Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PH mätare för ystning  (läst 9834 gånger)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
PH mätare för ystning
« skrivet: 13 maj-13 kl 11:52 »
Hej.

Kan någon rekommendera en bra PH-mätare för ystning under tusenlappen?

Är inne och kollar på "Conrad" och på deras ph-mätare men det är svårt att veta vilka som är enbart för pooler och vilka som skulle fungera bra för ystning.

Tankar?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #1 skrivet: 13 maj-13 kl 17:59 »
Det beror på. Ska du ysta yrkesmässigt i ett eget mejeri måste du förstås ha en bra pH-mätare (främst ska en väl mäta pH när mjölken har löpt och en ska röra ur vasslen har jag för mig?), ska du göra ost hemma i köket för hushållets och vännernas egen konsumtion är det väl inte så noga, då kan det räcka med lackmuspapper, till exempel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 18:42 »
Okay.

Hur används lackmuspapper och hur kommer det sig att sådant räcker gott och väl för hemmaystning, men inte för ystning i mejeri?

Undrar även om någon har erfarenhet av den här modellen: "Conrad PH-mätsticka PHT-01ATC" ? Funkar den bra för att ysta med? Den finns även beskriven i den här länken: http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&pi=101121&ws_tp1=cp&ref=pricerun&subref=101121&utm_source=pricerun&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerun_feed&utm_content=101121


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 21:29 »
Den modellen kan du bara använda till att mäta ph i mjölken men man brukar även vilka mäta ph efter 24 timmar i osten. Då behöver du en mätare med en prob ( eller vad det nu heter) men iaf så att du kan sticka in den i osten.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 01:42 »
Ok.

Något förslag på en sådan där modell med en sån insticksgrej på?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 11:41 »
Inte under en tusenlapp  :(

men jag tycker att det är viktigare att mäta under hela ystningsprocessen är att ta 24 timmars Ph så då kan väl den mätaren som du har sett fungera. Viktigt är att sköta om den.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #6 skrivet: 16 maj-13 kl 00:39 »
Den här från Conrads e ju lite dyrare. Den är för jord. Är det en sådan du menar?

Den har ju en sorts instickningsgrej på sig i alla fall:

http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&pi=101122&ws_tp1=cp&ref=alltombo&subref=101122&utm_source=alltombo&utm_medium=link&utm_campaign=alltombo&utm_content=101122


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #7 skrivet: 16 maj-13 kl 00:54 »
Den såg inte så tokig ut. Tänk på att pH-elektroden är en färskvara och sköter du den rätt kan den hålla ett par år, men den går att ta död på rätt snabbt också. En sådan billig elektrod är visserligen inte säkert att alla i en serie fungerar bra, men man kan få skit för tio gånger pengarna också. När du har fått hem den så pigga upp den genom att mäta i buffertarna upprepade gånger. Är den seg efter några timmar så reklamera den, då har den legat för länge på hyllan och dött. Själva mätinstrumentet är enkelt, men det spelar ingen roll.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #8 skrivet: 16 maj-13 kl 17:11 »
Okay.

Hur funkar de stickorna man kan köpa på apoteket?

Hur stor är felmarginalen på dessa? Och går det att mäta PH 24 timmar efter ystning med de stickorna?

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #9 skrivet: 16 maj-13 kl 18:25 »
Michel Lepage som är instruktör på många av Eldrimners ystningskurser rekommenderade 2011 en ph-mätare för jord från Conrads. Han tyckte att den fungerade minst lika bra om inte bättre än dom svindyra som säljs för mejeriverksamhet och använde själv en sådan.
Det var H-MäTARE FöR JORD PH-212.
Jag köpte en, men har inte provat den så mycket att jag kan säga om den funkar bra. Vill minnas att jag tyckte att det var lite bökigt med kalibreringsvätskorna och inställningen med liten skruvmejsel. Men när man väl provat in den ska man ju inte behöva kalibrera den varje gång, bara när man tycker att värdena verkar konstiga. Nu jämfördes det ju med väääldigt dyra alternativ och resonemanget var väl ungefär att med en sån billig har man råd att köpa en ny när den börjar krångla....
Det var ju några år sedan så han kanske rekommenderar någon annan idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #10 skrivet: 16 maj-13 kl 18:35 »
Nu vet jag inget om ystning (annat än att det ger ost ;D), men pH-stickor och lackmuspapper är ett bök som ger dålig kontroll. Och tänk på att det är elektroden som ger sig, inte själva instrumentet (om du inte doppar det i vatten eller låter det ligga några år med läckande batteri).

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #11 skrivet: 16 maj-13 kl 23:05 »
Jag tycker också att det kan vara fullt tillräckligt med en billigare phmätare till att börja med och visst är det så med elektroden men i ett mejeri är det ofta ganska fuktigt och det sliter hårt på själva mätaren. Tror även att jag hört Michel säga det som en anledning att inte köpa för dyra mätare.

Ska man mäta i osten måste man ha en spetsig elektrod och i mätarna för jord är elektroden rund. Man kan kanske slamma upp lite ost och mäta i det, vad vet jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #12 skrivet: 17 maj-13 kl 03:58 »
Här har du en billig men bra mätare, men som du ser är det helt annat pris även om det är ett lågprismärke. http://makab.se/order/index1024.asp?cat=1

Har du fuktigt och kladdigt i lokalen så säkra det billiga instrumentet genom att stoppa det i en genomskinlig plastpåse. Billigt och bra.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #13 skrivet: 19 maj-13 kl 01:01 »
OK

Hur är den där från Conrads egentligen? Någon som har använt den?

Någon sa att det behövs en sorts sticka längst fram(inte samma sak som en elektrod?), för att kunna mäta PH 24 timmar efter ystningen.

Går det att mäta PH 24 timmar efter med denna modell?(Conrads)

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #14 skrivet: 19 maj-13 kl 08:13 »
Det är ju dösvårt att se hur spetsen på elektroden ser ut genom det där höljet men om man kikar riktigt noga så kan man ana att den är spetsig och då funkar det ju.
Jag sticker alltid hål i osten med en syll innan jag mäter med phmätaren.
Jag tror att Voltcraft är ett bra märke så det är väl bara att slå till.... du har väl ångerrätt också

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #15 skrivet: 19 maj-13 kl 14:04 »
Nog skall du kunna trycka in den där spetsiga elektroden i en ost, men har du en plast-sticka som har samma form så måste det vara det skonsammaste att göra hålet med. Elektroder består oftast av ett tunnt glasmembran i spetsen, där omgivningens pH kan komma i kontakt med elektrodens. I vissa elektroder (förhoppningsvis den här) är det ett tunnt teflonmembran, som ju inte är lika känsligt för slag som glas men ändå är känsligt eftersom man vill ha ett tunnt skikt för att få snabb reaktion på mätningen.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #16 skrivet: 20 maj-13 kl 17:31 »
Okay!

Efter era sammanlagda expertutlåtanden antar jag att jag egentligen bara borde slå till?

Finns det något negativt med att köpa den där PH-mätaren?

Jag är bara en simpel hemmaystare för tillfället och vill alltså kunna mäta PH under ystningsprocessen men även genom så kallad 24-timmarmätning.

Då borde jag, om jag förstått det rätt, köpa en sådan här PH-mätare?

Eller finns det någon fördel alls med att köra med Apotekets stickor?




Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #17 skrivet: 20 maj-13 kl 17:48 »
pH-stickor är inte exakta, kanske ½ pH-enhet kan avläsas någorlunda.
pH-mätare behöver skötsel och upprepad kalibrering.
Stickornas fördel är priset.
Betänk att man kunde göra ost långt innan man visste vad pH är.
Men man vet ju säkrare vad man gör ju mer uppgifter man mäter och noterar under tillverkningens gång, i synnerhet om något går snett.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #18 skrivet: 20 maj-13 kl 22:46 »
Ok.
Vad menar du med att 1/2 PH-enhet kan avläsas annorlunda? Betyder det att en exakt mätare hade mätt exakt PH, t.ex 6,3, medan en PH-sticka kanske mäter 6,2 eller 6,4? Har svårt att förstå det här med en halv felmarginal och vad det egentligen syftar på.

Annars kommer väl PH-stickan att mäta den exakta temperaturminskningen åtminstone? Och det är väl det viktigaste?

Går det även att mäta PH 24 timmar efter med Apotekets stickor?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #19 skrivet: 20 maj-13 kl 23:18 »
pH 6,5 är en halv pH-enhet högre än pH 6,0. Som sagt tidigare, jag är inte ostexpert men kan inte se varför det inte skulle gå att mäta pH med sticka/papper om du kan mäta med elektrod. Men fördelen med elektrod, förutom noggrannheten, är att du kan mäta inne i osten utan att plocka ut någon vätska till din sticka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser