendera dig att besöka en fysioterapeut på hund också- som kan känna igenom hunden och lägga upp ett träningsprogram för just din hund- och då få kännedom vad hunden bör undvika för belastning osv.


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Stela leder på hund - bra medel för det?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 02:05 »
Det finns en hel del, glykosamin har ju nämnts, nyponpulver hjälper en del, grönläppad mussla hjälper många.
Om man är väldigt stadd vid kassa så är tuppkam något som lär vara bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser