Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garvning av fiskskinn  (läst 20837 gånger)

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Garvning av fiskskinn
« skrivet: 04 okt-03 kl 12:59 »
Jag skulle vilja garva fiskskinn, kan någon ge mig vägledning.

Jag har torkat ett laxskin som jag ämnar garva.

Patrik
Patrik Arlid

Camilla

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #1 skrivet: 04 okt-03 kl 23:24 »
Hej,

Hittade detta på Lotta Rahmes hemsida (http://home.swipnet.se/lottastannery/)

"...tunna fiskskinn garvades med urin från en pojkbaby som fortfarande ammas av sin mor, medan tjocka fiskskinn skulle garvas med urin från en pojke i målbrottet."

 Så.... det är väl bara att sätta igång! :P

Annars har jag inga direkta tips. Lotta Rahmes bok "Skinn - garvning och beredning med traditionella metoder" tar upp många olika metoder, men där står inte mycket om att garva just fiskskinn. På hennes hemsida (länk ovan) står att hon håller kurser i att b la garva fiskskinn. Det kanske kunde vara något?

/Camilla

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #2 skrivet: 05 okt-03 kl 01:18 »
Tack för svaret Camilla!

Tyvärr kan jag inte delta i kurser i Sverige. Jag bor tillfälligt i England.

Patrik

Patrik Arlid

Camilla

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #3 skrivet: 05 okt-03 kl 15:21 »
Hoppla, det är kanske lite långt att åka då...   8)

Hoppas någon annan här på forumet kan hjälpa dig!

/Camilla

Omala

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #4 skrivet: 07 jan-04 kl 21:47 »
Hej hej!

Kanske kommer svaret hopplöst sent; men här kommer lite garvningstips runt fiskskinn. Om du har ett laxskinn så verkar du veta att det framförallt är just skinnfiskar som är met lämpliga av garva. Min erfarenhet är att fiskskinn blir bäst när de uringarvats, sedan kan man för all del färga dem vackert i barklag eller i rena växtbad.

Skinnet måste konsveras från färskt tillstånd innan du skall garva det. Jag har fryst in skinnen, risken med torkade skinn är att de härsknar, i synnerhet om det är fet fisk som lax. Men prova! Skinnet bör annars frysas in genast efter att du flått fisken. När du tinar skinnet skall du göra det i saltat vatten.

Skrapa av kött och hinnor på köttsidan, har du ingen skinnskrapa är ofta en målarskrapa eller slö sickel. Nyp av hörnen på målarskrapan, så att de vassa hörnen inte tar hål på skinnet..
Fjällen kan få sitta kvar, eller tas bort: det går att garva hur som, men fjällen gnids ofta av vid mjukgörningen. Vill du färga skinnet kan det vara en god idé att ta bort fjällen, annars tar färgen ojämnt.

Alltså.. Samla urin i en hink. Urinen måste vara färsk, annars utvecklas för mycket ammoniak, och skinnet bryts ned. Späd urinen med en del vatten och en del urin. Lägg i dina skinn i urinbadet och låt dem ligga där i tolv timmar. Sedan tar du upp dem, sköljer dem ordentligt och hänger dem på tork.

Nu är själva garvningsprocessen klar. Vill du färga dina skinn kan du lägga dem i barklag eller motsvarande på en gång, efter sköljningen. Barklagen kan du t ex koka på ekbark som legat framme i solen, det ger en varm rödbrun färg... Det du gör är att du kokar ett starkt te helt enkelt. Släng i skinnen i den kalla lagen och ta upp dem när de fått en färg du är nöjd med. På detta sätt kan man säga att skinnen faktiskt dubbelgarvas, eftersom att garvsyrorna i barken verkar i skinnet under färgningsprocessen.

När du färgat skinnen, alternativt när du sköjlt ur dem ordentligt efter urinbadet skall de hänga luftigt och torka. Jag brukar vilja börja mjukgörningen innan skinnen är helt torra. vet du med dig att du inte kommer att hinna mjukgöra alla skinn med en gång kan du låta en del av dem torka helt, blöta på dem och mjukgöra dem när du har tid.

Laxskinn behöver oftast inte återfettas, eftersomatt det är en rätt fet fisk. Garvar du däremot en rödspätta eller liknande kan det vara nödvändigt för att skinnet inte skall spricka för dig.

Min erfarenhet, genom råd av garvande vänner, är att det är bäst att blanda olika fetter - fasta och flytande - till en smörja om man skall få en optimal återfettning. Ex på sådana är fårtalg, ister och olja. Använder du bara olivolja t ex är det risk att skinnet blir glasartat. En sådan smörja kan du med fördel använda på både armbågar, kängor, fiskskinn och ledsna skinnbrallor.
Vill du återfetta så gör du det medan du mjukgör, i slutskedet. Blir du fikasugen mitt under mjukgörningen är det perfekt att stoppa skinnet i byxfickan så håller det sig varmt tills du fortsätter. Friktion och värme är A och O.

Sedan har du förhoppningsvis ett vackert, slitstarkt skinn att sy mjölpåsar av, använda till gångjärn, eller bara ha...

Lycka till och hör av dig om ngt är oklart. Är lite tjock i huvudet är förkylning i skrivandets stund..

MVH
Erika
omala@hotmail.com

Omala

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #5 skrivet: 07 jan-04 kl 21:52 »
...en sak till... Är det en ÄNNU fetare fisk kan det vara en idé att lägga skinnet i ett kalkbad... men det är en annan historia. maila om du behöver recept..

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #6 skrivet: 28 feb-04 kl 19:44 »
Tack så jättemycket för det utförliga svaret!
Nu skall jag ta och äta en stor lax igen. Tog hem de torkade skinnen till sverige när jag åkte hem sist.

Patrik Arlid
Patrik Arlid

Omala

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #7 skrivet: 29 feb-04 kl 00:56 »
hehe.. Ingen fara. Jag är lite besatt, eller så. "Väldigt Intresserad" kanske det heter? Som sagt, maila om du stöter på patrull eller behöver tips om något!

MVH
Erika  ;D

koko

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #8 skrivet: 07 jun-04 kl 19:30 »
Hoppas du ser detta...eller nån annan som vet hur man mjukgör fiskskinnet? det kunde jag inte se i texten?... Verkar spännande det här, är sugen på att försöka!

Omala

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #9 skrivet: 07 jun-04 kl 21:53 »
Hej!

När det gäller mjukgörning är det nästan alltid kombinationen friktion och värme som är gällande. Jag brukar börja med att mjukgöra skinnet redan när det är fuktigt - dock inte blött. På det viset är ju skinnet lite mer följsamt tillattbörjamed. :)

Annars är det väl mest att gnugga, vrida, knyckla i skinnet som gäller. När man tar en kaffepaus stoppar man skinnet i fickan, så att det fortsätter att vara varmt, på det sättet går inte arbetet om intet.

Är det ett större fiskskinn kan det vara lämpligt att använda en uttjänt matsked t ex. Är väldigt förtjust i matskedar vid mjukgörning överhuvudtaget. Den kan du då dra utmed skinnets skinnsida med skinnet spänt för att ha sönder skinnets inre struktur- det är ju det mjukgörning går ut på.

hoppas att du blev lite klokare..:) Det är svårt att beskriva en del rörelser i ord, i värsta fall får jag försöka dokumentera nästa mjukgörning och lägga på hemsidan för allmän förkovran- Hoppas att du provar och att det går finfint.

Just det: En del lite mindre feta fiskskinn kan behöva återfettas när de mjukgörs (t ex rödspätta och aborre) Använd då en blandning av fasta och flytande fetter - tex ister, olivolja och fårtalg. tar du bara olja t ex kan skinnet bli glasartat och knastrigt (tycker jag, det är nog en smaksak)

tjing (En observation: Det tar längre tid att skriva ett inlägg om man ammar samtidigt  ;) )

koko

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #10 skrivet: 07 jun-04 kl 22:37 »
*skratt* tack för tipset och observationen, får försöka fånga en fiskjäkel, annars hittas de väl i affärn...

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #11 skrivet: 08 jun-04 kl 10:07 »
Mjukgör just nu ett abborrskinn.
Fick upp en på 800g, för mig en bjässe.

Det är svårare än jag trodde att mjukgöra.
Skall ta och prova med en matsked.

Abborren smakade för övrigt mycket gott!!

Patrik Arlid
Patrik Arlid

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Garvning av fiskskinn (kalkbad)
« Svar #12 skrivet: 08 jun-04 kl 18:43 »
Hej Omala

Du nämde avkalkning av  fiskskinn för att laka ur fettet, kan du utveckla det? Har provat avkalka en gång med en lax, men den blev spröd och föll sönder. Använde samma bad som jag avhårade fårskinn i. Hur gjorde du och framförallt hur avgör du att det är "klart".

Mjukgörning/återfettning, en annan bra ide är att ta lite vanlig hudkräm på händerna, bra för händerna och tydligen bra för skinnet.  :)

    Mikael

Har bara prövat med lax ett 10tal gånger, barkgarvning med gran, uringarvning och fettgarvning (oliv/ägg/såpa) samt fårhjärna. Fårhjärngarvningen tyckte jag blev bäst och barkgarvningen vackrast.

Grumphy

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #13 skrivet: 28 jul-05 kl 18:49 »
Hej !

Jag vart på medeltiddagar på Bohus fästning för ett tag sedan och blev inspirered till att pröva detta här med att garva fisk skinn.

Tänkte höra med er som e garvade i genren ;D om ni har tipps på recept till mjukgörnings fettet. läste här ovan i tråden att man kunde blanda fasta fetter med oljor men proppotionerna, är det viktigt ? och samman sätterman det genom svag uppvärmning bara eller e de något man bör tänka på ?

Finns det allternativ till garnbarks/urin garvnings bad ?
Jag har lite problem med att fixa granbark här i staden, antar att Botaniska trädgården blir lite syrack på mig om jag går och skaver på deras skyddlingar ;)

Återstår då urin badet, känns lite hm :-[ ...udda på någe vis men det kanske e den bästa metoden får prova helt enkelt..men finns det annan metod så tips a gärna om detta

Jag ber att få tacka för de tipps som redan fram kommit i tråden !

MVH\\Grumphy  

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #14 skrivet: 04 okt-05 kl 14:16 »
Hur mjuk kan fiskskinnet bli?
Har ett laxskinn här, det är som ett papper som man skrynklat ihop massa gånger. Det är bara att fortsätta mjukgöra det antar jag?  :-\
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Simon

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #15 skrivet: 04 okt-05 kl 15:41 »
Hej. De skinnen som jag har garvat har blivit ganska mjuka  :D Jag antar att du har uringarvat skinnet?  Prövade själv det men jag blev aldrig nöjd med resultatet.. skinnen blev ungefär som du beskrev.. som skrynkligt papper..  Nu  fettgarvar jag skinnen istället. skinnen blir mjukare och finare( tycker jag!) vill du så kan jag berätta hur jag gör..?  
Har svårt att tro att ditt laxskinn kommer att bli bättre, men jag kan ha fel. Kanske någon annan här har något tips?
 mvh simon

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #16 skrivet: 04 okt-05 kl 15:55 »
Yeees, dela med dig av din kunskap om fettgarvning! Ska skinnet fettgarvas och härskna eller?

Mmm, härlig lukt, fisk och härsket smör!  :D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Simon

  • Gäst
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #17 skrivet: 04 okt-05 kl 16:27 »
Så här fettgarvar jag:    först skrapar jag skinnet (som vanligt) sedan tvättar jag av det lite lätt med diskmedel och kallvatten. Till själva garvningen behöver du ca 0.5-1 dl olja (ex, oliv, mat el.raps) + en äggula. häll blandnigen i en plastpåse och lägg i skinnet, knyt ihop och blanda ihop allt. Låt sedan skinnet ligga i blandningen minst 2 timmar (gärna över natten)  ta upp skinnet och tvätta det rent med kallvatten och diskmedel.. häng sedan skinnet på tork eller allt. börja mjukgöra direkt.. själv föredrar jag att låta skinnet torka helt. Man kan antingen hänga upp skinnet eller som jag spänna ut det på en plåtbit el.lik. Sedan är det bara att hålla på med skinnet tills man är nöjd.  Är det nåt du undrar över är det bara att fråga! ;D
mvh Simon.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #18 skrivet: 31 okt-05 kl 10:25 »
Grejt! Det blev faktiskt mycket mjukare med fettgarvning!  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

 

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Garvning av fiskskinn
« Svar #19 skrivet: 04 nov-05 kl 22:04 »
Kan bli lika mjuk som sämskskinn  :)

Tips när du börjar bli trött, rulla ihop och stoppa i bakfickan på jeansen och glöm bort dom ett tag, fungerar faktiskt, blir värme, friktion och smårörelser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser